Magyar cég lehet az első áldozat

Air Berlin-csőd: a repülők javításával foglalkozó Aeroplexnél hitelből fedezik a béreket.

Bodacz Péter
2017. 08. 30. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben jó esély van arra, hogy a néhány hete fizetésképtelenséget jelentő Air Berlint – szétdarabolva vagy egyben – megmentsék a befektetők, addig a légitársaság 16 gépét karbantartó, magyar állami tulajdonú Aeroplex Kft. lehet az első cég, amely a német fapados bedőlése miatt kénytelen lesz beszüntetni a működést.

Lapunk piaci forrásból származó információi szerint az egykor a Malév leányvállalataként működő szervizüzem mintegy 380 dolgozójának fizetését augusztusban már hitelből kellett fedezni, ami arra utal, hogy a társaság kasszája kong az ürességtől. A ferihegyi repülőtéren üzemelő vállalat hosszú ideje súlyos anyagi gondokkal küzd: 2016-ban közel 734 millió forintos mínuszt könyvelhetett el, saját tőkéje pedig mínusz 561 millió forintra esett. A vállalatnak van ugyan félmilliárd forint kihelyezett hitele: a másik egykori Malév-leány, a Malév Ground Handling (GH) tartozik neki, ám az a cég is igen rossz bőrben van.

Az Aeroplex összeomláshoz közeli helyzetének hátterében tehát nem feltétlenül az Air Berlin fizetésképtelensége áll. Az ugyanakkor több mint valószínű, hogy a korábban megrendelt karbantartási munkálatokra nem kerül sor, azaz az Aeroplex jelentős megrendeléstől esik el a közeljövőben, ez pedig az utolsó szeg lehet a cég koporsójában.

Figyelemre méltó, de nem példa nélküli, hogy – mint lapunk megtudta – az Aeroplexnek a kölcsönt nem közvetlenül a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. nyújtotta, hanem a Tiszavíz Vízierőmű Kft.-től érkezett pénz. A vállalat korábban a Malév GH-nak is adott hitelt, miután a Malév nemzeti légitársaság 2012 februárjában csődbe ment. A mostani tranzakció részleteiről, illetve okairól hivatalos forrásból nem sikerült információt szereznünk, ám piaci értesülések szerint a társaság havi nettó bérköltsége meghaladja a százmillió forintot.

Mint arról lapunk is beszámolt, az Air Berlin augusztus közepén jelentett csődöt. A német fapados légitársaságot a tervek szerint eladják, a kérdés csak az, hogy egyben vagy feldarabolva kerül-e a befektetőkhöz. Az egyik érdeklődő a szintén német Lufthansa, de ajánlattételre készül az ír fapados Ryanair is.

A légitársaság csődje nemcsak az Aeroplexnek, hanem a cég gépeinek földi kiszolgálását ellátó Malév GH-nak is igen rosszul jön: a Hír TV információi szerint a magyar állami földi kiszolgálóvállalat évente nagyjából 250 millió forintot szedett be az Air Berlin gépeinek ellátásáért, ez a cég éves bevételeinek mintegy 5 százaléka. Azt nem tudni, hogy a légitársaság mennyivel tartozik jelenleg a Malév GH-nak. A mérlegadatok szerint a magyar állami földi kiszolgálócég 2015 és 2016 során 1,1 milliárd forint veszteséget halmozott fel, saját tőkéje már több mint egy éve negatív tartományban van, jelenleg mínusz nyolcszázmillió forint. Tavaly december 31-én a mérlegadatok szerint 2,8 milliárd forint adósságállománya volt az állami cégnek. Az Air Berlin üzemelése egyébiránt a csődeljárás ellenére nem állt le, a járatok normál rend szerint közlekednek, a menetrend változatlan.

Piaci várakozások szerint rövidesen bejelenti Debrecen–Moszkva járatának indítását a Wizz Air: a fapados légitársaság kedden küldte ki a sajtómeghívót, amely alapján arra lehet következtetni, hogy a debreceni kínálatot fogják bővíteni, ám konkrét célállomást csak a holnapi sajtótájékoztatón jelentenek be. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint a Debrecen–Moszkva légi útvonalra bejelentkezett egy társaság, ám a nevét nem közölték.

A Wizz Air az Airportál.hu megkeresésére szintén nem közölt konkrétumot, csupán annyit nyilatkoztak, hogy mind a debreceni bázis fejlesztésével, mind a moszkvai útvonallal is foglalkozni kívánnak. A portál olvasói jelezték, hogy a honlapon egy időre megjelent debreceni indulással a moszkvai útvonal. A Wizz Air jelenleg egy repülőgépet állomásoztat a debreceni bázison, ahonnan hat útvonalra (Milánó-Bergamo, Malmö, Tel-Aviv, Eindhoven, London és Párizs-Beauvais) közlekedtet járatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.