Feltámasztható még a hazai hajógyártás?

367 ember dolgozik jelenleg az ágazatban, a szakemberek száma egyre fogy.

MN
2017. 11. 27. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kormány 2012-ben meghirdette a nemzeti hajózási stratégiát, jelenleg nem úgy tűnik, hogy a program átfogó végrehajtása megkezdődött volna. A szakmai anyagban felsorolt lépések közül jószerivel csak a kikötői fejlesztések kezdődtek meg, de a korábban hosszú ideig jelentős magyarországi hajógyártás felélesztési szándékának nyoma sincs. Pedig a stratégia szerint szükség lenne kirándulóhajókra, a városi közlekedésben használható hajókra, szállodahajókra, uszályokra, konténerszállítókra és egyéb úszó járművekre is. Ha tényleg be akarják indítani a gyártást, akkor az iparág állapotát tekintve az utolsó pillanatban vagyunk. Az ágazatban még megtalálható a kellő szakértelem, de ez elveszhet, ha nem sikerül gyorsan lépni.

Az Opten céginformációs adatbázis nemrégiben összegzést készített az iparág helyzetéről. Mint írják, az egykor világszínvonalú magyarországi hajógyártás a kilencvenes években történt összeroppanása óta sem tudott feltámadni, mára pedig szinte teljesen eltűnt. A magyar hajógyártással és -javítással foglalkozó vállalkozások száma 2012 óta rohamosan tovább csökkent. Míg öt évvel ezelőtt még 170 ilyen profilú vállalkozás működött az országban, addig jelenleg már csak 144. Ezekben a cégekben mindössze 367 alkalmazott dolgozik. De ők sem nagy, személy- vagy teherszállításra alkalmas járműveket gyártanak, hanem kizárólag sporthajókat készítenek, illetve javítanak.

A hanyatlás az ágazat bevételeiben is megmutatkozik. Az Opten adataiból az derül ki, hogy tavaly a 367 társaság alig több mint hárommilliárd forint bevételt volt képes elérni, és a megelőző esztendőkben sem volt ez a szám sokkal magasabb. A vizsgált öt évben a társaságok legnagyobb összbevétele 4,7 milliárd forint volt. Mint írják, 2016-ban a piaci szereplők 70,2 százalékát olyan cégek alkották, amelyek árbevétele nem haladta meg a százmillió forintot. Milliárdos forgalmat elérő hajógyártó vállalkozás pedig jelenleg nem is működik Magyarországon.

Az ágazat mélyrepülése a kilencvenes évek elején alakult ki, ekkor ugyanis a keleti piacok összeomlása után a nagy hajógyárak (Óbuda, Csepel, Újpest, Vác) bezárták kapuikat. Ezzel párhuzamosan a Mahart privatizációjával a magyar teherhajózás is szinte eltűnt a hazai és a nemzetközi vizekről. A jelenleg működő vállalkozások elsősorban sport és kedvtelési célú hajókat, csónakokat, jachtokat és vitorlásokat készítenek, ugyanakkor a gyártás újraindításához szükséges feltételek továbbra is adottak, de tőke nincs hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.