Nyeli a pénzt az állami hulladékkezelés

Egyre többe kerül az adófizetőknek, hogy fenntartsák a rezsicsökkentés jegyében elindított új rendszert.

Illés József
2017. 10. 05. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy összegű kormányzati támogatások nélkül működésképtelen az állami szemétszállítási rendszer. A rezsicsökkentés égisze alatt korábban bevezetett árkorlátozások miatt ugyanis a lakossági szemétszállítási díjak nem tartalmazzák például sem a lerakók rekultivációjának (újrahasznosításra való alkalmassá tételének), sem a hulladék kezeléséhez, szállításához szükséges eszközök amortizációjának költségeit. Minderről Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke beszélt lapunknak. Közlése szerint az említett okok miatt a kormánynak évről évre hatalmas összeget kell uniós forrásokból, illetve adóforintokból a hulladékkezelésre költenie, ha meg akarja akadályozni a hazai szemétszállítási rendszer összeomlását.

Gémesi Györgyöt annak apropóján kérdeztük, hogy Szabó Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára a napokban bejelentette: a tervek szerint 2019-ig mintegy százmilliárd forintot költ a kormányzat a hulladékszektorra. Hangsúlyozta, hogy a tavaly kezdett fejlesztés keretében 22 kiemelt hulladékgazdálkodást végző közszolgáltatót hoznak létre, így garantálva az egységes szakmai színvonalat. – Ez azért is fontos, mert az Európai Unió 2020-ra a szelektíven gyűjtött hulladék 50 százalékos újrahasznosítását írja elő, ez az arány az azt követő években 65, majd 75 százalékra nő – állította Szabó Zsolt. Hozzátette: a visszagyűjtés és újrahasznosítás arányszámának növelése mellett az EU 10 százalékra csökkentené a lerakóba kerülő hulladék arányát, vagyis az egységes rendszerben gondoskodni kell a szelektíven gyűjtött hulladék újrahasznosításáról. Ezt egyrészt a gazdaságban, iparban felhasználható anyagok feldolgozásával, másrészt energetikai célú felhasználásával, vagyis fűtőművekben történő eltüzelésével lehet elérni.

Az államtitkár arról is beszélt, hogy a fejlesztés keretében új szállító járműveket vesznek, egységesítik a lomtalanítást és a zöldhulladék-gyűjtést, továbbá 2019 elejére automata válogatóműveket állítanak üzembe. Emellett előírják, hogy 50 kilométeren túlra nem szállíthatnak hulladékot a kukásautók, illetve a begyűjtés helyétől számított 100 kilométeren belül meg kell oldani az újrahasznosítást.

Gémesi György szerint a most beígért százmilliárd forint távolról sem lesz elég még a hazai hulladékgazdálkodási szektor középtávú életben tartására sem, ehhez a következő években ugyanis legalább háromszázmilliárd forintot kell költeni. Ezt a pénzt megspórolhatná a kormányzat, ha hajlandó volna csökkenteni az általa a szektorra kirótt közterheket, például az általános forgalmi adót, illetve a hulladéklerakási illetéket. Az adók mérséklése révén az ágazatnál maradó összegből ugyanis finanszírozni lehetne a szemétszállítási cégek költségeinek egy részét, illetve a nemzeti kukaholdingként emlegetett Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. milliárdos nagyságrendű működési költségeit.

Az NHKV nem végez tényleges szemétszállítási feladatokat, ezt a munkát a többnyire önkormányzati kézben lévő vállalkozások látják el. Közülük többet is arra kényszerített a kukaholding, hogy bérszámlázást végezzen helyette, miközben az állami cég feladata lenne, hogy beszedje a díjakat. Az NHKV országos számlázási rendszere annak ellenére sem működik hibátlanul, hogy mostanáig csaknem kétmilliárd forintjukba került az adózóknak a bizonylatkészítő rendszer, amelynek az eredeti ígéretek szerint már tavaly áprilisban el kellett volna indulnia.

Tényleges tevékenység helyett a társaság inkább csak lefölözi és részben újraosztja a szemétszállítási bevételeket. A lakossági hulladékot elszállító szolgáltatók csak annyi pénzt kapnak, hogy működőképesek maradjanak, és rendszerint csak az utolsó pillanatban jutnak hozzá a számukra az NHKV által megítélt összeghez. Eddig ugyanakkor jelentős összegű közpénzt vitt el a szemétszállítás államosítása. A tavalyi, megközelítőleg húszmilliárd forint után idén hozzávetőleg további tízmilliárddal könnyíti meg az adófizetők zsebét a befizetett szemétszállítási díjon felül az állami hulladékkezelő rendszer fenntartása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.