Búcsú a paradicsomszósztól?

Eltűnhetnek a boltokból az olasz ételkülönlegességek. Nagy bajban vannak az olasz gazdaságok, a megugró költségek miatt többüknek nagy nehézséget okoz a termés feldolgozása. Az energiaválság miatti költségnövekedés a hazai konzerviparnak is komoly kihívást jelent, az aszály miatt kiesett termés pedig tovább rontja a feldolgozók piaci helyzetét.

2022. 09. 15. 6:54
Fotó: BachPekaryMate
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy bajban vannak az olasz gazdálkodók, és a feldolgozóipar szereplőinek sem rózsás a helyzete. A legnagyobb olasz gazdaszervezet, a Coldiretti szerint azonnali intézkedésekre van szükség az agrár-élelmiszeripar megmentéséhez. A szervezet megbeszélésre invitálta Daniele Franco gazdasági minisztert és Giancarlo Giorgetti gazdaságfejlesztési minisztert, ahol felhívták a politikusok figyelmét, hogy ha nem lépnek időben, a termelők és feldolgozók jelentős része kénytelen lesz csődöt mondani.

Az egész Európát sújtó energiaválság súlyos terhet ró az ágazat szereplőire, az elszálló költségek miatt az olasz gazdaságok 13 százaléka kritikus, bezárásközeli állapotban van, minden harmadik pedig veszteségesen üzemel.

A szervezet szerint ez nem is csoda olyan gazdasági körülmények között, ahol a műtrágya ára 170 százalékkal, a takarmány átlagosan 90 százalékkal, a dízel 129 százalékkal, az öntözéssel kapcsolatos költségek pedig mintegy 300 százalékkal emelkedtek az elmúlt hónapokban. A feldolgozóiparnak is komoly érvágást jelent az áremelkedés. Az üvegek ugyanis a tavalyihoz képest 30, a konzervdobozok 60, a műanyag csomagolóanyagok pedig 70 százalékkal drágultak, de nőttek a tetrapack csomagolással, a címkékkel és a kartonpapírokkal kapcsolatos kiadások is.

A Coldiretti becslése szerint a teljes élelmiszeripart sújtó árnövekedés összege 575 milliárd euró körüli, ami a teljes olasz GDP negyede, és csaknem 70 ezer agrár-élelmiszeripari vállalat négymillió munkavállalóját érinti valamilyen mértékben.

A helyzet az előttünk álló hónapokban tovább romolhat, s előfordulhat az is, hogy az európai háztartásoknak nélkülözniük kell a legkedveltebb olasz élelmiszereket. A FruitVeb honlapján megjelent cikk tanulsága szerint a tipikus olasz élelmiszerek gyártása, feldolgozása erre az időszakra koncentrálódik, a gazdálkodók helyzete pedig bizonytalanná teszi a termékek piacra kerülését.

Könnyen megeshet, hogy a különböző zöldségkészítményekből, szószokból, gyümölcslevekből, étolajakból, paradicsompüréből és borból is kevesebb készülhet idén a déli országban, a termékek ára pedig meredek emelkedésnek indulhat.

Az energiaválság miatti költségnövekedés a hazai konzervipari szereplőknek is komoly kihívást jelent, az idei aszály miatt pedig a feldolgozandó termés mennyisége is jócskán elmaradt a megszokottól. A terméskiesés miatt annyi kapacitás maradt kihasználatlanul az ágazatban, ami már az üzemek eredményes működését veszélyezteti. – A háború okozta bespájzolási kényszer érezhetően fokozza a keresletet, az aszály miatt azonban sajnos nem tudunk élni ezzel a lehetőséggel – hívta fel korábban lapunk figyelmét Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke.

A szakember szerint az áremelések hazánkban is elkerülhetetlenek, a drágulás várhatóan a keresletet is visszafogja majd.

A kereslet csökkenése már az olasz piacon is érzékelhető, egy korábbi felmérés tanulsága szerint az olasz vásárlók 51 százaléka számít arra, hogy a következő hónapokban vissza kell fognia az élelmiszerre fordítandó kiadásait, 18 százalékuk pedig inkább rosszabb minőségű, olcsóbb árut választana a megszokott termékek helyett.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.