Éles sztrájkra készült a légiirányítók szakszervezete

Nem állja meg a helyét az a sajtóhír, amely szerint a HungaroControl egyik szakszervezete akkor sem sztrájkolt volna, ha egy kormányrendelet a vészhelyzet miatt ezt nem tiltja meg. A HungaroControl birtokában van az akkor már érvényes és azóta vissza nem vont sztrájkbejelentés.

2021. 08. 24. 18:18
Budapest, 2017. július 7. A lengyel LOT légitársaság Boeing 787-800 Dreamliner típusú repülõgépe érkezik a Liszt Ferenc-repülõtérre 2017. július 7-én. A helyszínen tartott sajtótájékoztatón bejelentették: a társaság New Yorkba és Chicagóba indít közvetlen járatot jövõ nyáron Budapestrõl. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Jelentősen csökkent a légiforgalom, így a légiirányítók munkája is a pandémia idején                                                                                                                                               Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád 

Határozatlan idejű sztrájkra készül a magyar légiforgalmi irányítókat tömörítő szakszervezet – írta meg lapunk a tervezett munkabeszüntetés előtt egy nappal. Aztán megjelent a kormányrendelet, amely kimondta, hogy a magyar légiforgalmi irányítók a koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatos vészhelyzet idején nem sztrájkolhatnak. Az érintett szakszervezet és a munkáltató közötti tárgyalások továbbra is folynak, ennek bizonysága, hogy a sajtóban többször megjelentek olyan közlemények, amelyek a szakszervezet álláspontját igyekeztek igazolni.

Legutóbb 

a napokban látott napvilágot egy olyan információ, amely szerint felesleges lett volna a légiforgalmi irányítók tervezett sztrájkjának kormányrendelettel történt betiltása,

a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete ugyanis sztrájkmoratóriumot hirdetett. Ezzel szemben úgy tudjuk, 

a valóság az, hogy a kormányrendelet megjelenésének napján,  július 26-án három nappal későbbre, azaz július 29-én 10 órára szóló sztrájkbejelentés volt a HungaroControl birtokában, amit a szakszervezet elnöksége hivatalosan a mai napig sem vont vissza.

A HungaroControl és a szakszervezetek közötti bértárgyalások hosszú ideje tartanak. A négy szakszervezet közül hárommal megszületett az egyezség, a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezetével a bértárgyalások azonban nem hoztak eredményt. A lejáró megállapodások tartalmaztak olyan elemeket, melyeket új egyezség hiányában jelenleg nem kapnak meg a légiforgalmi irányítók. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy 

a munkáltató jelenlegi ajánlata tartalmazta a január óta kieső bónuszok visszamenőleges helyreállítását, és ezen felül ajánlott a cég háromszor öt, három év alatt összesen 15  százalékos alapbéremelést.

A koronavírus-járvány súlyosan érintette a teljes iparágat, és a forgalom regenerálódására vonatkozó előrejelzések is bizonytalanok, ami a jövőbeli kilátásokat is megnehezíti. 

A HungaroControl 2020 márciusa óta – 2019 azonos időszakához képest – hatvan százalékot meghaladó forgalomcsökkenést szenvedett el, ami hasonló mértékű bevételkieséshez, illetve a légiforgalmi irányítók radikális, akár harmincszázalékos munkaterhelés-csökkenéséhez vezetett.

Emiatt sok európai légi navigációs szolgáltató kényszerült arra, hogy csökkentse az irányítói fizetéseket vagy elbocsássa a szakállomány egy részét. Ehhez képest ígért a tárgyalások során a HungaroControl ütemezett béremelést.

Borítókép: MTI/Máthé Zoltán

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.