Mégsem kartelleztek a kiszolgálók Ferihegyen?

Nem indul versenyfelügyeleti eljárás a Malév GH és a Celebi GH esetleges kartellezésével összefüggésben.

Bodacz Péter
2017. 06. 21. 4:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére nem indít versenyfelügyeleti eljárást a reptéri földi kiszolgálási feladatokat ellátó Malév Ground Handling (MGH) és a Celebi Ground Handling esetleges kartellezésével összefüggésben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy az MGH távozó vezérigazgatója tett róla bejelentést október 16-án. Kisvári János beadványa szerint a Celebi többször is kereste az MGH-t azzal, hogy a British Airways, az Iberia és az Air Lingus járatait üzemeltető IAG Group, valamint az Alitalia még futó tenderein beadandó árakat egyeztessék az egymással versenyző cégek. A lapunk birtokába került, 2016. novemberi cikkünkben ismertetett dokumentumokból kiderül, hogy ráadásul már a bejelentés előtt két évvel is folytak egyeztetések a cégek vezetői között: Nemes Ervin, az MGH korábbi vezérigazgatója 2014. november 24-én és 2015. január 5-én irodájában fogadta Osman Yilmazt, a konkurens Celebi vezérigazgatóját.

Az első találkozón Yilmaz jelezte magyar versenytársának, hogy az ugyancsak török Turkish Airlines az MGH jobb ajánlatára hivatkozva folytat erőteljes alkudozást a már akkor is szerződéses partner Celebinél. Osman Yilmaz ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy „az ilyen egyértelmű esetekben” nem kellene zavarniuk egymást. Nemes Ervin azonban ekkor még nem mutatkozott partnernek, ám a második egyeztetésen már maga vetette fel az együttműködés lehetőségét.

Az ügyben folytatott vizsgálattal kapcsolatban feltett kérdéseinkre a versenyhatóság közölte, hogy „a bejelentésben foglaltak és a beszerzett adatok nem támasztják alá a bejelentő által valószínűsített kartellezés gyanúját, így nem indult versenyfelügyeleti eljárás.” – A bejelentő által kifogásolt egyeztetések, valamint a vállalkozások közötti eseti együttműködések kapcsán nem volt megfelelően alátámasztható az, hogy azok az egyes jövőbeni tendereket, az azokra beadandó árakat is érintették. Az üzleti életben az alvállalkozói szerződéses kapcsolatok önmagukban is megengedettek, ha nem versenyellenes megállapodás létesítésére irányulnak – áll a GVH válaszában, amely szerint a bejelentésben kifogásolt alvállalkozói kapcsolatok valószínűsíthetően nem ütköznek a versenykorlátozó megállapodások tilalmába. A hatóság reagálásából kiderül az is, hogy a vizsgálat lezárása miatt nem érkezett jogorvoslati kérelem az ilyen ügyekben illetékes Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz. Érdekes ugyanakkor, hogy a Gazdasági Versenyhivatal nem mutatott érdeklődést a Magyar Nemzet november 18-i számában ismertetett információk iránt.

A repülőgépek ferihegyi földi kiszolgálását ellátó, egymással versengő vállalkozások az utóbbi hetekben egyéb ügyekkel is kiváltották a közvélemény érdeklődését. Az állami tulajdonú Malév GH május végén tette közzé mérlegadatait: mínusz 471 millió forintos üzemi eredménnyel és 513 milliós veszteséggel sikerült zárni a 2016-os üzleti évet. A társaság május 31-ei állományülésén készült, lapunk birtokába került hangfelvétel arról tanúskodik, hogy a hosszú ideje súlyos anyagi gondokkal küzdő vállalat reorganizációs program keretében juthat jelentősebb állami forráshoz. Meg nem erősített ágazati forrásokból származó hírek szerint 4-4,3 milliárd körüli összegről lehet szó. A társaság az uniós előírásoknak megfelelően ugyanakkor nem fordíthat állami pénzt üzemszerű működésének biztosítására, ezért nem kizárt, hogy a forrás ilyen célú felhasználása ellen kifogást emel majd Brüsszel.

A Celebi pedig azzal került a lapok hasábjaira, hogy a cég ferihegyi irodájában tartott házkutatás során több gazdasági vezetőt őrizetbe vett a Repülőtéri Rendőr-igazgatóság. Lapunk információi szerint a Celebi a Taxiplus nevű társasággal kötött szerződést arra vonatkozóan, hogy munkatársaikat szállítsa éjjel, amikor a BKV járatai nem üzemelnek. A feladatot a taxicég havonta 6 millió forintért vállalta, ám a gyanú szerint a Celebinek az üzletet lebonyolító gazdasági vezetői – a közbeszerzési korrupciós ügyekből ismerős módon, csak kicsiben – a megbízásért cserébe kaptak vissza pénzt a Taxiplustól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.