A hiteltörlesztési moratórium sok banki adósnak segítséget jelentett vagy még jelent ma is, ám a pénzügyi piac kilátásait negatívan befolyásolja. A fizetési haladék ugyanis egy időre azokat is megmentette, akik a veszélyhelyzettől függetlenül is törlesztési mulasztásban lettek volna. Így gyakorlatilag lebénult a mindennapos rutin, hiszen a nem fizetők hitelének felmondása a normális banki ügymenet folyamatának törvényszerűen bekövetkező része lenne.
Horváth Éva
2021. 12. 03. 6:44
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint jelenleg a lakossági hitelek mindössze három százalékának van kilencven napon túli késedelme, de ez megtévesztő adat. Az elmaradt felmondások jelentős része ugyanis egyszer csak felhalmozva jelenik majd meg mindazoknál, akiknél a fizetési probléma nem átmeneti, illetve nem a veszélyhelyzettel kapcsolatos okból áll fenn – mutatott rá lapunknak a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (Makisz) elnöke. Bódizs Kornél emlékeztetett arra is, hogy tavaly decemberben a jogosultak több mint ötven százaléka élt a moratórium lehetőségével, ami lényegesen magasabb a ténylegesen rászorultak arányánál.
Mindegyik félnek a közös megállapodás a legjobb
A szakember megítélése szerint a hiteltörlesztési moratórium óvatos, több lépésben végrehajtott kivezetése helyes döntés. Az adósokat segítő kedvezményes rendszer utáni helyzet a követeléskezelési szakmától is körültekintő és méltányos ügyfélkezelést igényel.
– Fokozottan törekszünk az olyan kedvezménymegállapodásokra, amelyek mindkét fél számára megfelelnek, és itt nemcsak a részletfizetési engedményekre gondolok, hanem esetenként összegszerű, a tartozás egy részének elengedését magában foglaló megoldásokra is – hangsúlyozta az InHold Zrt. követelésvásárló pénzügyi vállalkozás vezérigazgatója, aki maga is gyakorló szakember.
A Makisz tagjai tavaly egyébként megközelítőleg 117 ezer esetben kötöttek az ügyfelekkel kedvezménymegállapodást. Ezek jelentősen csökkentik azon ügyek számát, amelyekben költséges és elhúzódó, állami kényszert alkalmazó bírósági végrehajtás indul.
– A moratórium következményeként azonban gyakorlatilag elfogytak a megvásárolható banki követelések, így a piac egy ideje a régebben felmondott követelések szűk körére korlátozódik.
A megbízás alapján követelést kezelő cégek pedig késedelem hiányában kaptak kevesebb munkát. Most arra számítunk, hogy hozzávetőleg fél év múlva megjelennek majd a piacon a „visszatartott” követelések. Igaz, a moratórium harmadik szakasza az előző kettőhöz képest már rászorultsági szempontok alapon szűkítette a kedvezményben részesülő adósok körét, a problémás törlesztők egy részét ez a pár hónapos haladék sem fogja megmenteni – utalt rá a szakember.
Ez a válság nem hasonlítható a korábbiakhoz
A 2008-as válság következményeit hosszú évekig nyögték a piacok, sőt még ma is éreztetik a hatásukat. A banki portfóliók ugyan megtisztultak, azonban sok régi devizaalapú hitel akad még a követeléskezelőknél, ezek száma csak lassan apad. Békeidőkről tehát az elmúlt évtizedben sem beszélhetünk. Bár most már jó ideje tartanak a „háborús állapotok” a szakember szerint, a moratórium és a pandémia nem hasonlítható össze a bő tíz évvel ezelőtti krízissel: nem rengeti meg ugyanis a pénzügyi szektort. A pandémia 2020-ban sokkal jobb állapotban találta az adósokat, mint 2008-ban – érzékeltette a szakmai szervezet első embere napjaink sajátos jellegét. Úgy véli, hogy a moratórium sokaknak valós segítséget jelentett, akik az átmeneti munkahely- vagy bevételvesztés nehézségeit így át tudták hidalni. A hitelezés felelősebb és óvatosabb, mint a 2008 előtti időkben, és az adósok is körültekintőbbek. A folyósított kölcsönök visszafizetési fedezetét jelentő munkahelyek stabilabbak, és a keresetek, jövedelmek is magasabbak, mint korábban.
Arra a kérdésünkre, vajon mennyire vannak tisztában a moratórium rendszerét elhagyó adósok azzal, hogy mi várhat rájuk, ha nem tudják folytatni a törlesztést, Bódizs Kornél kiemelte: mindenképpen célszerű a hitelüket hajdan folyósító pénzügyi intézménnyel vagy később, ha arra kerül a sor, akkor a követeléskezelővel együttműködni, a postán érkező leveleket átvenni, és nem elzárkózni a kommunikációtól.
Minél előbb kérünk tanácsot, annál jobb
S hogy mindezek után mit lehet még tanácsolni a fizetési gondokkal szembesülő ügyfeleknek? A Makisz elnöke mindenekelőtt azt javasolta, hogy az adósok minél előbb gondolják át a pénzügyi helyzetüket, lehetőségeiket, kérjenek ehhez tanácsot a hitelezőtől, illetve a követeléskezelőtől. Amennyiben gyorsan lépnek, nem halmozódnak fel a be nem fizetett törlesztőrészletek. Kevesen tudják, hogy nemcsak a hitelezők, de a követeléskezelők is rendelkeznek olyan kedvezményes konstrukciókkal, amelyeket a moratóriumon kívül is igénybe lehet venni. Sok esetben velük is lehet részletfizetési, halasztási, illetve kedvezménymegállapodásokat kötni. Sőt születhetnek olyan megoldások, amelyekre az adós nem is gondolt – biztatta az érintetteket az InHolding Zrt. vezetője. – Ehhez azonban az kell, hogy az adósok felvegyék velük a kapcsolatot, és közösen keressenek megoldást, illetve hogy folyamatosan biztosítsák az elérhetőségüket. Különösen akkor, ha például megváltozik a címük, telefonszámuk – fűzte hozzá.
Ha az adósnak panasza, kifogása van, azt elsősorban a hitelezőnek vagy a követeléskezelőnek jelezze, de fordulhat ügyvédhez is, továbbá természetesen használhatja a Magyar Nemzeti Bank által biztosított fogyasztóvédelmi fórumokat is.
Kerüljék azonban a neten keringő információkat, a tapasztalatlan hiteltanácsadókat, főleg azokkal legyenek óvatosak, akik pénzt kérnek a segítségükért – figyelmeztetett Bódizs Kornél. – Fogadják el, hogy a tartozásokat rendezni kell. Nem érdemes arra számítani, hogy arról a hitelező majd egyszer megfeledkezik, vagy elévül, netán a teljes tartozást elengedik. Amit a bankkal szerződő ügyfél megkapott hitelként, azt mindig vissza kell fizetni, de mindig elérhető kedvezmény is. Tartsák szem előtt azt is, hogy a végrehajtás mindig nagyságrendekkel költségesebb és kellemetlenebb, mint a hitelezővel való megegyezés – hívta fel a figyelmet a Makisz elnöke.
A beragadt tartozástól mindenki szabadulna
Moratóriummal vagy anélkül, a nagy ügyfélkörrel rendelkező pénzügyi intézmények és más szolgáltatók igyekeznek rendszeresen megtisztítani a hitelportfóliójukat a legproblémásabb kintlévőségeiktől. Ám az, hogy ez mikor következik be, intézményenként eltérő: a hitelező saját döntésén múlik és ebben a bankok, valamint a piac nem hitelintézeti szereplői – például a közüzemi szolgáltatók – más-más politikát követnek. A szakember külön kitért arra is, hogy vannak olyan hitelezők, szolgáltatók, akik maguk egyáltalán nem tartanak fenn saját szervezeti egységet a követelések kezelésére, hanem azt a kezdet kezdetén az erre szakosodott professzionális cégekre bízzák.
A hazai piaci tapasztalatok szerint az emberek zöme azzal sincs tisztában, hogy mi a követeléskezelő és a követelésvásárló között a különbség. Pedig egészen más a szerepük: a követeléskezelő a hitelező érdekében, megbízottként jár el, míg a követelésvásárló a bankoktól, közüzemi szolgáltatóktól megvásárolt követelést a sajátjaként érvényesíti. Az általánosan elterjedt kifejezés a követeléskezelő, akkor is, ha jogi értelemben véve követelésvásárlóról van szó - magyarázta a félreértésre okot adó momentumot a szakértő. A követeléskezelői tevékenység alapvetően három szereplős műfaj: abban egyszerre van jelen a követeléskezelő cég, a hitelező és az adós. Ilyenkor a két utóbbi között még fennáll a jogviszony, és a követeléskezelő feladata, hogy a késedelembe esett adóssal a hitelező megbízásából felvegye a kapcsolatot, tájékoztassa a tartozásáról, és a lehetőségeiről. Követelésvásárlás esetén viszont a vevő az adós és a hitelező közötti jogviszonyban a hitelező helyébe lép – tette tisztába a fogalmakat a szakmai szövetség első embere.
Nagyon hiányzik az egységes szabályozás
A mindennapos működésük során a követeléskezelő és a követelésvásárló cégeknek számos pénzügyi, adatvédelmi, fogyasztóvédelmi tárgyú jogszabálynak kell folyamatosan megfelelniük, ami nem könnyíti meg a dolgukat. A hazai jogrendszerben ugyanis nincs egységes ágazatspecifikus követeléskezelési törvény – mutatott rá a kellemetlen hiátusra a gyakorló szakember. Pedig több területen is szükség lenne a szabályozásra, így például az egyik az adósokkal való kapcsolattartás vonatkozásában. A hazai követeléskezelők tapasztalatai szerint átlagosan az ügyek 40 százalékában nem sikerül az adósokkal postai úton kapcsolatba lépniük. Amennyiben a küldemény „nem kereste” jelzéssel érkezik vissza, szinte lehetetlen megállapítani, hogy az adós elzárkózik-e a kapcsolatfelvételtől, és ezért nem veszi át a leveleit, vagy már nem a bejelentett lakcímén lakik és így nem is tud a küldeményről.
– Kommunikáció és megállapodás hiányában kénytelenek vagyunk a követeléseket jogi eljárás útján érvényesíteni, amelynek költségei az adósokat terhelik – számolt be az ügymenetről Bódizs Kornél. Igaz, a követeléskezelő telefonon vagy e-mailben értesíthetné az adóst a tartozásról, de erre vonatkozó jogszabályi rendelkezés, egyértelmű felhatalmazás nincs. Ennek hiányában pedig a telefonszámok és e-mail címek nem tarthatók nyilván.
Továbbá ugyancsak a jogszabályi követelmények hiányosságának számlájára írható az a sajnálatos tény, hogy a követeléskezelési piacon működhetnek olyan fogyasztóvédelmi egyesületek, amelyek szakmai háttér és engedély nélkül, pénzért kínálják a szolgáltatásaikat az adósoknak. Az emiatt bekövetkező félretájékoztatások, tévedések aztán jelentős anyag hátrányt okozhatnak az adósoknak, akik valószínűleg még csak nem is sejtik, hogy akihez szakmai segítségért fordultak, azokkal szemben a vonatkozó jogszabályok nem támasztanak sem szakirányú végzettségi követelményeket, sem fogyasztó- vagy adósvédelmi előképzettséget, gyakorlatot.
Részleges a szabályozottság továbbá a tekintetben is, hogy míg a banki, pénzügyi termékek kezelésére számos jogszabály, jegybanki ajánlás vonatkozik, a nem a pénzügyi szektorba tartozó követelések esetében csak az általános fogyasztóvédelmi regulák az irányadóak.
A szabályozás sokfélesége miatt a követeléskezelőknek egymásnak ellentmondó elvárásoknak kell megfelelniük: miközben az MNB a követeléskezelési lépések szigorú dokumentálását várja el, addig a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) jelentősen korlátozza az adatkezelést. A szabályok nagy része ráadásul alacsony szintű: nem törvényekbe vagy rendeletekbe van foglalva, hanem ajánlásokból, állásfoglalásokból és egyedi ügyben hozott határozatokból kell ezeket kikövetkeztetni.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.