A digitális forradalom vívmányai ellenére még ma is nagyjából minden harmadik magyar autós jellemzően automatában fizet a parkolásért, ugyanakkor az okostelefonos alkalmazások már népszerűbbek, mint az SMS-fizetés – derül ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából készült friss, reprezentatív kutatásból. Az egyes megoldások között azonban jelentős hátrányt jelenthet az elektronikus fizetéskor leszurkolt úgynevezett kényelmi díj, amelynek összege szolgáltatónként jelentősen eltérhet, és akár a száz forintot is meghaladhatja. Annak mértékére a vonatkozó jogszabály ugyanis csak alsó határt szab meg, amely negyven forint.
– Kényelmi díjat a parkolás elektronikus fizetése után a 2011. évi CC. törvény életbelépése óta számolhatnak fel a szolgáltatók. A törvény végrehajtásáról rendelkező 356/2012. kormányrendelet pedig meghatározza, hogy a viszonteladóknak az indított parkolások után negyven forint kényelmi díjat kell fizetniük a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek. Ám mivel a szolgáltatók egyéb jutalékban vagy bármilyen ellentételezésben nem részesülnek a parkolások értékesítéséért, az előírt összegen felül lehetőségük van magasabb kényelmi díjat megállapítani, amelyet a felhasználók fizetnek ki. Ennek nyomán – már hosszú évek óta – jelentősen eltérő összegű kényelmi díjak terhelhetik az autósokat, attól függően, hogy milyen szolgáltató közvetítésével rendezik a parkolásukat – magyarázta lapunk érdeklődésére Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője.
– A szolgáltatóknak a kényelmi díj teremtette fedezetből kell kifizetniük az elektronikus tranzakció díját és minden, az ügyfelek kiszolgálásához szükséges járulékos költséget; a törvény által előírt negyvenforintos minimumösszeget a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. pedig a központi rendszer fejlesztésére, fenntartására fordítja
– részletezte a szakember. Kiemelte, hogy mivel a kényelmi díj mögött az autósok számára valójában nincs szolgáltatás, gyakorlatilag nincs is szükség rá, kivezetésére a jogszabályi feltételek is megérettek. A cél az kellene hogy legyen, hogy a szolgáltatók ne a kényelmi díjak mértéke, hanem az általuk biztosított szolgáltatás minősége alapján versenyezzenek egymással a felhasználókért – húzta alá Szota Szabolcs.