Az üvegházhatású gázok összkibocsátásának legalább 52 százalékos csökkentését tervezi, de 85 százalékos mérséklésre törekszik Magyarország 2050-ig az 1990-es szinthez képest – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által közzétett Nemzeti energia- és klímaterv tervezetéből. A dokumentum szerint 2030-ra a bruttó végső energiafogyasztás ötöde megújuló forrásból származna hazánkban.

Fotó: Reuters
Az Európai Bizottság a 2016 novemberében nyilvánosságra hozott, úgynevezett Téli energia csomagban kérte a Nemzeti energia- és klímaterv kidolgozását a tagállamoktól, egységes módszertannal és tartalommal – idézte fel a távirati iroda.
Hozzátették: az Európai Tanács által 2014 októberében elfogadott uniós éghajlat- és energiapolitikai keret legalább 40 százalékos csökkentést irányoz elő uniós szinten az üvegházhatású gázok kibocsátásában 2030-ig, 1990-hez képest.
A megújuló energiaforrások felhasználásának részaránya 2016-ban a fűtési és a hűtési célú energiafogyasztáson belül 20,76, a villamosenergia-fogyasztáson belül 7,2, a közlekedési energiafogyasztáson belül 7,44 százalék volt.
Az előrejelzések szerint 2030-ra a zöldáramot termelni képes egységek beépített teljesítőképessége meghaladja a 4600 megawattot, amelyből több mint 4000 megawattot a napelemek tesznek ki.
A megtermelt zöldáram mennyisége a következő évtized végére meghaladhatja a 6500 gigawattórát – ennek csaknem 70 százalékát a napelemek biztosítják majd –, ami az összes villamosenergia-fogyasztás 12,8 százalékát jelentheti.
Ennél kisebb arányú, 8,1 százalék lehet a megújuló energia felhasználásának aránya a közlekedési szektorban. A távhő előállítása ugyan 2015 és 2030 között nyolc százalékkal csökkenhet, ezen belül a megújuló és a hulladékalapú termelés részaránya duplázódhat, elérve a 28 százalékot a jelenleg hatályos szakpolitikai intézkedések mellett.
Az új szabályozás eredményeként a részarány elérheti a 60 százalékot amellett, hogy a távhő iránti igény a mai érték ötödével eshet vissza.
Eközben a végső energiafogyasztás 2015 és 2030 között 14 százalékkal emelkedhet, elsősorban az ipari termelés bővülése, valamint a jövedelemnövekedés okozta üzemanyag-fogyasztás bővülése miatt.