A MÁV-nál komolyan veszik az utasoktól érkező panaszokat

Rendszeres késéseket okoz Budapest elővárosi vasúti forgalmában a pálya és a járművek műszaki állapota. A legtöbb probléma a ceglédi vonalon akad, az ott közlekedők a közelmúltban petícióval fordultak a vasúttársaság vezetéséhez. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató pályafelújításokat és jobb kríziskezelést ígért, valamint jelezte, februártól munkába állnak az emeletes motorvonatok az érintett pályákon.

2019. 09. 04. 5:45
A vasút üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése évente százmilliárdokba kerül Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stratégiai fontosságú mind Budapest, mind az ország gazdasága szempontjából, hogy kiszámíthatóan működjön és megfelelő kapacitásokkal rendelkezzen az elővárosi vasúti közlekedés.

A városba bevezető közutak megteltek, a Magyar Közút adatai szerint a hétköznap reggeli csúcsban minden út – autópályától a legkisebb utcáig – kapacitásának 100 százaléka felett terhelt. Ráadásul az utóbbi időszakban egyre többen költöznek a nagyvárosból az elővárosokba, ahonnan évente újabb és újabb tízezrek indulnak reggelenként a munkahelyükre. Ennek a tömegnek a környezetbarát és komfortos elszállítására csak a kötött pályás eszközök képesek.

Csakhogy a vasút üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése százmilliárdokat emészt fel évente, és a rendszerváltás óta eltelt évtizedekben az állami költségvetésben nem mindig állt rendelkezésre az ehhez szükséges fedezet.

A vasút üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése évente százmilliárdokba kerül
Fotó: Kurucz Árpád

Az elmulasztott pályafelújítások pedig hegyként tornyosulnak az éppen regnáló cégvezetés feje felett, és időnként rá is omlanak. Ez történt a legforgalmasabb elővárosi vonal, a ceglédi esetében a közelmúltban; az ott rendszeresen utazók közül többen petícióban foglalták össze panaszaikat, amelynek lényege, hogy kiszámíthatatlan a közlekedés, sok a késés, és a személyzet gyakran nem tud vagy akar felvilágosítást adni a forgalmi helyzetről.

A petícióra személyesen Homolya Róbert elnök-vezérigazgató válaszolt. Hangsúlyozta, hogy a Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonal évi 19 millió utassal ma Magyarország legforgalmasabb vonalszakasza, az itt tapasztalható problémák jelentős része pedig az elavult infrastruktúrából adódik. A 101,2 kilométer hosszú szakaszon jelenleg 14,8 kilométernyi állandó és 9,55 kilométernyi ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben.

A közel 60 éves infrastruktúrát az elmúlt évtizedekben legalább kétszer fel kellett volna újítani, de a szükségszerű fejlesztések helyett csak pontszerű beavatkozások történtek, így a felújításból bizonyos vonalszakaszok és infrastruktúra-elemek évtizedeken át kimaradtak.

Ilyen például a Budapest-Nyugati pályaudvar és a Kőbánya-Kispest közötti szakasz, ahol a vasúti pálya kritikus állapota miatt jelenleg óránként legfeljebb 40-60 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok. Emellett a 40-60 éves járműállomány és az üzemeltetési hiá­nyosságok napi zavarokat okoznak a vonatközlekedésben és a menetrendszerűségben.

A problémák kezelésére a MÁV Zrt. jövőre mintegy hatmilliárd forintot csoportosít át, hogy az érintett vonal kritikus szakaszainak állapotán javítson. Várhatóan jövőre, az év első felében megkezdődhet a munka, és 2021 után további felújítást és karbantartást fognak végezni mind a 100a, mind a 70-es Budapest–Vác vasútvonalon – utóbbi a második legforgalmasabb elővárosi szakasz.

Az utastájékoztatás terén érzékelhető problémákat észlelve már létrehozott a vasúttársaság egy központi operatív csoportot, amelynek a feladata, hogy egy bekövetkezett rendkívüli esemény – baleset, késés, járatkimaradás – okozta zavar elhárításáig az eddigieknél gyorsabban, összehangoltabban és rugalmasabban orvosolják a problémát.

Az elnök emellett tisztább vonatokat, türelmesebb és jobban informált vasutasokat, illetve a ceglédi és a váci vonalon több járművet ígért – feltéve, ha a megrendelő kormány ezt jóváhagyja. Utóbbiakra azonban nem feltétlenül lesz szükség, ha megérkeznek a Stadler KISS emeletes motorvonatai. Jövő év februárjától 11, 2020 végétől pedig további nyolc KISS szállítja majd az utasokat a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon. A kétszintes motorvonatok 600 férőhelyesek, korszerű utastájékoztató rendszer, légkondicionált, tágas utastér, wifi, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók, valamint korszerű kamerarendszer szolgálja az utasok kényelmét.

Eközben aláírták a szerződést további 21 KISS motorvonat beszerzéséről a Stadler Bussnang AG és a MÁV-Start képviselői tegnap. Ezzel a magyar vasúttársaság kihasználja a 40 KISS motorvonatra korábban megkötött keretmegállapodást. A 21 új motorvonat gyártása 100,75 milliárd forintból valósulhat meg uniós és hazai költségvetési támogatással, és a forrás biztosítása után indulhat a gyártás.

A szerelvények végszerelése a korábbi tervek szerint a Dunakeszi Járműjavítóban történik majd. 2021 tavaszától várhatóan havi egy KISS állhat forgalomba az újszászi, a székesfehérvári és a győri vonalakon.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.