Határozatlan idejű sztrájkra készül a magyar légiforgalmi irányítókat tömörítő szakszervezet – írta meg lapunk a tervezett munkabeszüntetés előtt egy nappal. Aztán megjelent a kormányrendelet, amely kimondta, hogy a magyar légiforgalmi irányítók a koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatos vészhelyzet idején nem sztrájkolhatnak. Az érintett szakszervezet és a munkáltató közötti tárgyalások továbbra is folynak, ennek bizonysága, hogy a sajtóban többször megjelentek olyan közlemények, amelyek a szakszervezet álláspontját igyekeztek igazolni.
Legutóbb
a napokban látott napvilágot egy olyan információ, amely szerint felesleges lett volna a légiforgalmi irányítók tervezett sztrájkjának kormányrendelettel történt betiltása,
a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete ugyanis sztrájkmoratóriumot hirdetett. Ezzel szemben úgy tudjuk,
a valóság az, hogy a kormányrendelet megjelenésének napján, július 26-án három nappal későbbre, azaz július 29-én 10 órára szóló sztrájkbejelentés volt a HungaroControl birtokában, amit a szakszervezet elnöksége hivatalosan a mai napig sem vont vissza.
A HungaroControl és a szakszervezetek közötti bértárgyalások hosszú ideje tartanak. A négy szakszervezet közül hárommal megszületett az egyezség, a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezetével a bértárgyalások azonban nem hoztak eredményt. A lejáró megállapodások tartalmaztak olyan elemeket, melyeket új egyezség hiányában jelenleg nem kapnak meg a légiforgalmi irányítók. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy
a munkáltató jelenlegi ajánlata tartalmazta a január óta kieső bónuszok visszamenőleges helyreállítását, és ezen felül ajánlott a cég háromszor öt, három év alatt összesen 15 százalékos alapbéremelést.
A koronavírus-járvány súlyosan érintette a teljes iparágat, és a forgalom regenerálódására vonatkozó előrejelzések is bizonytalanok, ami a jövőbeli kilátásokat is megnehezíti.
A HungaroControl 2020 márciusa óta – 2019 azonos időszakához képest – hatvan százalékot meghaladó forgalomcsökkenést szenvedett el, ami hasonló mértékű bevételkieséshez, illetve a légiforgalmi irányítók radikális, akár harmincszázalékos munkaterhelés-csökkenéséhez vezetett.
Emiatt sok európai légi navigációs szolgáltató kényszerült arra, hogy csökkentse az irányítói fizetéseket vagy elbocsássa a szakállomány egy részét. Ehhez képest ígért a tárgyalások során a HungaroControl ütemezett béremelést.
Borítókép: MTI/Máthé Zoltán