Akad, aki sokat vár a telefonkártya kikódolására

Szolgáltatótól és készüléktől is függ, hogy néhány perc vagy több hét a várakozási idő.

Bodacz Péter
2017. 11. 27. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány percet, de akár több hetet is várni kell mobilkészülékek kártyafüggetlenítésére a távközlési szolgáltatóknál – derül ki a Telekom, a Vodafone és a Telenor lapunknak adott válaszaiból. A távközlési szolgáltatókat annak kapcsán kerestük, hogy a Facebookon és olvasóink közül is többen jelezték: az október 24-e óta ingyenes eljárásra a kérvényezés után esetenként rengeteget kell várni. Egy a közösségi oldalon posztolt fotón az látható, hogy a Telekom sms-ben értesíti az eljárást érvényező ügyfelét, hogy az adott egyedi azonosítószámmal ellátott készülék feloldása „hosszabb időt vehet igénybe”. A képet közzétevő ügyfél kommentárban írta le, immár egy hónapja vár arra, hogy a társaság küldje a készülékéhez tartozó feloldókódot. „Szerintem fogyasztóvédelmi szempontból ez gáz. Nem beszélve arról, hogy nem véletlenül akarok váltani” – fűzte hozzá a Telekom ügyfele; tapasztalatait többen is megerősítették.

A Telekom úgy tájékoztatott, a kikódolás folyamata alapvetően az „ügyfelek számára kényelmes és gyors”, a beérkező igényeket általában huszonnégy óra alatt feldolgozzák. Ugyanakkor elismerte: néhány alkalommal előfordulhat átmeneti technikai okokból ennél lassabb ügyintézés is, amikor manuálisan kell az igényt feldolgozni, mert a feloldókódot a gyártótól esetileg kell lekérni. Nincs tudomásuk azonban arról, hogy a hosszasabb várakoztatás tömeges jelenség volna.

A függetlenítést a Vodafone-nál csak azokban az üzletekben lehet kezdeményezni, amelyekben szerviztevékenység is folyik. Lényeges, hogy az adott készülék feloldásához szükséges kód rendelkezésre áll-e. Ha szervizelést is vállalnak adott helyiségben, akkor az ügyfél a helyszínen megkapja a számsort, amelyet beütve a készülékbe kész is a függetlenítés. Ha a kódot le kell kérdezni a gyártótól, több idővel kell számolni, így a szolgáltató ímélen vagy postai úton küldi el a felhasználónak. Ekkor azonban tizenöt nap a postára adási határidő. Ennél is többet, harminc napot kell várni abban az esetben, ha a kikódolandó készülék nem mobiltelefon, hanem más eszköz, amelyen az eljárás elvégzése szakértelmet igényel, például rúter, netvevő egység (internet stick). Ilyenkor a feloldást vagy a gyártó, vagy a szolgáltató végzi el.

A Telenor lapunk érdeklődésére hasonló gyorsaságú eljárásról számolt be, mint a Vodafone, a különbség mindössze annyi, hogy nem az ügyfélnek kell bepötyögnie a készülékébe a kódot, hanem ezt megteszi a társaság alkalmazottja. Vannak olyan gyártók, illetve készülékek, amelyek esetében az eljárás hosszabb időt vehet igénybe.

A készülékek kártyafüggetlenítését október 24-éig csak különdíj ellenében végezték el a szolgáltatók akkor is, ha az ügyfél hűségideje már lejárt. Az eljárás ára néhány ezer forinttól akár húszezer forintig is terjedhetett. A Telekomnál például tizenötezret kellett fizetni – igaz, ennyiért a legtöbb ügyben azonnal vagy egy napon belül kiadták a kódot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.