A nagyvállalatoknál megvan a tőke és a tudás is, miközben a kicsiknél és közepeseknél ez a tudás kevésbé van jelen, és létezik egyfajta bizalmatlanság is a körükben, hogy kihez fordulhatnának a tudás megszerzéséért – mondta egy háttérbeszélgetésen György László. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára ezért fontosnak nevezte a tudás átadását. Ezt célozza a vállalkozói mentorprogram is. A kis- és középvállalkozások (kkv-k) exportpiacra lépését, valamint beszállítóvá válását elősegítő országos program fővárosi rendezvényét szerdán tartották a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendezésében, amelyben koordinációs feladatokat lát el az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési alapítvány.
Balla Gergely, a kamara projektvezetője a Magyar Nemzet kérdésére elmondta, az Országos vállalkozói mentorprogramban résztvevő kkv-k sikeres, nagyobb vállalatok mentorálasával, pártfogásával termelési és értékesítési beszállítói láncokhoz csatlakozhatnak, illetve megalapozhatják vagy fejleszthetik az exportképességüket. Ezeknek a céloknak a megvalósulását a kormány 2019-ben 3,3 milliárd forinttal támogatja. A kkv-k a magyar gazdaság motorjai, hiszen ebben a szektorban dolgozik a munkavállalók 63 százaléka. A szektor szereplőinek komoly fejtörést jelent a digitalizáció, a robotizáció, a termelékenység növelése, a generációváltás és az exportpiacuk bővítése.

Fotó: Havran Zoltán
A mentorprogramban, amely két alprogramot foglal magába, összesen száz mentort és 480 mentoráltat keresnek. A beszállítói alprogram célja, hogy a hazai kkv-k be tudjanak lépni a hazai és nemzetközi beszállítói láncokba. Ezáltal akár potenciális beszállítóivá válhatnak nemcsak a programban résztvevő, így integrátori szerepet is betöltő mentorcégeknek, de számos más, a beszállítóik elé magas követelményeket állító hazai és külföldi vállalkozásnak is. Beszállítói mentorok Budapesten és Pest megyében a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest, a GE Aviation Hungary Kft., az Eltec Holding Kft., valamint a Coca-Cola. Mint Balla Gergely elmondta, a beszállítói mentorok valójában a leendő megrendelő szempontjait közvetítik, illetve ebből a szempontból bővítik a leendő beszállítók ismereteit.