Most ki-ki gondolja végig, hányféle üzlet, mesterember próbált szerencsét azokban az üzlethelyiségekben, amelyeket a környékbeli lakóházak utcafrontján alakítottak ki az idők során az építők. Ha szerencsés környéken lakunk, a bejárati ajtónk elé leszúrt, 200-300 méteresre nyitott körző tucatnyi helyet és akár száz vállalkozói történetet kerít körbe. Jómagam abban az utcában lakom, ahol gyerekeskedtem, ezért pontosan emlékszem, hogy a jelenlegi kisbolt helyén mindig élelmiszerüzlet volt, közért, aztán ABC. Van még egy vegytisztító tőlünk két sarokra, ami akkoriban a kevés maszek közé tartozott és ma is ugyanazt csinálja, de ezzel vége is a folytonosságnak. Hová lettek a hentesek, az újságosok, a trafikok, a cipőjavítók, az üvegesek? Még az a zöldséges is feladta, aki pedig több mint tíz évig tartotta a frontot a kisbolt szomszédságában, azóta taxizik.
Az utóbbi évtizedben pedig sokféle vállalkozás megfordult mifelénk: borszakáruda, bútor méretre, papír-írószer, háztartási vegyiáruk, egyeurós üzlet, mostanában pedig kínaiak. Közös jellemzőjük, hogy egy-két évnél tovább nem bírták, kivéve talán az ázsiai kereskedőket. A környék egyetlen kifőzdéje már tizenöt éve egy szorgalmas és mosolygós kínai fiatalember kezében van. Egymaga kezdte, ma már vele van a felesége, gyereke, anyósa, autót is vett, és a kisfia a közeli oviba jár.
Az ember valahogy természetesnek veszi, hogy ezek a kisvállalkozások nap mint nap kinyitnak. Néhanapján örülünk is nekik, ha hirtelen valamire szükségünk van, de azért túl sok figyelmet nem fordítunk rájuk. Pedig ezek a cégek arra jöttek létre, hogy éppen mi legyünk a vásárlóik, megrendelőik, és ezt nem árt tudatosítani, ha a jövő héten vagy hónapban is nyitva szeretnénk találni őket.
Mit tehetünk az érdekükben? Például azt, amit a hasábjainkon korábban már bemutatott startup, a Miutcánk.hu közösségi alkalmazás, amely most egész októberben tartó, úgynevezett #helybenveszem mozgalmat indított el. A kampány a helyi boltok felfedezése és támogatása mellett azt a célt tűzte ki, hogy a fenntartható és környezettudatos életvitel erősítése mellett a vásárlás ne csupán árubeszerzés legyen, hanem kapjon szerepet az emberek közötti kapcsolat. Mint a vállalkozás a Magyar Nemzettel közölte, az egyre inkább háttérbe szoruló helyi kisboltok és szolgáltatók megérdemlik, hogy több figyelmet kapjanak. Egykoron ezek az üzletek nemcsak a kereskedelemnek, de közvetlen környezetüknek is megkerülhetetlen szereplői voltak.