Befektető nélkül a tervezőasztalon vagy a vágyak szintjén maradhat a jó ötlet, legalábbis a startupok világában kevés a kreativitás, képesnek kell lenni arra is, hogy meggyőzzük a leendő üzleti partnereket, vagyis a céges világban cápának nevezett pénzembereket. A startupoknak érdemes megfogadniuk azokat a tippeket, amelyeket Magyarország vezető nagyvállalati inkubátora, a Start it @K&H szakértői tanácsolnak, amely minden kkv-nak hasznos lehet, hogy eredményesen prezentálják elképzeléseiket a potenciális befektetőknek.
A sikeres villámprezentáció vagy a startupos körökben pitch-ként emlegetett bemutatkozás titka, ha három percben úgy be tudjuk mutatni a céget, hogy azzal akár egy befektető figyelmét is fel tudjuk kelteni – vélik a szakemberek. A tapasztalatok szerint bemutatkozáskor az a legnagyobb kihívás, hogy egyszerre kell rövidnek és érthetőnek, ugyanakkor izgalmasnak és lelkesítőnek lenni, ráadásul rengeteg információt kell belesűríteni néhány percbe. Általában három perc az az időkeret, ameddig egy elfoglalt üzletember figyelmét fenn lehet tartani, ezalatt a termékre és cégre vonatkozó legfontosabb információkat és adatokat lényegre törően kell elmondani – tanácsolják a K&H szakértői.
Ma már nem elég a tárgyilagos és informatív bemutatkozás, sőt a jól hangzó cég- vagy terméknév is kevés. A mentorok azt tanácsolják: a hallgatóság érdeklődésének felkeltése érdekében meg kell nevezni azt a fő problémát, amire megoldást kínálunk az ötletünkkel – ez megmutatja a befektetőnek, hogy valóban szükség van a termékre, a szolgáltatásra. A villámprezentációt sikeressé teszi, ha a pénzügyi tőkére váró vállalkozó egy életből vett példa vagy akár egy hatásos költői kérdés alapján egy életszerű történetet is elővezet előadásában, amit természetesen tudatos, lényegre törő nyelvhasználattal kell megtenni.
– Egy pénzügyi befektető nem fog pénzt adni csak azért, hogy mi megvalósítsuk a vágyainkat, ezért kulcsfontosságú a startup számára, hogy megfelelően tudja bemutatni az ötletét úgy, hogy abból egyetlen befektető se akarjon kimaradni – összegezték a mentorok.