Nem a bérek emelkedésétől félnek a befektetők

A jól képzett munkaerő Nyugatra vándorlása az igazi kockázat – állapítja meg a Bloomberg.

B. Kovács Gergely
2017. 09. 29. 14:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kelet-európai gazdasági modell az olcsó munkaerőre épül, éppen ezért többen is borúlátók a napjainkban is zajló, érzékelhető bérnövekedés gazdaságra gyakorolt hatását illetően. A Bloombergen megjelent elemzés szerint azonban a folyamat nem fenyegeti térségünk berendezkedését.

Az optimizmusra a termelékenység ad okot. A bérek emelkedése ugyan jóval felülmúlja a hatékonyságnövekedést, ugyanakkor a rendszerváltástól mostanáig eltelt időszakban ennek pont az ellenkezője történt. 2016 végén az Európai Unió tíz keleti tagállamában a bérek átlagosan a negyedét tették ki a németországiaknak, pedig a termelékenységben nincs ekkora különbség: az egykori szocialista országoké a kétharmada Németországénak, amely pedig az unió legerősebb gazdasága. Van még tehát bőven mozgástér a bérek további emelkedéséhez.

A befektetők körében nem is a bérek emelkedése kelt igazán félelmet, hanem az, ami mögötte áll: a jól képzett munkaerő nyugatra vándorlása. Egy Magyarországra vonatkozó, áprilisban készült tanulmány szerint a német befektetők azt fájlalják a leginkább hazánkkal kapcsolatban, hogy fogy a szakképzett munkaerő. A cégek a bérek vagy a juttatások emelésével próbálnak lépést tartani a trendekkel. Gondoljunk csak arra, hogy a Lidl harmadával emelte dolgozói bérét 2016 eleje óta, a McDonald’s pedig ingyenszállást kíván adni az ott dolgozóknak.

A külföldi befektetők tehát még mindig úgy tartják, megéri a kelet-európai munkaerőt alkalmazni, eközben a régió dolgozói, szakmunkásai, munkaereje úgy általában egy kis jóvátételt kap a bő két és fél évtizeden át alacsonyan tartott bérek miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.