Nagy elánnal esett neki a 2010-ben felálló Orbán-kormány a hazai bankrendszernek, a többségében külföldi tulajdonban lévő, multinacionális pénzintézeteket okolva többek között a devizahitelesek gondjaiért. A bankok luxusprofitjától volt hangos a kormányzati kommunikáció, és egyértelműen a külföldi pénzintézeteket célozta meg az Európában legnagyobb bankadó kivetése is. Azóta nagyot fordult a világ, miután a kabinet azt a cél tűzte ki, hogy a magyar bankrendszer fele ismét hazai tulajdonba kerüljön. Két éve teljesült is ez az álom, és 55 százalékra emelkedett a magyar irányítás alatt álló hitelintézetek részaránya a mérlegfőösszeg alapján. Nemcsak az állam vásárolt részesedéseket, de a kormányhoz közelálló körök is banktulajdonossá váltak. Az elmúlt években tehát már anyagilag érdekeltté vált az állam és a hatalomhoz kötődő üzleti körök is, hogy ne legyen veszteséges a hazai pénzügyi rendszer. Nem csoda, hogy a kabinet a bankadó folyamatos csökkentéséről döntött az elmúlt években, és elindult az államkötvényüzlet, amely a bankoknak is szépen hozott a konyhára.
A pénzintézetek nem voltak könnyű helyzetben a gazdasági válság csillapodásával sem, mivel a jegybanki alapkamatok történelmi mélységre zuhantak, amellyel párhuzamosan a pénzügyi szolgáltatások jövedelmezősége is csökkent. A bankoknak új megoldásokat kellett találniuk. Ezzel párhuzamosan a magyar állam szemében – egyébként helyesen – az adósság biztonságosabb finanszírozása érdekében felértékelődtek a belső befektetők, ezen belül is a lakossági megtakarítók. Az állam, annak érdekében, hogy minél több lakossági befektetőt tereljen az állampapírpiac felé, vonzó kamatozású termékekkel jelent meg a piacon. A kormánynak az volt a célja, hogy emelkedjen a magyar államadósságon belül a konzervatívan viselkedő lakosság részaránya, ők ugyanis egy esetleges pénzpiaci zűrzavar esetén sem adják el azonnal a kötvényeket. A biztonság érdekében tehát megérte az államnak magasabb kamatot adni, de csak a lakosságnak kínált termékek esetében.