A teljes kereskedelmen belül leginkább fejlődő terület, az online értékesítés piaca óriási ugrást produkált a koronavírus-járvány idején átalakult, nagyrészt otthonról bonyolított fogyasztásban: 2019-hez képest 34 százalékkal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk az internetes vásárlásokra április, május és június során, miközben számos cég indította el webshopját.

Fotó: 123RF
A havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás értékesítő oldal a GKI Digitallal közösen felmérte, hogy a járványhelyzet milyen hatással volt az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
Az év második negyedévében szinte minden termékkategória online forgalma nagyot nőtt, állapították meg.
Nem tervezett költségek
Tavasszal az online élelmiszer-rendelés és a műszaki cikkek piaca, illetve a DIY (otthon-kert-barkács) és a kisállatoknak szóló termékkör, továbbá a sportszerek és kiegészítők piaca bővült a leglátványosabban. Míg az első két kategória bővülése részben a karantén, az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás szülte többletigényekből fakadt, addig az utóbbi szegmensek forgalomtöbblete már inkább az extra, nem tervezett költések és a járványhelyzet miatt megváltozott életvitel eredménye.
Több kiszállítás
– A legtöbb keresést fűnyíróra, kerti szerszámra, kerékpárra, rollerre és szórakoztató elektronikai cikkre indították a magyarok. A második negyedévben a felhasználók 57 százaléka mobilon kezdeményezte a vásárlást, miközben összesen 22 százalékkal volt több a kiszállítással, vagyis a GLS és a Foxpost bevonásával rendelt termékek száma – jelezte Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A GKI Digital elemzése szerint a vírus hatására a vásárlók visszatértek a házhoz szállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagpontok forgalma és a személyes átvételek száma.
Futárjelöltek tömege
Jelezték: a megnövekedett csomagszám ellenére sem a járvány elején, sem a második negyedév során nem voltak fennakadások a kiszállításokban. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott, és kékgalléros pozíciókból is érkeztek a logisztikai cégekhez a futárjelöltek.