A turisták is viselik a veszteséget

A Magyar Nemzet olvasói 2019 őszén foglalózták le egy veszprémi utazásszervező cég síútját Észak-Olaszországba, majd 2020 februárjában kifizették a fennmaradó összeget is. Február közepén ugyanakkor Európát is elérte a koronavírus-járvány, amely szinte kezdettől fogva Olaszországot sújtja a leginkább. Olvasóink a híreket követve aggódni kezdtek a Lombardiában terjedő kór és a karanténok miatt, így lett kálvária a tervezett síelős kikapcsolódásból.

2020. 03. 16. 13:33
null
Sokaknak meghiúsult idén a síelős terve, maradt a huzavona a szolgáltatóval Fotó: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Észak-Olaszországba síútra befizető olvasóink fordultak lapunkhoz, hogy történetük tanulságként szolgáljon sorstársaiknak, akik a koronavírus-járvány európai terjedése miatt kénytelenek lemondani utazási álmaikról.

Az utazási iroda február végén még arról tájékoztatta az érintett utasokat, hogy a járvány nem érinti a szóban forgó síterületeket, ahová a befizetett túrájuk szólt. – Ameddig a külügyminisztérium Olaszország érintett tartományait nem teszi fel az utazásra nem javasolt listára, addig az utazási szerződés felmondása az utas részéről a bánatpénz megfizetése mellett lehetséges – tájékoztatta az utazási iroda olvasóinkat a hatályos kormányrendeletről akkoriban. Azt is jelezték, hogy ha a minisztériumban az érintett tartományok vagy az ország az utazásra nem javasolt térségek közé kerül, akkor a szerződött ügyfeleknek az utaztató visszafizeti a pénzt.

A lapunkhoz forduló utasok azt kérték az utazásszervezőtől, hogy inkább keressenek nekik egy ausztriai célpontot, mivel akkor még ott nem jelent meg a vírus, erre azonban visszajelzést nem kaptak. Ezt követően február végén érkezett egy ajánlat olvasóinkhoz, amely szerint az utazásszervező egy 2020. decemberi síelési lehetőséget ajánlana fel cserébe a meghiúsult olasz túráért, ám, mint arról tájékoztattak, az év ezen időpontjában „hógaranciát erre a táborra nem tudunk nyújtani”, vagyis kérdéses, hogy az utazás időpontjában lesz-e síelésre alkalmas idő. Ráadásul a felajánlott alternatívák értéke jóval az általuk megrendelt szolgáltatás értéke alatt volt – jelezték olvasóink, akik nem jutottak dűlőre a céggel.

Sokaknak meghiúsult idén a síelős terve, maradt a huzavona a szolgáltatóval
Fotó: 123RF

– A problémánk az, hogy megítélésünk szerint az utazásszervező cég nem játszik nyílt lapokkal és információt hallgat el, holott nyitottak voltunk arra, hogy egy ilyen vis maior eset miatt közösen álljuk a terheket – emelte ki a pórul járt fogyasztó, hozzátéve, hogy nem feltétlenül a pénzüket szerették volna viszontlátni, hanem a megvásárolt úttal egyenértékű síelési lehetőséggel szerették volna helyettesíteni az eredeti úti programot.

Az eset miatt lapunk kérdésekkel fordult az utazásszervező vállalkozáshoz, amely azt közölte, hogy folyamatosan egyeztet partnereivel a járványról, és sok esetben más időpontokat ajánlottak fel utasaiknak. – Vendégeink jelentős része ezt el is fogadta. Az átfoglalási lehetőségekkel kapcsolatban nagyrészt pozitív visszajelzést kaptunk, legtöbben hálásak voltak – közölte az ügyvezető. Tájékoztatása szerint március elejéig az utasok 80-90 százaléka mondta le az utazását. – Amennyiben az utasunk nem elégedett az általunk szervezett utazással vagy annak bármely elemével, úgy lehetősége van a békéltető testülethez fordulni a kialakult helyzet további jogi vizsgálata érdekében – fűzte hozzá.

Bár a turisták idén nincsenek könnyű helyzetben, szakemberek szerint egyelőre nem érdemes lemondani a nyári utazásokat, habár több iroda biztosít ingyenes, kötbérmentes átfoglalási lehetőséget.

A jóindulaton is múlik

Sokan most olvassák el az általános szerződési feltételeket és kerülnek tisztába azzal, hogy mit is jelent egy olyan vis maior helyzet, amit nem a szálloda, nem az utazási iroda, nem légitársaság, hanem egy járvány okozott – jelezte lapunknak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, amelyhez rengeteg megkeresés érkezik a koronavírus miatti helyzetben.

Alapvetően a feltételekről aláírt szerződés rendelkezik az egyes esetekről, ezért Baranovszky György elnök szerint nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy jól át kell gondolni, mit ír alá az ember, és adott esetben hogyan tudja legjobban védeni magát. Megerősítette: a világjárvány miatt egy esetben jogosult a fogyasztó a befizetett díj azonnali visszatérítésére az utazásszervezőtől, ha a külügyi tárca utazásra nem javasolt célországként tünteti fel az úti célt, de közös megegyezéssel ebben az esetben is van lehetőség az átfoglalásra.

– Fontos aláhúzni, hogy a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek esetén is csak a szálloda, a szolgáltatást nyújtó jóindulatán fog múlni egy fogyasztói lemondás esetén az, hogy jogosultság esetén mekkora összegű bánatpénzt fizetnek neki vagy mit ajánlanak fel kárpótlásként. Az eddigi tapasztalatok szerint a szállodák külföldön ragaszkodnak a szerződésben foglaltakhoz, függetlenül attól, hogy milyen intenzitású a járvány az adott területen – jelezte a szervezet elnöke.

Az Amerikai Egyesült Államok beutazási tilalmáról elmondta: rengeteg járatot fognak törölni, de itt is van lehetőség az átfoglalásra egy későbbi időpontra, vagy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a repülőjegy vételárát. Arra is kitért, hogy storno biztosítás esetén ha külföldön derül ki a fertőzöttség, akkor fizet a biztosító, ha viszont az ottani lezárásba esünk bele, nincs térítés. (T. K.)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.