Stratégiai fontosságú mind Budapest, mind az ország gazdasága szempontjából, hogy kiszámíthatóan működjön és megfelelő kapacitásokkal rendelkezzen az elővárosi vasúti közlekedés.
A városba bevezető közutak megteltek, a Magyar Közút adatai szerint a hétköznap reggeli csúcsban minden út – autópályától a legkisebb utcáig – kapacitásának 100 százaléka felett terhelt. Ráadásul az utóbbi időszakban egyre többen költöznek a nagyvárosból az elővárosokba, ahonnan évente újabb és újabb tízezrek indulnak reggelenként a munkahelyükre. Ennek a tömegnek a környezetbarát és komfortos elszállítására csak a kötött pályás eszközök képesek.
Csakhogy a vasút üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése százmilliárdokat emészt fel évente, és a rendszerváltás óta eltelt évtizedekben az állami költségvetésben nem mindig állt rendelkezésre az ehhez szükséges fedezet.

Fotó: Kurucz Árpád
Az elmulasztott pályafelújítások pedig hegyként tornyosulnak az éppen regnáló cégvezetés feje felett, és időnként rá is omlanak. Ez történt a legforgalmasabb elővárosi vonal, a ceglédi esetében a közelmúltban; az ott rendszeresen utazók közül többen petícióban foglalták össze panaszaikat, amelynek lényege, hogy kiszámíthatatlan a közlekedés, sok a késés, és a személyzet gyakran nem tud vagy akar felvilágosítást adni a forgalmi helyzetről.
A petícióra személyesen Homolya Róbert elnök-vezérigazgató válaszolt. Hangsúlyozta, hogy a Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonal évi 19 millió utassal ma Magyarország legforgalmasabb vonalszakasza, az itt tapasztalható problémák jelentős része pedig az elavult infrastruktúrából adódik. A 101,2 kilométer hosszú szakaszon jelenleg 14,8 kilométernyi állandó és 9,55 kilométernyi ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben.
A közel 60 éves infrastruktúrát az elmúlt évtizedekben legalább kétszer fel kellett volna újítani, de a szükségszerű fejlesztések helyett csak pontszerű beavatkozások történtek, így a felújításból bizonyos vonalszakaszok és infrastruktúra-elemek évtizedeken át kimaradtak.
Ilyen például a Budapest-Nyugati pályaudvar és a Kőbánya-Kispest közötti szakasz, ahol a vasúti pálya kritikus állapota miatt jelenleg óránként legfeljebb 40-60 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok. Emellett a 40-60 éves járműállomány és az üzemeltetési hiányosságok napi zavarokat okoznak a vonatközlekedésben és a menetrendszerűségben.