Egyelőre nem emelnek díjaikon a külföldön szolgálatot teljesítő hazai fuvarcégek a Nyugat-Európa több országában is tapasztalható diszkriminatív intézkedések miatt. A társaságok abban bíznak, hogy az Európai Unió közúti szállítmányozást újraszabályozó csomagjának elfogadásáig Németország, Franciaország, Ausztria és egy sor más ország moratóriumot vezet be a helyi minimálbért és a kabinon kívül töltendő pihenőidőt érintő jogszabályaik tekintetében. Mint Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szóvivője lapunk érdeklődésére kifejtette, a visegrádi országok ágazati szervezeteivel közösen megfogalmazott javaslataikhoz más államok fuvarozói érdekképviseletei is csatlakoztak. Ám az új uniós szabályozás megvitatása még csak most kezdődött, és akár 1-2 évig is eltarthat, vagyis az egységes, minden tagállamra egyformán érvényes előírásokra még várni kell.
Kifejtette: a magyar – és a régiós – társaságok számára komoly kihívást jelent az a több nyugat-európai országban foganatosított előírás, miszerint az ott teljesített szolgálati napok után a helyi minimálbért kell megfizetni, ráadásul a szabályok betartása hatalmas adminisztrációval jár, ami szintén extra kiadást jelent.
Tovább nehezíti a helyzetet az a több országban is érvényes előírás, miszerint a sofőrök a pihenőidőt fizetős szálláshelyeken kötelesek eltölteni. – A kelet-közép-európai cégek átlagosan három százalék körüli haszonréssel dolgoznak a nyugati piacokon is. Ugyanakkor a minimálbérrel kapcsolatos előírások 15-30 százalékos áremelést, míg a pihenőidőre vonatkozó szabályozás további 2-3 százalékos drágulást tenne indokolttá – mondta Árvay Tivadar, hozzátéve: a diszkriminatív intézkedésekkel kapcsolatos moratóriumot nem írhatja elő az Európai Unió az új szabályozás megszületéséig, a tagállamok belátására pedig nincs sok esély.
Németország 2015-ben kezdte a fuvarszolgálatoknál alkalmazni a kiküldetési irányelvet; ennek értelmében követelhető a helyi minimálbér megfizetése a más országokban bejegyzett társaságok dolgozói számára is. Ezt a gyakorlatot az elmúlt két évben gyakorlatilag az összes nyugat-európai állam átvette, és változatos adminisztratív kötelezettségeket is előírtak a cégek és a sofőrök számára. A helyzet orvoslására az Európai Bizottság nemrég tette közzé javaslatát. Ennek lényege, hogy ha a kamionsofőr az adott országban havonta nem tölt el három napnál többet, akkor a fuvarozócég nem kell, hogy kifizesse alkalmazottjának az adott ország minimálbérét. Ám a javaslat a közlekedési csomaghoz tartozik, így nem számít gyors áthidaló megoldásnak.
A kelet-európai fuvarozókat érintő szigor legutóbbi példája, hogy belga hatóságok a pünkösdi hosszú hétvége alatt 120 kamiont vizsgáltak át az észak-belgiumi Zeebrugge kikötővárosban. 46 sofőr akadt fenn az ellenőrzésen; nem tartották be az előírt belga rendelkezést. Ugyanis a szabály szerint 14 naponként megszakítás nélküli, 45 órás pihenőidőt kell adni, amit nem a kamionban, hanem kereskedelmi szálláshelyen kell eltölteni. A Belgium mellett Németországban is bevezetett szabályozás ellen az MKFE is tiltakozik, bár, mint megtudtuk, magyar sofőröket a pihenőidőre vonatkozó szabályok megsértése miatt nem bírságoltak.