Jól kerestek Gerendaiék a fesztiválokon

Minden korábbit felülmúlt a látogatószám a tavalyi könnyűzenei rendezvényeken.

Hava Nikita
2017. 06. 12. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan kezdődik a fesztiválszezon, a legnagyobb könnyűzenei és kulturális rendezvényeknél további növekedést várnak a szakértők, miközben már a tavalyi esztendő is rendkívül sikeresnek számított. Pénzügyi szempontból rekordévet zárt a Sziget, a VOLT és a Balaton Sound fesztivált szervező Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. A korábban többször is a nullszaldóra panaszkodó Sziget-alapító Gerendai Károly cége tavaly harmadával, 10 milliárdról 13,1 milliárdra tudta növelni az idény árbevételét. Mára azonban megváltoztak a tulajdoni viszonyok a Sziget Fesztivál környékén, januárban ugyanis egy nemzetközi befektetőcsoport vásárolta be magát a Sziget Kft.-be, a korábbi hírek szerint 8,5 milliárdért. A 2016-os beszámolási időszakban azonban – amely január 1-jétől december 31-ig tartott – a többségi tulajdonos még a Gerendai Károly-féle Szigerta Invest Kft. volt, a kisebbségi pedig a Volt Invest. Így az 1,6 milliárdos osztalékon 70-30 arányban még ez a két társaság osztozott, igaz, a 2016. év folyamán osztalékelőlegként 1,2 milliárdot már kivettek.

Magyarország legnagyobb zenei fesztiváljai azért is válhattak tavaly extrém nyereségessé, mert a látogatók számában is rekordot döntöttek: félmillióan voltak kíváncsiak a Szigetre, 157 ezren a Balaton Soundra, a VOLT-ra pedig 148 ezren. A Sziget, a VOLT és a Balaton Sound tavaly megközelítőleg ugyanakkora állami támogatást kapott, mint egy évvel korábban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 150 millió forinttal, az ’56-os Emlékbizottság 300 millióval, Sopron városa és az egyéb szervezetek pedig még 44 millióval járultak hozzá a büdzséhez. Mindezek alapján akár azt is lehet mondani, hogy a közvetett és közvetlen állami források tették ki az 1,6 milliárdos osztalék közel harmadát. Gerendai Károly egy tavalyi interjúban azt állította, a bevételek 80 százalékát – ahogy mindig – a jegyértékesítés tette ki, ez azonban a cég saját beszámolója szerint nem így van. Tavaly 10 százalékkal drágábban lehetett hozzájutni a jegyekhez és bérletekhez, mint egy évvel korábban, ám a jegyeladásból származó bevétel így is csak a 65 százalékát adta a cég 2016-os eredményének. További 10 százalékot hozott a reklámbevétel, a többi pedig a vendéglátásból és egyéb bevételekből származott.

A magyar fesztiválpiacon egyértelmű a szigetes szervezők dominanciája. Az összes nagyobb rendezvény együttvéve sem tudja megközelíteni a három nagy árbevételének a 25 százalékát, adózott eredményük pedig a 20 százalékát sem éri el. Ha kihagyjuk a számításból a B My Lake fesztivált szervező VOLT Produkció Kft.-t – itt a két tulajdonos egyben a Sziget Kft. kisebbségi tulajdonosa is –, akkor az összes többi fesztivál árbevétele csak 13 százaléka a Gerendai-féle rendezvényeknek.

Az egyre nagyobb népszerűségre szert tevő EFOTT fesztivál bevételei is évről évre nőnek. Tavaly már 565 millió forintot hozott – 900 ezres adózott eredmény mellett – a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) által szervezett rendezvény, míg 2015-ben ez a szám csak 402 millió forint volt.

A debreceni Campus Fesztiválnál nem lehet egyértelműen megállapítani, pontosan mennyi bevételük származott az adott fesztiválokból, mert a rendező cégeknek a rendezvényszervezés mellett sok egyéb tevékenységük is van. A Debreceni Campus Nonprofit Kft. az egyetem megkerülhetetlen ura: büféket, szórakozóhelyeket, italautomatákat üzemeltet, rendezvényeket szervez, s szinte mindent, ami az egyetemi élethez szükséges. Tavalyi árbevételük 2,5 milliárd forint volt, ebből valamivel több mint egymilliárdot tesz ki a vendéglátás, és 300 millió a rendezvények szervezése.

Az orfűi Fishing on Orfű és a székesfehérvári Fezen fesztiválokat szervező cégek nem adták le a törvényben előírt határidőre a pénzügyi beszámolóikat, a két fesztivál 2015-ös árbevétele valamivel több mint 300 millió volt. A B My Lake-et szervező VOLT Produkciónak is csak a 2015-ös jelentése érhető el, akkor 877 millió forintos árbevétel mellett 41 milliós adózott eredményt produkáltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.