Osztogatásba kezd a csőd szélén tántorgó Malév GH

A lapunk birtokába került hangfelvétel szerint a reorganizációra szánt támogatásból fedezheti a béremelést az állami vállalat.

Bodacz Péter
2017. 06. 02. 5:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mínusz 471 millió forintos üzemi eredménnyel és 513 milliós veszteséggel zárta a 2016. üzleti évet a Malév Ground Handling (MGH). A 2012-ben csődbe ment egykori nemzeti légitársaság utolsó, még működő leányvállalata a repülőgépek és az utasok földi kiszolgálását látja el a Liszt Ferenc repülőtéren, versenyben a török Celebivel, az angol Menzies Aviationnal és a hazai érdekeltségű BudPorttal.

Az állami tulajdonú vállalat éves beszámolója szerint némi javulás figyelhető meg az eredményekben, 2015-ben ugyanis az üzemi, illetve az adózott eredmény mínusz 518 millió, illetve mínusz 604,6 millió forint volt. A társaság igen eladósodott, a jelentés kiegészítő melléklete szerint összesen 1,6 milliárd forintnyi követelés él a Malév GH ellen, szemben a 2015-ös 1,1 milliárddal.  

A Malév GH éves beszámolóját a KPMG vizsgálta felül. A független könyvvizsgálói jelentés szerint bár az összegzés megfelelt a jogszabályi kívánalmaknak, ugyanakkor a krónikus – 2016-ban mínusz 754,9 millió forintos – tőkehiány „jelentős kétséget vethet fel a társaságnak a vállalkozás folytatására vonatkozó képességével kapcsolatban”.

Lapunk korábban többször is beszámolt a Malév GH nehéz gazdasági helyzetéről, amely egyrészt abból fakad, hogy öt és fél évvel ezelőtt bedőlt anyacége után rendkívül pazarló szerződéseket örökölt meg. Ezek egy része a Budapest Airporttal köttetett raktárbérleti megállapodás, de az elavult járműpark is évi több száz milliós kiadást jelent. A társaság működését tavaly átvilágította a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., ám az eredményt nem hozta nyilvánosságra. Nehézséget jelent az is, hogy az állam az uniós előírások szerint nem adhat pénzt az üzemeltetésre, mivel a társaság nem közszolgáltatást végez, hanem piacról él.

Az MGH elmúlt egyéves működését színesíti még egy banki inkasszó, valamint egy kartellgyanú miatt indított versenyhivatali vizsgálat is. Utóbbival kapcsolatban a cég korábbi vezérigazgatója, Kisvári János leköszönése után tett bejelentést a hatóságoknak tavaly októberben. Mint a Magyar Közlöny is megírta, az állam idén márciusban 153 millió forintos támogatást hagyott jóvá arra, hogy a cég dolgozóinak fizetését emelje, ám ez az említett uniós szabályok miatt tiltott állami támogatásnak minősülhet.

Mindezek fényében igen figyelemreméltó az a hangfelvétel, amely csütörtökön jutott el lapunk szerkesztőségébe. A hangfájl a mellékelt információk alapján a Malév GH május 31-i állománygyűlésén készült, és Herczog Péter tavasszal kinevezett vezérigazgató beszédét tartalmazza. A felvételen valóban egy Herczog Péterként bemutatkozó, szavai szerint a vállalatot három hónapja vezető férfi beszél arról, hogy jelentős, mindenki által érezhető, általános béremelés lesz 2017 januárjáig visszamenőleg. Emellett szólt arról is, hogy rövidesen közbeszerzést fog kiírni a Malév GH új formaruhák beszerzésére.

„Szar az élet, nagyon szar év volt. De minden változik. Eddig nem volt lehetőség emelni, de mostanra sikerült megteremteni a feltételeit. Nem az állami támogatásból amely a Magyar Közlönyben is megjelent, mert azt nem fogadhatjuk el. [ ] Most annyit változott, hogy nem állami támogatásnak hívjuk, hanem reorganizációs programnak” – hallható a feltehetőleg mobiltelefonnal készült felvételen.

A cégvezető a Malév GH távlati terveit illetően kapott kérdésre azért nem válaszolt, nehogy kiszivárogjon bármi. Lapunk telefonon kereste Herczog Pétert. Szerettük volna megtudni, hogy mekkora összeget szán az állam a reorganizációra, illetve hogy a vállalat működésének átalakítására címkézett pénzből miként valósítható meg a bérrendezés. A vezérigazgató nem cáfolta az elhangzottakat, illetve azt, hogy ő hallható a felvételen, de nem kívánt nyilatkozni. Lapunk egyébiránt úgy tudja, a Malév GH négymilliárd forintot kap az államtól reorganizációra.

Emlékezetes: a Malév bedőlését az okozta, hogy a reorganizációs forrásként folyósított pénzeket az unió tiltott állami támogatásnak minősítette, és annak visszafizetésére kötelezte a társaságot. A Malév ugyanis az üzemszerű működésére és nem a cég működésének észszerűsítésére fordította a pénzt. Mindezek fényében nagy kérdés, hogy az unió vajon szemet huny-e afelett, ha a reorganizációra címkézett pénzből rendezik a dolgozók bérét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.