Négy éve rekordot döntöttek: 363 ezer utas használta a hivatalos nevén Erdély nemzetközi repülőtérnek hívott marosvásárhelyi légikikötőt, ám tavaly novemberben lezárták a kifutópályát, amikor kiderült, hogy a beton állapota nem teszi lehetővé az 5,7 tonnánál nehezebb gépek mozgását. Emiatt a Wizz Air is kénytelen volt Kolozsvárra költöztetni az addig Marosvásárhelyen állomásoztatott repülőgépét.
A Maros Megyei Tanács tulajdonában lévő légikikötőt 53 millió lejből (mintegy 3,5 milliárd forint) újítják fel október eleje óta: új betont és világítóberendezést kap a két kilométeres kifutópálya, ezenkívül megújul a gurulóút és a forgalmi előtér is. Esővíz-csatornahálózat, valamint szennyvíztisztító rendszer épül, a munkálatok elvégzésére kilencvennyolc nap áll a kivitelező cég rendelkezésére.
„Október hatodikán kezdődött a munka, most a felénél tartunk, az építő tudja tartani az ütemtervet. Szerencsénk van az időjárással: kicsit csapadékos volt ugyan, egyelőre a hideg nem okozott gondot” – mondta lapunknak Peti András. Az igazgató kifejezte örömét, hogy váratlan akadályok sem nehezítik a kivitelezők életét.
Románia hetedik legnagyobb repülőterén járunk – a bukaresti Otopeni a budapesti Liszt Ferenccel hasonló forgalmat bonyolít, a lista második helyén lévő kolozsvári Avram Iancu idén meghaladja a 2 milliós utasforgalmat. Temesvár, Jászvásár, Bákó és Nagyszeben következik a sorban, de a több mint egyéves leállás miatt megeshet, hogy Craiova is meg fogja előzni Marosvásárhelyt.
Mi is megnéztük a kifutópályán szorgoskodó munkásokat. Ahol szükséges volt, ott feltörték a burkolatot, most épp az alapozás zajlik, és utána jöhet a betonozás. Ez eléggé időjárásfüggő, akárcsak a kifutópálya speciális aszfaltrétegének a lefektetése, így abban reménykednek, hogy még nem köszönnek be a nagy hidegek. Ha a jó idő kitart, január közepére végeznek a munkákkal.
„Mivel a felújítás során megváltoznak a terepadottságok, tizennyolc centiméterrel megemelkedik a kifutópálya szintje, a munkálat befejezése után elkezdődik egy újabb engedélyeztetési folyamat. Ez ideális esetben két hónap alatt befejeződhet” – fejtette ki kérdésünkre az igazgató. Pete András szerint életbevágóan fontos, hogy minél előbb tudják a garantált beüzemelési időpontot, ugyanis a légitársaságok szeretnek előre tervezni. A Wizz Air mindenesetre már június végétől árulja a jegyeket marosvásárhelyi indulással.
Mivel a pénz csak a fentiekre volt elég, a reptér egyelőre nem kap modernebb berendezést, így a korábbi probléma marad: ködös időben a gépek nem tudnak leszállni. Ez azért kár, mert a romániai adatok alapján a marosvásárhelyi repülőtér van leginkább kitéve az időjárási körülményeknek. Az igazgató mindenesetre bizakodó: több légitársasággal is tárgyalnak új járatok indulásáról, és abban bíznak, hogy az újraindulás utáni első teljes évben, vagyis 2019-ben meg tudják ismételni a 2014-es rekordév forgalmát.