Hatalmas lendülettel zajlik az elektromos személygépkocsik fejlesztése Kínában. A Cnevpost.com angol nyelvű szakportál naponta győzelmi jelentéseket tesz közzé az újabb és újabb fejlesztésekről. Minapi híre az európai autóvásárlók számára is érdekes lehet. Eszerint a kínai EV (Electric Vehicle) startup, a Neta bemutatta az új V Pro modellt, amelynek induló ára körülbelül 12 ezer dollár, vagyis kevesebb mint négymillió forint. A V Pro méretét tekintve városi szupermini, azaz nem a törpeautók, hanem a Skoda Fabia vagy az Opel Corsa ligájában versenyez, és egy töltéssel 300-400 kilométert tesz meg. Hasonló tudású autóért idehaza ma legalább kilenc-tízmillió forintot kell adni, feltéve, ha kivárjuk az akár egyéves szállítási határidőt.

Persze ki tudja, hogy Európában megdobban-e egy autós szíve a V Pro név hallatán, de a kínaiaknak vannak jobban csengő ajánlataik is. Az MG név korábban egyet jelentett a nemes brit sportkocsikkal. Napjainkban az ikonikus nyolcszögletű jelvény egy másfajta autós ambíciót szolgál: Kína arra törekszik, hogy a globális autópiac nagy szereplőjévé váljon – olvasható a The New York Times elemzésében. A SAIC Motor, a négy nagy kínai autógyártó egyike 2007-ben vásárolta meg az MG márkát, hogy bevezesse Németországban és más európai piacokon. Az MG példája jól mutatja, hogy
a kínai autógyártók miként használják ki az elektromos hajtásra való átállást arra, hogy kesztyűt dobjanak az iparágat régóta uraló amerikai, európai és japán autógyártóknak. Az MG-nek már 350 kereskedője van 16 európai országban, és folytatja a terjeszkedést.
Két másik kínai autógyártó, a Nio és a BYD Norvégián keresztül törne be Európába, a világ leginkább villamosított nagy autópiacára. A sanghaji székhelyű Nio szeptember végén nyitott márkakereskedést Oslóban, amely a vállalat első Kínán kívüli szalonja. A sencseni székhelyű BYD (amelynek Komáromban akkumulátor- és elektromosbusz-gyára van) augusztusban egy Tang nevű elektromos SUV-t szállított ki az első norvég vásárlónak. A Great Wall Motor pedig bejelentette, hogy jövőre megkezdi egy akkumulátoros és hibrid SUV értékesítését Európában.
A svédországi székhelyű, Volvo-rokon, de a kínai Geely Holdinghoz tartozó Polestar 2020 óta értékesít Kínában gyártott akkumulátoros modellt Európában és az Egyesült Államokban. Az európai utakon közlekedő Teslák nagy részét pedig a cég sanghaji gyárából importálták. A globális márkák, például a Volkswagen, a Mercedes-Benz vagy a General Motors, több millió autót adnak el Kínában, így aligha tiltakozhatnának azért, hogy a kínai autógyártók behatolnának a felségterületükre.
Annak ellenére, hogy Kína a világ legnagyobb autópiaca, ma még gyártmányainak csak töredékét árusítják külföldön.