Patthelyzet Velencében: visszatérnek-e az óceánjárók a járvány után?

Visszatérnek-e valaha a nagy kirándulóhajók Velencébe? – ezt latolgatja a BBC cikke, amelyben a járvány sújtotta tengeri személyszállítási iparágat veszi górcső alá. 

Magyar Nemzet
2020. 10. 24. 10:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Munkát akarnak és felhívni a figyelmet lehetetlen helyzetükre azok a csomagszállítók, takarítók és biztonságiak, akik Velence Santa Lucia vasútállomásán tartottak flashmob megmozdulást a héten. Negyedórás akciójukkal azt a mintegy hatezer munkavállalót képviselték, akik a tengeri hajózási területén dolgoznak az olasz városban, és a járvány miatt veszélybe került a munkájuk, vagy már el is veszítették azt.

Turistamentes Velence: az óceánjárókat üzemeltető cégek a járvány miatt jövőre halasztották útjaikat
Fotó: Andrea Merola / MTI/EPA/ANSA

Idén a nemzetközi utazási korlátozások miatt a legtöbb óceánjáró hajókat üzemeltető cég jövőre halasztotta útjait – idézi fel cikkében a BBC. A környezetvédők örülnek a kiürült kikötőknek: évek óta igyekeznek ugyanis kitiltatni a nagy óceánjárókat Velencéből. Az egykor La Serenissimaként is ismert város ma már messze nem olyan nyugodt és békés, mint annak idején lehetett: a kikötője az egyik legszennyezettebb Európában – állítják a környezetvédők.

Az óceánjárókat üzemeltető cégek ugyanakkor azt követelik, hogy az olasz kormány álljon elő olyan hosszútávú megoldással – például egy, a velencei lagúnáktól messzebb lévő kikötő építése –, ami megvédi a várost, de az iparágat sem teszi tönkre.

A már a járvány előtt is fennálló ellentmondásos helyzet miatt a világ második legnagyobb tengerhajózási cége,

a Royal Caribbean korábban bejelentette: jövő nyáron már nem szerepel célpontjaik között Velence. Ehelyett Velencétől százötven kilométerre délre, Ravennában kötnek majd ki, onnan busszal tudnak eljutni a turisták a lagúnák városába.

Az ellenzők szerint más cégeknek is hasonlóképpen kellene cselekedni, Genova vagy Trieszt kikötőjét említik mint lehetséges alternatív célpontokat, ez pedig természetesen aggodalomra ad okot azoknak, akik a szektorban dolgoznak.A tiltakozó megmozdulás egyik szervezője a csomagszállításban tevékenykedő Vladimiro Tommasini volt, aki szerint az iparág dolgozói már kezdik elveszíteni a türelmüket a kormánnyal szemben. – Már csaknem nyolc éve várunk arra, hogy megoldódjon ez a helyzet. Most a kormányon a sor, hogy előálljon a megoldással – idézi Tommasinit a BBC cikke.

A Costa Concordia katasztrófájában 33-an vesztették életüket 2012-ben
Fotó: Reuters

Nyolc évvel ezelőtt harminchárman veszítették életüket, amikor a Costa Concordia zátonynak ütközött és elsüllyedt Toszkána partjainál. Akkor emiatt kitiltották a 96 ezer tonnánál nagyobb tömegű tengerjáró hajókat Velence kikötőjéből, és korlátozták a kisebb járművek napi számát. Egy fellebbezés miatt később semmissé tették a törvényt, a problémák azonban természetesen nem szűntek meg. Tavaly a hatvanezer tonnás MSC Opera kapitánya elvesztette az irányítást a hajó felett, és a 13 emeletes monstrum beleszaladt egy mólóba, megsebesítve két turistát.

A nyilvánvaló problémák ellenére a városvezetés és az olasz kormány mind ez idáig nem állt elő életképes megoldással, ami a várost is megvédi, és az iparág jövőjét is biztosítja – Velence pedig továbbra is megosztott a kérdésben.

A hajók kitiltását követelők szerint a jelenlegi világjárvány jó képet ad arról, hogy milyen lenne a város, ha nem engednék be a több ezer tonnás hajókat. Ezek a hajók ráadásul azon kívül, hogy a város törékeny szerkezetét is megbolygatják, erősen környezetszennyezők – hívják fel a figyelmet.

A környezetvédőknek azonban igencsak erőteljes iparági lobbival kell szembenézni: az ellenoldal erős politikai támogatottságot élvez, Olaszországban található ugyanis a világ egyik legnagyobb hajóépítő vállalata, a Fincantieri. A cég épp a múlt hónapban szállította le flottájának legújabb tagját, egy 145 ezer tonnás hajót, amelyet a világ legnagyobb hajózási cége, a Carnival Corporation rendelt meg. Az átadáshoz Giuseppe Conti olasz miniszterelnök videóüzenetben gratulált, a Carnival Corporation vezérigazgatója, Arnold Donald pedig szintén videóüzenetben arra emlékeztetett, hogy vállalata az egyik legnagyobb külföldi befektető Olaszországban, az elmúlt harminc év során mintegy harmincmilliárd eurót költött az országban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.