Legördült a gyártósorról a Rail Cargo Hungaria számára kifejlesztett első villany-hibrid üzemű vontatómozdony – közölte a vasúttársaság. A járművet a világ legnagyobb vasúti járműgyártó vállalata, a CRRC Zhuzhou mérnökei tervezték, a gyártás a Hunan tartományban lévő üzemben történik.
Az egyedülálló technológiájú vontatómozdony átadási ünnepségén Kotiers Román, az RCH igazgatóságának tagja arról beszélt, hogy a környezetbarát mozdonyok hatékonyabban és rugalmasabban lesznek bevethetők, mint a jelenleg működő megoldások.
A 2019-ben kötött szerződés értelmében a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. a Rail Cargo Hungaria által megadott paraméterek szerint fejleszti ki az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nullaemissziós tolató-, valamint a nagy teljesítményű vontatómozdonyokat. Az új járművekkel az RCH úttörő lépést tesz Európában a vasúti árufuvarozás jövőjének fenntartható biztosítása érdekében. Egyelőre két-két jármű készül, de ha a gépek teljesítik a társaság elvárásait, további húsz-húsz mozdony gyártására is lehetőség lesz. Az első tolatómozdony a tervek szerint az év végén készül el – közölte a vasúttársaság a Magyar Nemzettel.

Fotó: Rail Cargo Hungaria
A most legyártott négytengelyes vontatómozdony névleges teljesítménye 5600 kW, tömege csaknem kilencven tonna, elinduláskor 300 kilonewtont (kN) ad le. A vontatómozdony óránként akár 120 kilométeres sebességgel vontathat majd szerelvényeket. A technológia előnyei akkor mutatkoznak meg igazán, amikor a vonat felsővezeték-nélküli szakaszon továbbít kocsikat. Ilyenkor ugyanis a mozdony az energiát a Last Mile Power Package (utolsó mérföld akkupakk) akkumulátoraiból nyeri. A villanymozdonyokkal vontatott áruszállító vonatok a felsővezetékkel ellátott pályákon nagy távolságokon gazdaságosan, sok árut képesek elszállítani, amikor azonban a célhoz közelednek, váltaniuk kell, hiszen az iparvágányokat, rendező pályaudvarokat, logisztikai parkokat csak dízel vontatással érhetik el. Ez a gyakorlatban mozdonycserét jelent, ez pedig kevésbé hatékony, hiszen időben, költségben, személyzetben többletráfordítást követel.
A Last Mile villany-hibrid vonat képes rá, hogy a nyílt pályán áramszedős villanymozdonyként mozgassa a szerelvényt, majd a nyílt pályáról letérve, akár több tíz kilométeren át akkumulátoros üzemmódban eljuttassa azt az átrakóhelyre, ami a Rail Cargo Hungaria esetében legtöbbször a BILK logisztikai központot jelenti.