Kiemelkedő példája a koronavírus-járvány turizmus ágazatra gyakorolt tragikus következményeinek, hogy a hét végén a 25 éves magyarországi múlttal rendelkező Robinson utazási iroda felhagyott a tevékenységével, erről a saját weboldalán adott tájékoztatást a cég. Megtudtuk: immár azon küzdenek a külföldi utazásokra szakosodott, nagyobb részben magyar tulajdonú cégekből álló területen, hogy a neves utaztató példáját ne kövessék hasonló esetek, ehhez a kormánytól remélnek további, gyors gazdaságmentő lépéseket.
A magyar utazóközönség körében közismert Robinson utazási iroda a weboldalán azt írja, hogy döntésüket a Covid-19 miatt kialakult válsághelyzet indokolja, mivel tavaly december óta eddig soha nem tapasztalt utazási és egyéb korlátozások bénítják a turizmust világszerte.
Határokat zártak le, leállt a légi forgalom, bezártak a szállodák, éttermek, múzeumok és a hétköznapi életünk is korlátok közé szorult. Beláthatatlan időre leállt a beutaztatás és a kiutaztatás is, teljesen lenullázva a bevételi oldalt – fogalmaz weboldalán a cég, megjegyezve: senki nem tudja megbecsülni, hogy világszinten a szabad, korlátozások nélküli élet mikor áll helyre, ám az biztos, hogy hónapokban mérhető ez az idő. Közölték, hogy minden ügyfelük felé elszámoltak, nincsenek külföldön rekedt utasaik, márciusban a többlet költségeket vállalva százakat hoztak haza külföldről.

Fotó: Kurucz Árpád
Az iroda amiatt tört meg, mert a magyarországi szabályozás szerint ha egy utazás meghiúsul, annak árát 14 napon belül vissza kell fizetni az utasnak. Ezt a Robinsonnál több száz ügyfél esetében meg is tették, ám még mindig inkább útlemondásaik vannak, anyagilag ellehetetlenült a folytatás.
– Nincs összhangban a magyar szabályozás a több európai országban, például Franciaországban, Hollandiában, Spanyolországban, Görögországban, Olaszországban vagy Portugáliában már bevezetett rendelkezéssel, miszerint a légitársaságok, szálláshelyek, hajózási cégek, vagyis az utazási irodáink külföldi partnerei nem kell, hogy visszafizessék a meghiúsult út befizetett költségeit, helyette utalványokat, egy-két éven belül beváltható vouchert adnak. Ezzel biztosítják az ottani piac későbbi forgalmát és a szolgáltatók túlélését, ám idehaza ez komoly anyagi nehézségbe sodorja az utazási irodákat, akiknek teljesíteniük kell az ügyfelek felé – ezt a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke mondta a Magyar Nemzetnek.