Gőzerővel dolgoznak a marosvásárhelyi repülőtér újranyitásán

A Székelyföldre utazók bánatára tavaly novemberben zárták le a kifutót az utasszállító gépek előtt.

Lukács Csaba
2017. 11. 28. 13:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy éve rekordot döntöttek: 363 ezer utas használta a hivatalos nevén Erdély nemzetközi repülőtérnek hívott marosvásárhelyi légikikötőt, ám tavaly novemberben lezárták a kifutópályát, amikor kiderült, hogy a beton állapota nem teszi lehetővé az 5,7 tonnánál nehezebb gépek mozgását. Emiatt a Wizz Air is kénytelen volt Kolozsvárra költöztetni az addig Marosvásárhelyen állomásoztatott repülőgépét.

A Maros Megyei Tanács tulajdonában lévő légikikötőt 53 millió lejből (mintegy 3,5 milliárd forint) újítják fel október eleje óta: új betont és világítóberendezést kap a két kilométeres kifutópálya, ezenkívül megújul a gurulóút és a forgalmi előtér is. Esővíz-csatornahálózat, valamint szennyvíztisztító rendszer épül, a munkálatok elvégzésére kilencvennyolc nap áll a kivitelező cég rendelkezésére.

„Október hatodikán kezdődött a munka, most a felénél tartunk, az építő tudja tartani az ütemtervet. Szerencsénk van az időjárással: kicsit csapadékos volt ugyan, egyelőre a hideg nem okozott gondot” – mondta lapunknak Peti András. Az igazgató kifejezte örömét, hogy váratlan akadályok sem nehezítik a kivitelezők életét.

Románia hetedik legnagyobb repülőterén járunk – a bukaresti Otopeni a budapesti Liszt Ferenccel hasonló forgalmat bonyolít, a lista második helyén lévő kolozsvári Avram Iancu idén meghaladja a 2 milliós utasforgalmat. Temesvár, Jászvásár, Bákó és Nagyszeben következik a sorban, de a több mint egyéves leállás miatt megeshet, hogy Craiova is meg fogja előzni Marosvásárhelyt.

Mi is megnéztük a kifutópályán szorgoskodó munkásokat. Ahol szükséges volt, ott feltörték a burkolatot, most épp az alapozás zajlik, és utána jöhet a betonozás. Ez eléggé időjárásfüggő, akárcsak a kifutópálya speciális aszfaltrétegének a lefektetése, így abban reménykednek, hogy még nem köszönnek be a nagy hidegek. Ha a jó idő kitart, január közepére végeznek a munkákkal. 

„Mivel a felújítás során megváltoznak a terepadottságok, tizennyolc centiméterrel megemelkedik a kifutópálya szintje, a munkálat befejezése után elkezdődik egy újabb engedélyeztetési folyamat. Ez ideális esetben két hónap alatt befejeződhet” – fejtette ki kérdésünkre az igazgató. Pete András szerint életbevágóan fontos, hogy minél előbb tudják a garantált beüzemelési időpontot, ugyanis a légitársaságok szeretnek előre tervezni. A Wizz Air mindenesetre már június végétől árulja a jegyeket marosvásárhelyi indulással.

Mivel a pénz csak a fentiekre volt elég, a reptér egyelőre nem kap modernebb berendezést, így a korábbi probléma marad: ködös időben a gépek nem tudnak leszállni. Ez azért kár, mert a romániai adatok alapján a marosvásárhelyi repülőtér van leginkább kitéve az időjárási körülményeknek. Az igazgató mindenesetre bizakodó: több légitársasággal is tárgyalnak új járatok indulásáról, és abban bíznak, hogy az újraindulás utáni első teljes évben, vagyis 2019-ben meg tudják ismételni a 2014-es rekordév forgalmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.