A nagyok vezetik a kicsiket

Kezdetét vette az Országos vállalkozói mentorprogram a megyei nyitórendezvények után Budapesten is. A rendezvényen Balla Gergely, a program vezetője kérdésünkre elmondta, hogyan hozzák össze a multinacionális nagyvállalatokat és a magyar kkv-kat.

2019. 10. 10. 9:31
A Knorr-Bremse budapesti gyárában is várják az együttműködő partnereket Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyvállalatoknál megvan a tőke és a tudás is, miközben a kicsiknél és közepeseknél ez a tudás kevésbé van jelen, és létezik egyfajta bizalmatlanság is a körükben, hogy kihez fordulhatnának a tudás megszerzéséért – mondta egy háttérbeszélgetésen György ­László. Az Innovációs és Technológiai Miniszté­rium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára ezért fontosnak nevezte a tudás átadását. Ezt célozza a vállalkozói mentorprogram is. A kis- és középvállalkozások (­kkv-k) exportpiacra lépését, valamint beszállítóvá válását elősegítő országos program fővárosi rendezvényét szerdán tartották a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendezésében, amelyben koordiná­ciós feladatokat lát el az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési alapítvány.

Balla Gergely, a kamara projektvezetője a Magyar Nemzet kérdésére elmondta, az Országos vállalkozói mentorprogramban résztvevő kkv-k sikeres, nagyobb vállalatok mentorálasával, pártfogásával termelési és értékesítési beszállítói láncokhoz csatlakozhatnak, illetve megalapozhatják vagy fejleszthetik az exportképességüket. Ezeknek a céloknak a megvalósulását a kormány ­2019-ben 3,3 mil­liárd forinttal támogatja. A kkv-k a magyar gazdaság motorjai, hiszen ebben a szektorban dolgozik a munkavállalók 63 százaléka. A szektor szereplőinek komoly fejtörést jelent a digitalizáció, a robotizáció, a termelékenység növelése, a generációváltás és az exportpiacuk bővítése.

A Knorr-Bremse budapesti gyárában is várják az együttműködő partnereket
Fotó: Havran Zoltán

A mentorprogramban, amely két alprogramot foglal magába, összesen száz mentort és 480 mentoráltat keresnek. A beszállítói alprogram célja, hogy a hazai kkv-k be tudjanak lépni a hazai és nemzetközi beszállítói láncokba. Ezáltal akár potenciális beszállítóivá válhatnak nemcsak a programban résztvevő, így integrátori szerepet is betöltő mentorcégeknek, de számos más, a beszállítóik elé magas követelményeket állító hazai és külföldi vállalkozásnak is. Beszállítói mentorok Budapesten és Pest megyében a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest, a GE Aviation Hungary Kft., az Eltec Holding Kft., valamint a Coca-Cola. Mint Balla Gergely elmondta, a beszállítói mentorok valójában a ­leendő megrendelő szempontjait közvetítik, illetve ebből a szempontból bővítik a leendő beszállítók ismereteit.

A program során a vállalkozások egy évig dolgoznak együtt a mentorokkal. Az első felmérést követően havonta találkoznak, áttekintik a program előrehaladását, ismereteket sajátítanak el a termelésirányítás, a minőségbiztosítás, a logisztika és az emberierőforrás-kezelés témáiban. A mentoráltak a folyamat végére elkészítik saját beszállítófejlesztési tervüket. A program különlegessége, hogy nem csupán passzív jelenlétet és befogadói hozzáállást igényel a kiválasztott vállalatoktól, hanem mind a mentori, mind a mentorált oldal részéről aktív közreműködést és folyamatos figyelmet követel meg. Sikeres mentorálás eredményeként a cégek között üzleti együttműködés kezdődhet meg.

A külpiaci alprogramban a magyar tulajdonú kkv-k exportképességének kialakítása, illetve annak növelése, továbbfejlesztése a cél. Az alprogramok eredményeként beszállító-fejlesztési terv, avagy exportstratégiai terv készül. A kkv-k a mentorvállalatok és külső szakértők segítségével e-learning tananyagra építve sajátíthatják el ismereteiket. Külpiaci mentorok Budapesten és Pest megyében a Tungsram Operations Kft., a Rév és Társai Kereskedelmi Zrt., az Ecseri Kft., valamint a Kürt Zrt. A külpiacra lépés területén zajló mentorprogramban egyéves folyamat során felmérik a résztvevő kkv-k fejlesztendő területeit, valamint bővítik a vállalkozások kül­piaci ismereteit, a potenciális export célországainak körét és támogatják a vállalkozások exportstratégiai tervének kidolgozását. Balla Gergely szerint érdemes segíteni a magyar kis- és középvállalkozásokat, mert termelékenységük 2010 és 2017 között a legnagyobb mértékben nőtt az Európai Unióban. Ez idő alatt a magyar kkv-k termelékenysége több mint 30 százalékkal emelkedett.

Ez a mutató az Európai Unióban kilenc, a visegrádi országokban pedig hat százalék.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.