A német szövetségi kormány azt tervezi, hogy négyezer euróval támogatja az elektromos autók és plug-in hibridek, valamint háromezer euróval a belső égésű motorok megvásárlását. Az Automobilwoche.de információi szerint a belső égésű motorok esetében az állam csak a támogatás ötven százalékát állja, így a hagyományos autók gyártói ezerötszáz eurót kapnak járművenként a szövetségi költségvetésből.
A korábbi megállapodás szerint június 2-án találkozik Angela Merkel kancellár (CDU) az autóipar vezető képviselőivel. A Spiegel értesülései szerint a járműgyártók azt szeretnék, ha a támogatás kiterjedne az olyan gépkocsikra is, amelyek kilométerenként legfeljebb 140 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki. Ez meghaladja az EU 95 grammos előírását, és nagyjából megegyezik az új személygépkocsik 2012-es átlagos CO2-kibocsátásával.
A Zöldek és a sajtó máris tiltakozik, mondván, ha hozzájárulnak a kilométerenkénti 140 gramm szén-dioxid-kibocsátású járművek állami támogatásához, azzal a Mercedes Benz E-osztály vagy az 5-ös BMW vásárlóit is segítik. Éppen emiatt borult ki a Twitteren Luisa Neubauer klímaaktivista, aki szerint most derül ki, hogy Németországot nem a kancellár, hanem valójában az autógyártók vezetik. Angela Merkel tehát két tűz közé került: arról kell döntenie, mentőövet dob-e az ország egyik legfontosabb iparágának, amely nem mellesleg hárommillió embernek ad munkát, vagy enged a Zöldek követelésének, és inkább a kerékpáros közlekedést támogatja.
Az, hogy ki kerül ki győztesen az autógyártók és a klímaaktivisták vitájából, korántsem német belügy. A BMW debreceni gyárának építése körüli bizonytalanság megmutatta, hogy szoros összefüggés van az autópiaci kereslet és a gyártók beruházási hajlandósága között.
Ha a német piac magára talál, nálunk is megnő az aktivitás. Mivel a hazai külkereskedelem és a GDP szempontjából is kulcsfontosságú a szektor, így nagy szükség lenne arra, hogy az autógyártók visszaálljanak a járvány előtti termelési szintre. Ugyanakkor a három műszakos termelés akkor indulhat be a magyar üzemekben, ha a gyártók nagy piacaikon ismét élénk keresletet várnak majd.