– Tudja-e garantálni kormányra kerülése esetén a Jobbik, hogy megszűnnek azok a korrupciógyanús pénzosztások, amik a jelenlegi kormányzat idejét jellemzik?
– Minden rendszer idején voltak, vannak és lesznek visszaélések. A kérdés az, hogy a gyanús ügyekben lesznek-e felelősségre vonások. A Jobbik már ellenzéki pártként is arra készül, hogy elszámoltassa a felelősöket. A jelenlegi kormánypártok viszont már ellenzékben is korrupciós mechanizmusokra építették működésüket. Amikor az első három korrupt cégvezető büntetőjogi felelősségre vonása megtörténik, és el is ítélik őket, az olyan erős üzenet lesz a piac számára, hogy a korrupciós veszély rövid távon is nagymértékben csökken majd. Ezt a célt szolgálja a Jobbik korrupcióellenes ügyészségre vonatkozó koncepciója, valamint az az elképzelése, miszerint közbeszerzésen csak olyan cég indulhatna, amelyiknél megvan az adott beruházás elvégzéséhez szükséges technológia és legalább a szükséges munkaerő fele. Így meg lehetne előzni a hosszú alvállalkozói láncok kialakulását, aminek az a vége, hogy a sor végén lévőket már nem vagy csak részben fizetik ki.
– Mi a véleményük arról, hogy a jelenlegi kormány tízmilliárdokkal támogatja a multinacionális vállalkozások beruházásait? Ez nem egyfajta korrupció? Nem kellene ezt az összeget inkább a magyar kisvállalkozásokhoz átcsatornázni?
– Dehogynem, hiszen ezek a tőkeerős multik három-öt évre előre megkapják a bérköltséget a magyar államtól, így jogosulatlan előnyhöz jutnak a tőkehiányos magyar kisvállalkozásokkal szemben. Igen durva következtetésekre ad teret az a Civitas Intézet adatai által is megerősített tény, miszerint egy multik által létrehozott munkahely átlagosan 4,6 és 6,4 millió forint közötti támogatási összegbe kerül a magyar államnak. Ez pedig némelyik szektorban meghaladja még az általam nem éppen tisztelt Bajnai-korszakban a multicégeknek juttatott támogatást is! A Jobbik egyrészt felülvizsgálná a stratégiai partnerségi szerződéseket, és ha ezek valóban segítik a magyar gazdaságot, illetve betartják a tisztességes játékszabályokat, akkor semmi gond. Ha viszont nem, újra kell tárgyalni őket. Ennek során ki kell kötni, hogy csak lényegi ellenszolgáltatás fejében járhat bármiféle támogatás, ad absurdum ki kell kötni a magyar beszállítói hányad nagyságát. Másrészt ezeket az összegeket átcsoportosítanánk a kis- és közepes vállalkozásokhoz, hiszen ők foglalkoztatják a munkaerő kétharmadát. Úgy is mondhatjuk: mi nem a multikkal, hanem a kisvállalkozásokkal kötnénk stratégiai megállapodásokat, és ezen belül is kiemelt figyelmet szentelnénk a mikrovállalkozásoknak. Jól mutatja, mekkora itt a baj, hogy a versenyben lemaradó mikrovállalkozók nagy számban vándorolnak ki az országból. Eközben a nagyvállalatok adóterhelése átlagosan 18 százalék, míg a hazai kis- és középvállalkozásoké 44 százalék De meg kell szüntetni azt a gyakorlatot is, hogy a multinacionális cégek szoftverbérlet, eszközbérlet címén ezermilliárdokat visznek ki az országból évente adózatlanul. Ha ezt sikerül elérni, akkor jelentős összeget nyerhetünk, amelyből a kis- és közepes vállalkozások helyzetének könnyítésére fordíthatunk.