Évről évre kevesebb bankfiókra van szükség

Jogszabályváltozás kell ahhoz, hogy interneten szerződést köthessünk a pénzintézettel.

Hajdú Péter
2017. 06. 07. 15:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Racionális döntés a magyarországi hitelintézetek részéről, hogy fokozatosan csökkentik fiókhálózatukat – értékelte a Magyar Nemzetnek a Bankráció.hu vezető elemzője azt a hírt, hogy a közeli jövőben több pénzintézet – így például az Erste Bank – is fiókokat zár be. Gergely Péter elmondta, lassan átalakulóban vannak a hazai bankhasználati szokások. Leginkább a számban folyamatosan fogyatkozó idősebb nemzedék az, amely igényli a személyes kapcsolattartást, mert nem igazodik el a digitális világban, esetleg számítógépe és internetkapcsolata sincs. Ezzel szemben a fiatalabbak nem is igénylik a fiókszolgáltatásokat, csak ha elengedhetetlen. Számukra természetes, hogy a hitelintézetek internetes felületein kell utánajárni a szolgáltatásoknak, esetleg igénybe veszik a telebankárt, és csak amikor már mindent tudnak, egy előre egyeztetett időpontban látogatnak el a bankfiókba.

Gergely Péter felhívta a figyelmet, hogy a hazai bankrendszer kissé lemaradt a digitalizációban a régiós, illetve a nyugat-európai vetélytársakhoz képest, de ez nem csak az ő hibájuk. Egyes jogszabályok ugyanis lehetetlenné teszik a netes szerződéskötést, tehát az előkészítést követően az esetek jó részében mindenképpen be kell fáradni a bankfiókba.

A szakértő szerint nemcsak azért csökken a kirendeltségek száma, mert lassan, de biztosan hódít a digitális ügyintézés, hanem azért is, mert a népesség egyre inkább a városok felé orientálódik: mind többen élnek, vagy legalábbis dolgoznak a nagyobb településeken. Ennek következtében ott intézik bankügyeiket is, így a kisebb települések fiókjait egyre kevésbé érdemes fenntartaniuk a pénzintézeteknek. Köztudottan drága is ezeknek az egységeknek a működtetése, és – egyebek között – az indokoltnál nagyobb fiókhálózat is oka a bankrendszer drága és kevésbé hatékony működésének.

Ha megváltoznának a jogszabályok, még kevesebb bankfiókra lenne szükség, mert vannak olyan ügyek, amelyeket könnyen el lehetne intézni a neten is – hívta fel a figyelmet. Egy lakáshitelnél ugyan nem, de a személyi kölcsönöknél – különösen ha az ügyfél már régóta az adott bankhoz jár – személyes kapcsolat nélkül is meg lehetne kötni a szerződést, tette hozzá. Az internetes felületen kitölthetők a nyomtatványok, beküldhetők az esetleg máshonnan származó dokumentumok, igazolások, megtörténhet a hitelbírálat, és akár a szerződést is meg lehetne kötni. Jelenleg félmegoldások vannak, ahol a szerződéskötéshez szükséges összes teendő elvégezhető a telebankáron keresztül vagy az internetes banki felületen, és szinte csak a szerződés aláírásához kell befáradni a fiókba. Az előzetes hitelbírálatot ugyanis megkapja a kiválasztott fiók, így az ügyfél azonosítása után már nem sok teendő marad, leginkább az aláírás. A korábbi hosszadalmas folyamat jelentősen lerövidül, vagyis a bankfiók több ügyet tud intézni, növekszik a hatékonyság. Így az ügyfél is jól jár, mert időt és többszöri fióklátogatást spórol meg, és a banknak is hasznos, mert a hatékonyság növekedésének köszönhetően a kevésbé hatékony egységeket bezárhatja, amivel költséget csökkent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.