Miközben jó esély van arra, hogy a néhány hete fizetésképtelenséget jelentő Air Berlint – szétdarabolva vagy egyben – megmentsék a befektetők, addig a légitársaság 16 gépét karbantartó, magyar állami tulajdonú Aeroplex Kft. lehet az első cég, amely a német fapados bedőlése miatt kénytelen lesz beszüntetni a működést.
Lapunk piaci forrásból származó információi szerint az egykor a Malév leányvállalataként működő szervizüzem mintegy 380 dolgozójának fizetését augusztusban már hitelből kellett fedezni, ami arra utal, hogy a társaság kasszája kong az ürességtől. A ferihegyi repülőtéren üzemelő vállalat hosszú ideje súlyos anyagi gondokkal küzd: 2016-ban közel 734 millió forintos mínuszt könyvelhetett el, saját tőkéje pedig mínusz 561 millió forintra esett. A vállalatnak van ugyan félmilliárd forint kihelyezett hitele: a másik egykori Malév-leány, a Malév Ground Handling (GH) tartozik neki, ám az a cég is igen rossz bőrben van.
Az Aeroplex összeomláshoz közeli helyzetének hátterében tehát nem feltétlenül az Air Berlin fizetésképtelensége áll. Az ugyanakkor több mint valószínű, hogy a korábban megrendelt karbantartási munkálatokra nem kerül sor, azaz az Aeroplex jelentős megrendeléstől esik el a közeljövőben, ez pedig az utolsó szeg lehet a cég koporsójában.
Figyelemre méltó, de nem példa nélküli, hogy – mint lapunk megtudta – az Aeroplexnek a kölcsönt nem közvetlenül a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. nyújtotta, hanem a Tiszavíz Vízierőmű Kft.-től érkezett pénz. A vállalat korábban a Malév GH-nak is adott hitelt, miután a Malév nemzeti légitársaság 2012 februárjában csődbe ment. A mostani tranzakció részleteiről, illetve okairól hivatalos forrásból nem sikerült információt szereznünk, ám piaci értesülések szerint a társaság havi nettó bérköltsége meghaladja a százmillió forintot.
Mint arról lapunk is beszámolt, az Air Berlin augusztus közepén jelentett csődöt. A német fapados légitársaságot a tervek szerint eladják, a kérdés csak az, hogy egyben vagy feldarabolva kerül-e a befektetőkhöz. Az egyik érdeklődő a szintén német Lufthansa, de ajánlattételre készül az ír fapados Ryanair is.