Gigantikus összegeket perelhetnek

A korábban vártnál később, talán szeptemberben repülhetnek újra a Boeing 737 Max repülőgépei, derült ki az egyik legnagyobb felhasználó, az American Airlines bejelentése után. Eközben becslések jelentek meg a sajtóban, milyen gigantikus kártérítési perekre számíthat a repülőgépgyártó mind a légitársaságok, mind az áldozatok családjai részéről.

2019. 06. 12. 11:30
Two workers walk under the wing of a 737 Max aircraft at the Boeing factory in Renton
Csúszik a 737 Max típusú gépek repülési tilalmának feloldása Fotó: Lindsey Wasson Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az American Airlines, az Egyesült Államok három nagy légitársaságának egyike bejelentette, hogy legalább szeptemberig nem fogja használni a Boeing 737 Max típusú repülőgépeket. A cég ugyanakkor továbbra is bízik benne, hogy a Boeing új szoftverfrissítése és képzési erőfeszítései elegendőek lesznek ahhoz, hogy a gép ismét munkába álljon – tette közzé a The Verge. Az American Airlinesnak naponta 115 járatot kell törölnie szeptember 3-ig, amikor várhatóan újra használhatják a 737 Maxeket. A vállalat áprilisban azt közölte, hogy 350 millió dollárt veszít a típus leállása miatt, de a szeptemberi indulás azt jelenti, hogy a veszteségek súlyosabbá válhatnak.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) korábban még azt jelezte, hogy legkorábban június végén válik feloldhatóvá a Boeing 737 Maxek áprilisban elrendelt repülési tilalma az Egyesült Államokban – közölte a Reuters. Az amerikai hatóság ugyanakkor még nem állította össze menetrendjét, hivatalosan nem közöltek céldátumot a repülési tilalom feloldására.

A légitársaságok jelentős károkat szenvednek el, amiért nem használhatják a legnépszerűbb keskenytörzsű Boeing-modellt. Közülük többen kompenzációt követelnek: az Air China, a China Southern és a China Eastern is bejelentette kártérítési igényét a Boeing felé a Maxek kiesése, valamint a példányok átadásának csúszása miatt. A három légitársaság összesen 53 darab Maxot üzemeltetett és még 79-et rendeltek eddig. Eközben döntést hozott a China Airlines a keskenytörzsű flottájának lecseréléséről. A tajvani nemzeti légitársaság a Boeing 737-800-as gépeit azonban nem a Maxszal, hanem a rivális Airbus A321neóval váltja le, amelyből 14-et lízingel, valamint tárgyalásba kezd ezenfelül további 11 megrendeléséről és öt opciós példányról.

Csúszik a 737 Max típusú gépek repülési tilalmának feloldása
Fotó: Reuters

De nemcsak a légitársaságok, hanem az áldozatok is perelnek. Akár egymilliárd dollárt is fizethet a Boeing a 737 Max repülőgépek baleseteiben meghalt áldozatok hozzátartozóinak – számolta ki a Bloomberg. Korábbi hasonló esetekből kiindulva az összeg nagysága attól is függ majd, mennyi ideig voltak tisztában azzal az áldozatok, hogy meg fognak halni. Azaz: meddig tartott a végzetes zuhanás? Legkevesebb 276 millió dollár (nyolcvanmilliárd forint) kártérítésre perli a Boeing repülőgépgyártó vállalatot egy francia nő, akinek férje az Ethiopian Airlines Boeing 737 Max gépének március 10-én történt katasztrófájában vesztette életét – közölte Nomaan Husain, a felperes amerikai ügyvédje. A kereset szerint a Boeing nem tett eleget tájékoztatási kötelezettségének azáltal, hogy a pilótákkal nem ismertette megfelelően annak a szoftvernek a veszélyeit, amely a Boeing 737 Max gépeken az átesést hivatott megelőzni, s az Ethiopian Airlines balesetet szenvedett járatán az állásszöget jelző érzékelő hibája miatt folyamatosan lefelé vitte a gép orrát.

A Boeing a múlt hónapban jelentette be, hogy elvégezte az úgynevezett átesésvédelmi rendszer (MCAS) frissítését a Boeing 737 Max gépeken, illetve egy ezzel kapcsolatos kiképzési terven dolgozik a pilóták számára. A Boeing Max gépeket márciusban kivonták a forgalomból a világ sok országában, így az Egyesült Államokban is. A géptípusokat azt követően vonták ki, hogy március 10-én a felszállás után szinte azonnal lezuhant az etióp légitársaság Boeing gépe. Mindez alig öt hónappal azután történt, hogy balesetet szenvedett az indonéziai Lion Air szintén Boeing 737 Max gépe. Az utóbbi katasztrófában 189 ember vesztette életét. Kiderült: ezeken a géptípusokon komoly szoftverhibák voltak, amelyeket ráadásul a pilóták korábban már többször is jeleztek a Boeing vezetőinek. A vizsgálatok során felmerült az FAA felelőssége is, hiszen az amerikai légügyi hatóság engedélyezte e gépek repülését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.