Ötven évvel ezelőtt egyetlen hajóval kezdte Nápolyban Gianluigi Aponte, mára övé az egyik legnagyobb tengeri kereskedelmi flotta. A Mediterranean Shipping Company (MSC), a világ legnagyobb konténerszállító társasága.
A fuvarozóé emellett a világ legnagyobb magántulajdonban lévő körutazási vállalata is: az MSC Cruises 2017-ben az összes utas 7,2 százalékát vette a fedélzetére.
A ma már 81 éves Gianluigi Aponte azonban elhatározta, hogy követi Arisztotelész Onasszisz példáját. A görög hajózási nagyvállalkozó hatvanöt évvel ezelőtt döntött úgy, hogy a tengeri utakat légi utakkal egészíti ki, és létrehozta az Olympic Airwayst. Onasszisz közismerten kezdeményező természetű volt, ezt bizonyítja, hogy bizalmas kapcsolatot ápolt az operaszínpadok ünnepelt dívájával, Maria Callasszal, majd feleségül vette a meggyilkolt amerikai elnök özvegyét, Jacqueline Kennedyt.
Aponte ezzel szemben példás családapa, két fia közül az egyik már átvette az MSC operatív irányítását. A Kapitány becenéven emlegetett Aponte azonban szintén kedvelheti a kockázatot, mert bele kíván vágni
az évtizedeken át veszteséges Alitalia újjáélesztésébe, amelybe az olasz kormány becslések szerint tízmilliárd eurót öntött.
Ennek ellenére végül mégis be kellett zárni, és helyette az ITA Airways légitársaságot kellett létrehozni, amely a hírek szerint ugyancsak erősen veszteséges.
Az olasz kormány most megkezdte a privatizációs folyamatot és partnerek keresését, de kezdetben meg kívánja tartani kisebbségi részesedését – mondta Daniele Franco gazdasági miniszter a Die Presse kérdésére. Az állam továbbra sem döntötte el, hogy nyílt ajánlattételi eljárást vagy kizárólagos eladási procedúrát folytat le, ahogyan az MSC és a Lufthansa szeretnék. A pillanat igen kedvező a hajózási cégnek:
az ellátási láncok globális válsága rekordnyereséget hozott a világ legnagyobb szállítmányozási vállalatainak. Az MSC kapacitását tekintve a világ első számú konténerszállító vállalata,
megelőzve a dán Maersket. A svájci székhelyű MSC várhatóan 1,2–1,6 milliárd eurós ajánlatot tesz az ITA-ra, és kész készpénzben fizetni – mondta egy iparági bennfentes a Reutersnek.
Az MSC és a Lufthansa kinyilvánította, hogy át akarják venni az ITA többségét. Az olasz kormány most azt vizsgálja, hogy vannak-e további vásárlók. Iparági körök szerint
a Lufthansának kisebbségi részesedést kell kapnia, még akkor is, ha az MSC egyedül állja a számlát.
A terv szerint az MSC kiaknázza vezető pozícióját a logisztika, a kikötők, az óceáni árufuvarozás, valamint a luxushajózás és körutazási üzletágak területén, egy átfogó platform létrehozása révén. Szakértők szerint azonnali haszon csak a rakomány-logisztikai üzletágtól várható.