Green Holidays: csupán a kárigények 15 százalékát fizették ki

Aki közvetítőn keresztül utazott az utazási irodával, az nem számíthat teljes kártérítésre.

Hajdú Péter
2017. 08. 02. 13:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőig 120 millió forint kártérítést fizetett ki az Uniqa biztosító a Green Holidays károsultjainak – nyilatkozta lapunknak Bereczki András, a biztosítótársaság lakossági biztosítások és kárrendezési ágazatának vezetője. A szakember arról is beszélt, hogy egyelőre azoknak a károsultaknak fizetnek ötvenszázalékos előleget, akiknek a szerződésével semmiféle probléma nem volt, azaz világosan látható, hogy jogosultak a kártérítésre. Szavai szerint ugyanis elég nagy a zűrzavar a szerződések körül. Augusztus elsejéig mintegy 770 millió forint összegű kárigény érkezett a biztosítóhoz, de ennek nagy részét nem közvetlenül a Green Holidaysnél, hanem az Indulhatunk.hu portálon keresztül kötött szerződések alapján nyújtották be. E szerződések jó része azonban nem utazásszervezői szolgáltatáscsomag eladásáról szól, hanem a szállásbiztosításról és a repülőjegy-vásárlásról külön-külön szerződés rendelkezik. Ez azért lényeges, mert a biztosító álláspontja szerint csak az egy csomagban, hivatalos utazásszervezési engedéllyel bíró cégtől vásárolt, és legalább két szolgáltatást tartalmazó szerződés minősül utazásszervezői szolgáltatásnak, a biztosító csak ezek után köteles kár esetén helytállni.

A helyzet bonyolultságát csak fokozza, hogy vannak olyan szerződések, amelyeknél a kiadott részvételi jegyen szereplő cég nem is létezik. A szerződéseken szereplő cégnév ugyanis a Green Holidays és a tavaly év végén utazásszervezési szolgáltatástól eltiltott Green Travel keveredéséből született. Ezeken a szerződéseken a nem létező cég neve mellett ráadásul a Green Travel adószáma szerepel. A biztosító álláspontja szerint ilyen szerződések után sem jár kártérítés. Bereczki András szerint az is előfordult, hogy az Indulhatunk.hu portálon keresztül vásárolt szolgáltatás szabályos volt, azaz a Green Holidays utazásszervezési csomagjára szól a szerződés, a befizetett összeg azonban nem jelent meg az utazási iroda számláján. Ez esetben sem tudnak kártérítést fizetni.

A biztosító úgy számol: a hónap végéig alakítják ki jogi álláspontjukat, hogy a vitás esetekben kinek fizetnek, és kinek nem. Addig is folyamatosan fizetik az ötvenszázalékos előleget azon szerződések után, amelyekkel nincs gond. Hogy pontosan milyen arányban térítik meg a károkat, azt Bereczki András nem tudta megmondani, a végleges elszámolásra a jogszabályok szerint jövő júliusban kerülhet sor. A biztosítónál eddig mintegy 1900 kárigényt nyújtottak be, ami hozzávetőleg 5300 utazó igényét tartalmazza.

A teljes kárigény 900 millió forint körüli összeg. Ennek nagyobbik részét az a 770 millió forint adja, amelynek kifizetését a meghiúsult utak után igényelték. Ezenfelül a charterjáratok díjára, az egyénileg kifizetett repülőjegyekre mintegy 57 millió forint jut, amihez hozzá kell számítani az azonnali szállásokra kifizetett 26 milliót. Ezeket a kiadásokat a biztosító százszázalékos áron téríti meg. A még fel nem számolt költségekre 26 millió forintot különített el a biztosító.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.