Várható volt
– A turisztikai mintarégió létrehozásában Magyarország startpozíciói kifejezetten jók – mondta az osztrák GD Consulting vezetőjeként a jelenleg is Ausztriában élő turisztikai tanácsadó, aki szerint a kívülállóknak talán meglepő, de a környezeti és a társadalmi fenntarthatóság szellemében született meg hazánk mindkét turizmusfejlesztési stratégiája. – Az osztrákokéhoz hasonló, életminőség-központú szemlélet jellemzi a 2005-ben kidolgozott első, illetve az arra épülő, jelenleg is hatályos Nemzeti turizmusfejlesztési stratégiánkat. Ez azt jelenti, hogy a magyarországi turizmus szellemi szinten már az osztrákoknál is hamarabb felismerte a jövő irányait – fogalmazott Kovács Balázs. Mint mondta, egy globális válság benne volt a pakliban, jóllehet, hogy a mértéke és az időzítés nem volt ismert. – Várható volt, hogy figyelmeztetés érkezik és irányváltásra kényszerülünk. Ezt hozta el a koronavírus-krízis – vélekedett, megjegyezve, hogy érdemes a jó gyakorlatokból tanulni, hogy egyes fejlődési szakaszokat itthon megspórolhassunk, erre sok példa van Ausztriában is.
Versenyelőnyben
– A mostanában gyakran hangoztatott szakmai krédó szerint erősödik az egészségtudatos szemlélet, és az olyan értékek, mint a regionalitás, a fenntarthatóság, a hitelesség felértékelődnek. A Világgazdasági Fórum turisztikai versenyképességi indexe alapján ráadásul a higiénia, biztonság, fenntarthatóság szempontjából előkelő értékeléseket kaptak Magyarországon kívül a közép-európai országok, mondhatnánk úgy is, hogy a Duna-régió országai. Ezekre az erősségekre érdemes közös költségviseléssel járó termékfejlesztést, az újszerű narratívának megfelelő marketinget alapozni – mondta a szakember, aki szerint hazánk turizmusa a nemzetközi porondon a régiós élménytérkínálat részeként lehet versenyképesebb, mivel az országok közötti átjárhatóság intenzívebb vendégforgalmat és a távolabbi piacokon is biztos megjelenést jelent.

Átlépni az árnyékunkat
– A jövő a minőségi élményt nyújtó turisztikai fogadó területek közötti hálózatos kapcsolódásról is szól. Várható, hogy nőni fog a nemzetközi interakciók száma az egyes régiókban, felértékelődik minden, ami a közelben van és biztonságos. Olyan hibrid és atipikus megoldások születnek majd, amelyekre eddig csak kevés példa volt. Sokan vallják már, hogy új megoldások kellenek, amelyek paradigmaváltást hoznak a gondolkodásunkban, a jövőhöz való hozzáállásunkban. Át kell lépni a saját árnyékunkat, ideje tanulni a tapasztalatokból, például szétnézni a világban, és a sikeres receptekből összeállítani a nyertes stratégiát. A minőségi élménytér kialakítása szempontjából a digitalizáció hatalmas lehetőség – összegezte Kovács Balázs.