Magyarország a németek nyomában

A Magyarországon megvalósuló, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházások összértéke eléri a 2800 milliárd forintot. Több vállalat esetében megfigyelhető folyamat, hogy a sikeres első ütemet követően már a második vagy harmadik szakasz fejlesztését is bejelentették, rá­adásul jellemzően magasabb beruházási értékekkel.

2022. 05. 07. 6:45
Monor, 2018. március 26. Dolgozók egyedi szabadalom alapján elektromos járművek akkumulátor házaihoz tartozó biztonsági záróegységeket készítenek magas hatásfokú automata lézerhegesztési technológiával a dél-koreai Shinheung Sec monori akkumulátor-alkatrész gyárában 2018. március 26-án. Az elektromos autók akkumulátoraihoz alkatrészeket gyártó cég nyolcmilliárd forintos beruházását kiemelt fejlesztésként 769 millió forinttal támogatta a magyar kormány. MTI Fotó: Mohai Balázs Fotó: Mohai Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar gazdaság nagy előnye, hogy jelentős mértékű beruházások érkeznek az országba. Ezen a téren az unió élmezőnyébe tartozunk. A kormány konvergenciaprogramja részletesebben tárgyalja ezen belül az akkumulátorgyártás területét.

Az Európai Unióban a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások jelentős hatást gyakorolnak az autóiparra, ennek eredményeként a megújuló energiaellátási szektor mellett az elektromos járművek gyártásában is kulcsfontosságú szerepet játszik az akkumulátorok gyártása. Az innovációknak köszönhetően egyre inkább megfizethetőbbé váló alternatívát képeznek az elektromos járművek. Ez mérsékelheti az olajfüggőséget, illetve a fosszilis energia felhasználását, és ezzel – különösképp a lakókörnyezetek közelében – a károsanyag-emissziót. 

Ezt alátámasztja, hogy az Európai Autó­gyártók Szövetségének adatai alapján, míg a 2019-ben regisztrált új autók körében az alternatív meghajtásúak aránya még csak mintegy tíz százalék volt, 2021-ben ez a hányad már több mint negyven százalékra emelkedett – olvasható a dokumentumban.

Az elektromos járművek gyártása során az akkumulátorcellák a hozzáadott érték mintegy negyven százalékát teszik ki, ezért is kedvező, hogy a lítiumion- akkumulátorok gyártási kapacitása a világon Európában nő a leggyorsabban. A legfrissebb előrejelzések szerint a kontinens részesedése ebben a globális gyártási üzletágban a 2020-as kilenc százalékról 2030-ra 33 százalékra emelkedik. Jelenleg számos nagy volumenű ilyen üzem épül a kontinensen, és bár Európa 2020-ban még csak körülbelül ötven-hatvan gigawattóra (GWh) termelőkapacitással rendelkezett, a becslések alapján 2025-re összesen mintegy 410-480 GWh kapacitás előállítására képes gyártóüzemek állnak üzembe.

Ez megközelítőleg 5,3 millió teljesen elektromos meghajtású autót jelent – ismerteti a program.

Az előrejelzések alapján 2025-re a termelőkapacitások közel felét a németországi gyárak biztosítják majd. Az euró­pai kapacitás teljesítménye az évtized végére 730–970 GWh-ra bővülhet, amely akár évi 10,1 millió elektromos autó gyártásához elegendő mennyiség. A Magyarországon megvalósuló, akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházások összértéke eléri a 2800 milliárd forintot. Különösen kedvező és több vállalat esetében is megfigyelhető folyamat, hogy a sikeres első ütemet követően már a második vagy harmadik ütem fejlesztését is bejelentették, ráadásul jellemzően magasabb beruházási értékekkel. Mindez megerősíti, hogy a hazánkba érkező vállalatok megtalálják előzetes számításaikat hazánkban. 

 

A termelői láncok mélyülését tükrözi, hogy az elmúlt időszak nagyberuházásai számos akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beszállítói fejlesztést is ide vonzottak, több mint ezermilliárd forint összértékben.

A konvergenciaprogram szerint a magyarországi termelőüzemek már az eddigi bejelentések alapján is jelentős szeletet hasítanak majd ki maguknak az európai akkumulátoreladásokból a következő években. A dokumentum példaként említi, hogy az SK Innovation a két komáromi és a legutóbb bejelentett iváncsai üzeme együttvéve 47 gigawattórás kapacitással rendelkezik majd hazánkban, amelyhez hozzáadódik a szintén dél-koreai Samsung SDI nagyságrendileg negyven gigawattórás gödi teljesítménnyel. 

Ezek eredményeként Magyarország – a termelés felfutását követően – az európai akkumulátorkapacitásból akár 87 gigawattóra részt is képviselhet majd, amely alapján Németországot követve a második legnagyobb szereplővé válik az e-járműveknek gyártott akkumulátorok piacán.

A kormány úgy számol, hogy a bejelentett akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházások nagyságrendileg 1,8 százalékponttal járulhatnak hozzá a GDP-növekedéshez. A hazai értéklánc végén álló szereplőként az SK Innovation és a Samsung SDI teljesítményének várhatóan számottevő hatása lesz a kivitelre. A termelőkapacitások felfutása után átlagosan évente ötezer-kilencezer milliárd forint többlet-exportértékesítés valósulhat meg, így a fejlesztések további négy-öt százalékponttal gyarapíthatják a gazdasági növekedést. Összességében tehát egy egyszeri öt-hét százalékpontos lökést adhatnak a felsorolt beruházások a hazai GDP növekedésének – teszi hozzá az elemzés.

Borítókép: A dél-koreai Shinheung Sec monori gyárában négy éve kezdődött meg a termelés (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.