Évről évre kevesebb bankfiókra van szükség

Jogszabályváltozás kell ahhoz, hogy interneten szerződést köthessünk a pénzintézettel.

Hajdú Péter
2017. 06. 07. 15:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Racionális döntés a magyarországi hitelintézetek részéről, hogy fokozatosan csökkentik fiókhálózatukat – értékelte a Magyar Nemzetnek a Bankráció.hu vezető elemzője azt a hírt, hogy a közeli jövőben több pénzintézet – így például az Erste Bank – is fiókokat zár be. Gergely Péter elmondta, lassan átalakulóban vannak a hazai bankhasználati szokások. Leginkább a számban folyamatosan fogyatkozó idősebb nemzedék az, amely igényli a személyes kapcsolattartást, mert nem igazodik el a digitális világban, esetleg számítógépe és internetkapcsolata sincs. Ezzel szemben a fiatalabbak nem is igénylik a fiókszolgáltatásokat, csak ha elengedhetetlen. Számukra természetes, hogy a hitelintézetek internetes felületein kell utánajárni a szolgáltatásoknak, esetleg igénybe veszik a telebankárt, és csak amikor már mindent tudnak, egy előre egyeztetett időpontban látogatnak el a bankfiókba.

Gergely Péter felhívta a figyelmet, hogy a hazai bankrendszer kissé lemaradt a digitalizációban a régiós, illetve a nyugat-európai vetélytársakhoz képest, de ez nem csak az ő hibájuk. Egyes jogszabályok ugyanis lehetetlenné teszik a netes szerződéskötést, tehát az előkészítést követően az esetek jó részében mindenképpen be kell fáradni a bankfiókba.

A szakértő szerint nemcsak azért csökken a kirendeltségek száma, mert lassan, de biztosan hódít a digitális ügyintézés, hanem azért is, mert a népesség egyre inkább a városok felé orientálódik: mind többen élnek, vagy legalábbis dolgoznak a nagyobb településeken. Ennek következtében ott intézik bankügyeiket is, így a kisebb települések fiókjait egyre kevésbé érdemes fenntartaniuk a pénzintézeteknek. Köztudottan drága is ezeknek az egységeknek a működtetése, és – egyebek között – az indokoltnál nagyobb fiókhálózat is oka a bankrendszer drága és kevésbé hatékony működésének.

Ha megváltoznának a jogszabályok, még kevesebb bankfiókra lenne szükség, mert vannak olyan ügyek, amelyeket könnyen el lehetne intézni a neten is – hívta fel a figyelmet. Egy lakáshitelnél ugyan nem, de a személyi kölcsönöknél – különösen ha az ügyfél már régóta az adott bankhoz jár – személyes kapcsolat nélkül is meg lehetne kötni a szerződést, tette hozzá. Az internetes felületen kitölthetők a nyomtatványok, beküldhetők az esetleg máshonnan származó dokumentumok, igazolások, megtörténhet a hitelbírálat, és akár a szerződést is meg lehetne kötni. Jelenleg félmegoldások vannak, ahol a szerződéskötéshez szükséges összes teendő elvégezhető a telebankáron keresztül vagy az internetes banki felületen, és szinte csak a szerződés aláírásához kell befáradni a fiókba. Az előzetes hitelbírálatot ugyanis megkapja a kiválasztott fiók, így az ügyfél azonosítása után már nem sok teendő marad, leginkább az aláírás. A korábbi hosszadalmas folyamat jelentősen lerövidül, vagyis a bankfiók több ügyet tud intézni, növekszik a hatékonyság. Így az ügyfél is jól jár, mert időt és többszöri fióklátogatást spórol meg, és a banknak is hasznos, mert a hatékonyság növekedésének köszönhetően a kevésbé hatékony egységeket bezárhatja, amivel költséget csökkent.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.