Komoly indulatokat kavart az autóiparban és a befektetők körében az a közelmúltban közzétett hír, amely szerint a Tesla piaci kapitalizációja átlépte a százmilliárd dollárt, amivel az amerikai autógyártó megelőzte az eddigi második Volkswagent, és elfoglalta a második helyet a Toyota mögött.
Az egyik ismert európai befektető, Frank Thelen a bejelentést követően cikket írt, amelyben többek közt azt állította, hogy németként sötéten látja országa autógyártásának jövőjét, ezzel együtt a német gazdaság központi építőelemét. Kijelentette, hogy az ő szemében a német autóipar már vesztett. Szerinte a Tesla nemsokára meg fogja duplázni a piaci kapitalizációját, míg a VW és a BMW eljelentéktelenednek.
Mindezt arra alapozza, hogy a technológia által hajtott termékeknél vannak pontok, ami után egyszerűen már nem lehet behozni a hátrányt. Ezt nevezik gyakran iPhone-pillanatnak. Szerinte ez a pillanat elérkezett, és a Tesla áttörése biztosan megtörténik a közeljövőben.

Fotó: Kurucz Árpád
Bár Thelen nyilván nem áll egyedül véleményével Európában sem, hiszen a Tesla-tulajdonosok egy része elkötelezett Elon Musk-hívő is, a higgadt elemzők szerint korántsem eszik olyan forrón a kását.
Kétségtelen, hogy azon autóvezetők többsége, akiknek módjuk volt kipróbálni tisztán elektromos gépkocsit, egyetért abban, hogy ez a technológia jobb, mert közvetlenebb a kapcsolat a sofőr szándéka és a végrehajtás között, és ennek köszönhetően – nem mellékesen – élvezetesebb is a vezetésük. Nem ilyen egyértelmű a helyzet akkor, ha az elektromos autók üzemben tartóit kérdezzük. Bár a villanyosok fenntartása, karbantartása olcsóbb, az akkumulátor sajátosságai miatt a jármű rendelkezésre állása korlátozott.
A fő gond az energiatárolással, a motorok energiaellátásával van. Kötött pályán felső- vagy alsóvezetékből kapja az áramot a vasút, a villamos, a metró. Közúton is van felsővezeték, mint a troli esetében, de az ilyen jármű sem tud más útvonalon közlekedni, mint amit az infrastruktúra kijelöl a számára. A személygépkocsi, mint a mobilitás szabadságának a jelképe, nem kötheti magát kijelölt útvonalhoz, mert éppen a lényegét veszítené el: a háztól házig közlekedés kényelmét.