Mínusz 471 millió forintos üzemi eredménnyel és 513 milliós veszteséggel zárta a 2016. üzleti évet a Malév Ground Handling (MGH). A 2012-ben csődbe ment egykori nemzeti légitársaság utolsó, még működő leányvállalata a repülőgépek és az utasok földi kiszolgálását látja el a Liszt Ferenc repülőtéren, versenyben a török Celebivel, az angol Menzies Aviationnal és a hazai érdekeltségű BudPorttal.
Az állami tulajdonú vállalat éves beszámolója szerint némi javulás figyelhető meg az eredményekben, 2015-ben ugyanis az üzemi, illetve az adózott eredmény mínusz 518 millió, illetve mínusz 604,6 millió forint volt. A társaság igen eladósodott, a jelentés kiegészítő melléklete szerint összesen 1,6 milliárd forintnyi követelés él a Malév GH ellen, szemben a 2015-ös 1,1 milliárddal.
A Malév GH éves beszámolóját a KPMG vizsgálta felül. A független könyvvizsgálói jelentés szerint bár az összegzés megfelelt a jogszabályi kívánalmaknak, ugyanakkor a krónikus – 2016-ban mínusz 754,9 millió forintos – tőkehiány „jelentős kétséget vethet fel a társaságnak a vállalkozás folytatására vonatkozó képességével kapcsolatban”.
Lapunk korábban többször is beszámolt a Malév GH nehéz gazdasági helyzetéről, amely egyrészt abból fakad, hogy öt és fél évvel ezelőtt bedőlt anyacége után rendkívül pazarló szerződéseket örökölt meg. Ezek egy része a Budapest Airporttal köttetett raktárbérleti megállapodás, de az elavult járműpark is évi több száz milliós kiadást jelent. A társaság működését tavaly átvilágította a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., ám az eredményt nem hozta nyilvánosságra. Nehézséget jelent az is, hogy az állam az uniós előírások szerint nem adhat pénzt az üzemeltetésre, mivel a társaság nem közszolgáltatást végez, hanem piacról él.
Az MGH elmúlt egyéves működését színesíti még egy banki inkasszó, valamint egy kartellgyanú miatt indított versenyhivatali vizsgálat is. Utóbbival kapcsolatban a cég korábbi vezérigazgatója, Kisvári János leköszönése után tett bejelentést a hatóságoknak tavaly októberben. Mint a Magyar Közlöny is megírta, az állam idén márciusban 153 millió forintos támogatást hagyott jóvá arra, hogy a cég dolgozóinak fizetését emelje, ám ez az említett uniós szabályok miatt tiltott állami támogatásnak minősülhet.