Naponta jelennek meg jó hírek a makroszámok alakulásáról. Nő az ipar teljesítménye, csökken a munkanélküliség, rekordokat döntenek a turizmus adatai, emelkedik az export értéke, egyre több a cégek beruházása. Az országos adatok igazak, azonban nem mutatják meg a jelentős regionális különbségeket. Pedig ezek az eltérések a gazdasági és a társadalmi fejlődést egyaránt gátolják. A régiós értékek elemzése különösen fontos a beruházási és a munkanélküliségi adatok esetén. A beruházások teremtenek esélyt új munkahelyek létesítésére, illetve hiányuk vagy alacsony szintjük gátolhatja a munkanélküliség további csökkenését. Tudjuk, éppen azzal az indokkal kapnak a nagy cégek bővítő és új beruházásaikhoz jelentős költségvetési támogatást, hogy munkahelyeket hoznak létre. Érdemes azonban megvizsgálni, hogy ezek a jelentős költségvetési támogatással létrejövő új gyártókapacitások milyen hatással vannak a területi fejlettségbeli különbségekre: csökkentik vagy növelik-e azokat.
Júniusban 4 százalékkal nőtt az ipari termelés értéke éves összevetésben. Májushoz képest viszont 1,2 százalékkal csökkent. Ha az adatokat hosszabb távon vizsgáljuk, azt látjuk: a teljesítmény hektikus, egyik hónapról a másikra jelentős változásokat mutat. 2016-ban hat hónapban csökkent, hatban bővült az ipari termelés. Az idén is kétszer volt már negatív az ipar előző hónaphoz mért teljesítménye. A negatív értékeket általában a járműipar romló teljesítménye idézi elő. A járműipar azért tud ilyen nagy hatást gyakorolni az ipar teljesítményére, mert ez adja a feldolgozóipar közel 30 százalékát. Eközben a magyar iparon belül a feldolgozóipar súlya 96 százalék. Ez azt jelenti, hogy a magyar gazdaság igen erősen függ a külföldi tulajdonú járműipartól és beszállítóitól, miközben ez az ágazat van a leginkább kitéve a világpiaci és világpolitikai bizonytalanságoknak, változásoknak.
A gazdasági adatok azt is érzékeltetik, hogy a járműipar dominanciájának regionális különbségeket növelő hatásai vannak. Az ipar júniusi termelési értéke Győr-Moson-Sopron megyében volt a legnagyobb, az országos érték 13 százaléka, ami tízszerese a Nógrád, közel kilencszerese a Somogy és Baranya, nyolcszorosa a Békés megyei értéknek. Ez egyrészt a járműipari összeszerelés uralkodó szerepét mutatja az ipar teljesítményében, másrészt sérülékenységünkre és a regionális szétszakadás fontos okára is rávilágít. Éppen ezért sürgős feladat lenne a gazdasági szerkezeten belül más ágazatok arányának, szerepének regionálisan kiegyenlített növelése.