Mercedes villanybuszokat vesz a Volánbusz

Negyven új, tisztán elektromos városi-elővárosi autóbuszt vásárolt a Volánbusz, amelyek kiemelt fővárosi rendezvényeken kezdik meg tesztfutásukat. Az új járművek számára elektromos töltőállomásokat telepítenek a buszgarázsokba, a beruházás értéke 7,6 milliárd forint.

2021. 09. 01. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember elején kezdik meg utasforgalmi tesztjüket azok a Mercedes-Benz elektromos autóbuszok, amelyeknek a hivatalos bemutatóját most tartották a fővárosban. Az eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel akár 240 kilométert is képesek megtenni.

Felsorakozott az első negyven elektromos Mercedes busz Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád

 A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és a vezetést segítő kamerarendszerrel, valamint 13 USB-töltővel biztosítanak színvonalas és biztonságos szolgáltatást az utasok számára - közölte lapunkkal a Volánbusz. 

A 40 járműből álló flotta először a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt és az Egy a természettel vadászati és természeti világkiállítás idején szállítja majd az utasokat. 

A tesztek lezárultával, jövő tavasszal foglalják el helyüket az agglomerációs járatok között. A buszok beszerzését a Zöld Busz Projektiroda bonyolította. A sikeres pályázatoknak köszönhetően összesen 123 elektromos autóbusz, illetve 4 önjáró trolibusz beszerzése valósul majd meg, ebből a Volánbusz és az MVM 100 elektromos járművet, és a kapcsolódó töltőinfrastuktúrát tudja beszerezni, és kiépíteni az egész országban.

A nagyvárosi közösségi közlekedési szolgáltatók elektromos hajtásra való áttérése számos előnnyel jár, de nehézségeket is le kell győzniük. A villanybuszok rendelkeznek mindazzal az előnnyel, amivel az elektromos autók, vagyis helyben nem bocsátanak ki szén-dioxidot és egyéb káros anyagokat, és csendes járásúak. Mentesek ugyanakkor a villanyautók hibáitól, nem kell a hatótáv miatt aggódni, hiszen egy adott területen belül maradnak, és szabadon hozzáférnek a töltő infrastruktúrához, tekintve hogy az üzemeltető maga rendelkezik vele. Ennek ellenére az elektromos városi autóbuszok üzemeltetése kapcsán sok műszaki probléma merül fel, ami miatt ezeknek a rendelkezésre állási mutatója messze elmarad a dízelhajtású járművekétől. Ez a hátrány bizonyára csökken majd, ahogy a gyártók egyre több tapasztalatot szereznek a villanyhajtású autóbuszok előállítása során.

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a hivatalos átadó alkalmával elmondta, hogy 

a kormány a következő tíz évben 36 milliárd forintot szán a Zöld Busz Programra, ezzel biztosítja, hogy a helyi közösségi közlekedésben is a környezetvédelmi szempontoknak leginkább megfelelő buszok álljanak forgalomba. 

A teszteredmények azt mutatják, hogy egy zöld busz átlagosan 5 ezer kilogramm károsanyag kibocsátástól mentesítette a környezetet, a buszok a teszt időszak alatt átlagosan 171 kilométert tettek meg, és kilométerarányosan 60 forinttal volt olcsóbb az üzemeltetésük a dízelekkel szemben - közölte az MTI. Az első nyolc demonstrációs projekt több mint 2 millió forint üzemanyag megtakarítást eredményezett a közszolgáltatóknál. Az első 40 elektromos autóbusz vásárlása és a kapcsolódó töltőállomás 6 milliárd forint támogatással valósul meg, a teljes projektérték pedig 7,6 milliárd forintot jelent - mondta az államtitkár.

Kóbor György, az MVM Csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, cége hét helyszínen, mintegy 100 töltőberendezést fog telepíteni. A társaság megkezdte a kivitelezést, 

a most átadott buszok már az új, nagykapacitású, 100 kilowattos (kW) töltőkről veszik fel az energiát. 

Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, a főváros vonzáskörzetébe érkező 40 elektromos hajtású autóbusznak köszönhetően évente mintegy 1867 tonna kibocsátás csökkenés várható. Az elektromos autóbuszok mellett 

közbeszerzési eljárást írtak 164 CNG-meghajtású, azaz sűrített földgázzal üzemelő jármű beszerzésére is, 

ebből 75 darab szintén a budapesti agglomerációban közlekedik majd.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.