Vedd meg helyben!

Ami az egyiknek munka, pénzkereset, a másiknak szolgáltatás: pusztán azzal, hogy van, komfortosabbá teszi az utcát, az otthont. Az ígéretes hazai startup, a Miutcánk.hu sok tízezres felhasználói táborát arra buzdítja ebben a hónapban, hogy használják a környékbeli vállalkozások szolgáltatásait. Ezzel a környezetet is óvják: ha egy cekkerrel is megoldható a bevásárlás, minek autózzunk a városszéli hipermarketbe?

2019. 10. 03. 11:30
null
Ki mit hozott, kipakolja. Szomszédságpiac Budapesten Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most ki-ki gondolja végig, hányféle üzlet, mesterember próbált szerencsét azokban az üzlethelyiségekben, amelyeket a környékbeli lakóházak utcafrontján alakítottak ki az idők során az építők. Ha szerencsés környéken lakunk, a bejárati ajtónk elé leszúrt, 200-300 méteresre nyitott körző tucatnyi helyet és akár száz vállalkozói történetet kerít körbe. Jómagam abban az utcában lakom, ahol gyerekeskedtem, ezért pontosan emlékszem, hogy a jelenlegi kisbolt helyén mindig élelmiszerüzlet volt, közért, aztán ABC. Van még egy vegytisztító tőlünk két sarokra, ami akkoriban a kevés maszek közé tartozott és ma is ugyanazt csinálja, de ezzel vége is a folytonosságnak. Hová lettek a hentesek, az újságosok, a trafikok, a cipőjavítók, az üvegesek? Még az a zöldséges is feladta, aki pedig több mint tíz évig tartotta a frontot a kisbolt szomszédságában, azóta taxizik.

Az utóbbi évtizedben pedig sokféle vállalkozás megfordult mifelénk: borszakáruda, bútor méretre, papír-írószer, háztartási vegyiáruk, egyeurós üzlet, mostanában pedig kínaiak. Közös jellemzőjük, hogy egy-két évnél tovább nem bírták, kivéve talán az ázsiai kereskedőket. A környék egyetlen kifőzdéje már tizenöt éve egy szorgalmas és mosolygós kínai fiatalember kezében van. Egymaga kezdte, ma már vele van a felesége, gyereke, anyósa, autót is vett, és a kisfia a közeli oviba jár.

Az ember valahogy természetesnek veszi, hogy ezek a kisvállalkozások nap mint nap kinyitnak. Néhanapján örülünk is nekik, ha hirtelen valamire szükségünk van, de azért túl sok figyelmet nem fordítunk rájuk. Pedig ezek a cégek arra jöttek létre, hogy éppen mi legyünk a vásárlóik, megrendelőik, és ezt nem árt tudatosítani, ha a jövő héten vagy hónapban is nyitva szeretnénk találni őket.

Mit tehetünk az érdekükben? Például azt, amit a hasábjainkon korábban már bemutatott startup, a Miutcánk.hu közösségi alkalmazás, amely most egész októberben tartó, úgynevezett #helybenveszem mozgalmat indított el. A kampány a helyi boltok felfedezése és támogatása mellett azt a célt tűzte ki, hogy a fenntartható és környezettudatos életvitel erősítése mellett a vásárlás ne csupán árubeszerzés legyen, hanem kapjon szerepet az emberek közötti kapcsolat. Mint a vállalkozás a Magyar Nemzettel közölte, az egyre inkább háttérbe szoruló helyi kisboltok és szolgáltatók megérdemlik, hogy több figyelmet kapjanak. Egykoron ezek az üzletek nemcsak a kereskedelemnek, de közvetlen környezetüknek is megkerülhetetlen szereplői voltak.

Ki mit hozott, kipakolja. Szomszédságpiac Budapesten
Fotó: Bach Máté

A Miutcánk Magyarország egyik legnagyobb olyan applikációja, ami a földrajzi adottságokhoz kötött mikroközösségek építését tűzte ki célul. A kampány kimondott célja, hogy az emberek a környékükön található üzleteknek – legyenek azok bármilyen profilúak is – a szokásosnál nagyobb figyelmet szenteljenek. Azt szeretnék, ha a lakóközösségek felfedeznék az általuk nem ismert, gyalog csupán tíz percre található helyeket. Vásároljanak náluk, ezzel is segítve a környék vállalkozóit, szolgálta­tóit vagy akár termelői piacait. Így hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ne tűnjön el utcáikról, településeikről egy olyan, a régmúlt időkben gyökerező hangulat, íz vagy illat, amely szinte bizonyosan pótolhatatlan. Az applikáció célja, hogy hozzájáruljon egy élhetőbb környezet megteremtéséhez. Ha ugyanis nem utazzuk be a várost egy-egy vásárlásért, amelyet egyébként a közelünkben is megtehetnénk, azzal nemcsak időt takarítunk meg, de a környezetünket és a pénztárcánkat is kíméljük.

– Kifejezetten fontosnak érezzük, hogy a közelükben lévő üzleteket, szolgáltatókat felfedezzék az emberek, és kihasználják a bennük rejlő lehetőségeket. Ez egy önmagán túlmutató kezdeményezés, hiszen ha ezekhez a boltokhoz fordulunk, akkor valójában a fenntartható életvitel felé is teszünk egy lépést. Arra törekszünk, hogy a szomszédok közötti aktív kapcsolatok ne csupán egyes területekre koncentrálódjanak, hanem mindez természetes részévé váljon a városi életnek – mondta Horváth Gáspár, a Miutcánk társalapítója.

A kampány része egy október második felében induló kihívás, amelyben a #helybenveszem hashtag használatára, a környéken vásárlásra buzdít az applikáció. A kihívások teljesítésére két hét áll rendelkezésükre, amelyet nemcsak az alkalmazáson belül, de Instagramon is teljesíthetnek az applikáció használói. A Miutcánk #helybenveszem mozgalma a kezdeményezők szerint fontos lépés egy környezettudatosabb életmód felé.

A vállalkozások támogatása, a szolgáltatók és a leendő ügyfelek összekapcsolása egyébként sem áll távol a Miutcánk.hu üzleti filozófiájától. Mint ­Szabó Dávid társalapító korábban lapunknak elmondta, a vállalkozók hirdetései már szolid bevételeket is biztosítanak a startup­nak, bár alapvetően az angyalbefektetőktől származó pénzből működnek. Jelenleg 47 ezer felhasználójuk van, számítá­saik szerint ennek a számnak a megduplázásával, azaz a százezres felhasználói kör elérésével válnak vonzóvá a lehetséges kockázatitőke-befektetők, netán az önkormányzatok számára. A Miutcánk.hu igazi tőkéje az adatbázis, amely házszámnyi pontossággal teszi elérhetővé az embereket. A jelenlegi regisztrált lakók 90 százaléka budapesti, bár elvben nincs akadálya, hogy az országban vagy akár az országhatáron kívül lakók is bejelentkezzenek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.