Racionális döntés a magyarországi hitelintézetek részéről, hogy fokozatosan csökkentik fiókhálózatukat – értékelte a Magyar Nemzetnek a Bankráció.hu vezető elemzője azt a hírt, hogy a közeli jövőben több pénzintézet – így például az Erste Bank – is fiókokat zár be. Gergely Péter elmondta, lassan átalakulóban vannak a hazai bankhasználati szokások. Leginkább a számban folyamatosan fogyatkozó idősebb nemzedék az, amely igényli a személyes kapcsolattartást, mert nem igazodik el a digitális világban, esetleg számítógépe és internetkapcsolata sincs. Ezzel szemben a fiatalabbak nem is igénylik a fiókszolgáltatásokat, csak ha elengedhetetlen. Számukra természetes, hogy a hitelintézetek internetes felületein kell utánajárni a szolgáltatásoknak, esetleg igénybe veszik a telebankárt, és csak amikor már mindent tudnak, egy előre egyeztetett időpontban látogatnak el a bankfiókba.
Gergely Péter felhívta a figyelmet, hogy a hazai bankrendszer kissé lemaradt a digitalizációban a régiós, illetve a nyugat-európai vetélytársakhoz képest, de ez nem csak az ő hibájuk. Egyes jogszabályok ugyanis lehetetlenné teszik a netes szerződéskötést, tehát az előkészítést követően az esetek jó részében mindenképpen be kell fáradni a bankfiókba.
A szakértő szerint nemcsak azért csökken a kirendeltségek száma, mert lassan, de biztosan hódít a digitális ügyintézés, hanem azért is, mert a népesség egyre inkább a városok felé orientálódik: mind többen élnek, vagy legalábbis dolgoznak a nagyobb településeken. Ennek következtében ott intézik bankügyeiket is, így a kisebb települések fiókjait egyre kevésbé érdemes fenntartaniuk a pénzintézeteknek. Köztudottan drága is ezeknek az egységeknek a működtetése, és – egyebek között – az indokoltnál nagyobb fiókhálózat is oka a bankrendszer drága és kevésbé hatékony működésének.
Ha megváltoznának a jogszabályok, még kevesebb bankfiókra lenne szükség, mert vannak olyan ügyek, amelyeket könnyen el lehetne intézni a neten is – hívta fel a figyelmet. Egy lakáshitelnél ugyan nem, de a személyi kölcsönöknél – különösen ha az ügyfél már régóta az adott bankhoz jár – személyes kapcsolat nélkül is meg lehetne kötni a szerződést, tette hozzá. Az internetes felületen kitölthetők a nyomtatványok, beküldhetők az esetleg máshonnan származó dokumentumok, igazolások, megtörténhet a hitelbírálat, és akár a szerződést is meg lehetne kötni. Jelenleg félmegoldások vannak, ahol a szerződéskötéshez szükséges összes teendő elvégezhető a telebankáron keresztül vagy az internetes banki felületen, és szinte csak a szerződés aláírásához kell befáradni a fiókba. Az előzetes hitelbírálatot ugyanis megkapja a kiválasztott fiók, így az ügyfél azonosítása után már nem sok teendő marad, leginkább az aláírás. A korábbi hosszadalmas folyamat jelentősen lerövidül, vagyis a bankfiók több ügyet tud intézni, növekszik a hatékonyság. Így az ügyfél is jól jár, mert időt és többszöri fióklátogatást spórol meg, és a banknak is hasznos, mert a hatékonyság növekedésének köszönhetően a kevésbé hatékony egységeket bezárhatja, amivel költséget csökkent.