Fogadkoznak a nagy német autógyártók

Tisztább kipufogógázt ígér a Volkswagen, de az elektromos motorok gyors terjedésében nem hisz a cég személyzeti igazgatója.

MN-Összeállítás
2017. 08. 20. 18:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irreálisnak tartja a Volkswagen AG személyzeti igazgatója a belső égésű motorok mihamarabbi felváltását szorgalmazó politikai törekvést. A távirati iroda tudósítása szerint Karlheinz Blessing, a Braunschweiger Zeitung lapnak adott interjúban elmondta: a legjobb esetben is évtizedeket venne igénybe az átállás a belső égésű motorokról az elektromos hajtásra. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a villanymotor a belső égésű motornál lényegesen egyszerűbb szerkezet, így szakértői becslések szerint egy elektromos autót akár 40–50 százalékkal rövidebb idő alatt is elő lehet állítani, ami a munkahelyek számának csökkenésével járhat. Így hosszú időbe telhet szavai szerint a mindezek társadalmi következményeit is figyelembe vevő, kezelő technológiai átállás.

A Volkswagen hezitálása furcsának hat, hiszen egyre több ország dönt úgy, hogy rendeleti úton segíti elő az átállást az elektromos meghajtású gépjárművekre. Nagy-Britannia például bejelentette, hogy 2040-től már nem lehet új benzines vagy dízelautókat értékesíteni a szigetországban. Norvégia 2025-re, India 2030-ra tűzte ki az értékesítési stop határidejét. A német Zöldek 2030-ra követelik a belső égésű motorok értékesítésének leállítását.

Emlékezetes, a Volkswagen nagy botrányt kavart, amikor lebukott csaló szoftverével. Dízelüzemű modelljeibe ugyanis be volt építve egy szenzor, amely érzékelte, mikor mérik a kipufogógáz károsanyag-összetételét, és olyankor változtatott a motor beállításain, hogy a kívánt értékeket produkálja az autó. Ennek nyomán augusztus elején egy úgynevezett dízelcsúcsot tartottak a legnagyobb német autógyárak és a politikai döntéshozók. Matthias Wissmann, a német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezete, a VDA elnöke a Handelsblatt pénteki számában ennek kapcsán azt közölte, a nitrogén-oxid-kibocsátás 12-14 százalékos csökkenését várja az autóipar a dízelcsúcson született megállapodástól. Megállapodás szerint ötmillió dízelautó motorvezérlő szoftverének frissítése mellett akciót indítanak a régi autók „minőségi cseréje” érdekében is. Az autógyárak a legmodernebb Euro–6 normás dízelautók vásárlására adott kedvezményekkel igyekeznek rávenni a tulajdonosokat régi dízelautóik bontóba küldésére.

Hogy szoftveresen lehet csökkenteni egy dízelmotor emissziós értékeit, azt éppen a botrány miatt pontosan tudja mindenki, de az továbbra is kérdés, hogy megvalósulhatnak-e ezáltal a VDA által felvázolt eredmények. Stefan Bratzel autóipari szakértő viszont a Handelsblatt lapnak adott nyilatkozatában túlzottan optimistának és ambiciózusnak nevezte a VDA adatait. Szerinte a legjobb esetben is csak a nitrogén-oxid-kibocsátás tízszázalékos csökkenését lehet elérni, de ha összejönne a 14 százalék, az sem lenne elegendő a dízelautók belvárosi kitiltásának megelőzéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.