Szeptember elején kezdik meg utasforgalmi tesztjüket azok a Mercedes-Benz elektromos autóbuszok, amelyeknek a hivatalos bemutatóját most tartották a fővárosban. Az eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel akár 240 kilométert is képesek megtenni.
A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és a vezetést segítő kamerarendszerrel, valamint 13 USB-töltővel biztosítanak színvonalas és biztonságos szolgáltatást az utasok számára - közölte lapunkkal a Volánbusz.
A 40 járműből álló flotta először a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt és az Egy a természettel vadászati és természeti világkiállítás idején szállítja majd az utasokat.
A tesztek lezárultával, jövő tavasszal foglalják el helyüket az agglomerációs járatok között. A buszok beszerzését a Zöld Busz Projektiroda bonyolította. A sikeres pályázatoknak köszönhetően összesen 123 elektromos autóbusz, illetve 4 önjáró trolibusz beszerzése valósul majd meg, ebből a Volánbusz és az MVM 100 elektromos járművet, és a kapcsolódó töltőinfrastuktúrát tudja beszerezni, és kiépíteni az egész országban.
A nagyvárosi közösségi közlekedési szolgáltatók elektromos hajtásra való áttérése számos előnnyel jár, de nehézségeket is le kell győzniük. A villanybuszok rendelkeznek mindazzal az előnnyel, amivel az elektromos autók, vagyis helyben nem bocsátanak ki szén-dioxidot és egyéb káros anyagokat, és csendes járásúak. Mentesek ugyanakkor a villanyautók hibáitól, nem kell a hatótáv miatt aggódni, hiszen egy adott területen belül maradnak, és szabadon hozzáférnek a töltő infrastruktúrához, tekintve hogy az üzemeltető maga rendelkezik vele. Ennek ellenére az elektromos városi autóbuszok üzemeltetése kapcsán sok műszaki probléma merül fel, ami miatt ezeknek a rendelkezésre állási mutatója messze elmarad a dízelhajtású járművekétől. Ez a hátrány bizonyára csökken majd, ahogy a gyártók egyre több tapasztalatot szereznek a villanyhajtású autóbuszok előállítása során.
Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a hivatalos átadó alkalmával elmondta, hogy
a kormány a következő tíz évben 36 milliárd forintot szán a Zöld Busz Programra, ezzel biztosítja, hogy a helyi közösségi közlekedésben is a környezetvédelmi szempontoknak leginkább megfelelő buszok álljanak forgalomba.
A teszteredmények azt mutatják, hogy egy zöld busz átlagosan 5 ezer kilogramm károsanyag kibocsátástól mentesítette a környezetet, a buszok a teszt időszak alatt átlagosan 171 kilométert tettek meg, és kilométerarányosan 60 forinttal volt olcsóbb az üzemeltetésük a dízelekkel szemben - közölte az MTI. Az első nyolc demonstrációs projekt több mint 2 millió forint üzemanyag megtakarítást eredményezett a közszolgáltatóknál. Az első 40 elektromos autóbusz vásárlása és a kapcsolódó töltőállomás 6 milliárd forint támogatással valósul meg, a teljes projektérték pedig 7,6 milliárd forintot jelent - mondta az államtitkár.
Kóbor György, az MVM Csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, cége hét helyszínen, mintegy 100 töltőberendezést fog telepíteni. A társaság megkezdte a kivitelezést,
a most átadott buszok már az új, nagykapacitású, 100 kilowattos (kW) töltőkről veszik fel az energiát.
Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, a főváros vonzáskörzetébe érkező 40 elektromos hajtású autóbusznak köszönhetően évente mintegy 1867 tonna kibocsátás csökkenés várható. Az elektromos autóbuszok mellett
közbeszerzési eljárást írtak 164 CNG-meghajtású, azaz sűrített földgázzal üzemelő jármű beszerzésére is,
ebből 75 darab szintén a budapesti agglomerációban közlekedik majd.