Károsítja a környezetet a környezetbarát etanol

A statisztikák szerint a környezetvédelmi okokból a benzinbe kevert bioetanol gyártásakor több mint kétszer annyi káros anyag kerül a légkörbe, mint az olajfinomítás során – derül ki egy friss jelentésből.

V4NA
2022. 09. 16. 19:51
Debrecen, 2022. június 7. A Hajdúháton - kistáj Magyarországon, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén - és Debrecen környékén aszály veszély fenyegeti a szántóföldi mezõgazdasági kultúrákat, mert az idõnkénti futó záporok ellenére az év eleje óta 180-200 milliméter csapadékhiány sújtja a termõföldeket. A szárazságtûrõ kukorica fajták még tartják magukat, de ha rövid idõn belül nem lesz jelentõs mennyiségû esõ, akkor az aszály, a terméskiesés elkerülhetetlen lesz. MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Oláh Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államok etanolgyárai több mint kétszer annyi éghajlat-károsító szennyezést termelnek, mint az ország olajfinomítói – írja a Reuters szövetségi adatokra hivatkozva. A hírügynökség az elemzésében részletezi: 

egy átlagos etanolüzem 2020-ban 1187 tonna szén-dioxidot bocsátott ki egymillió gallon adalékanyag előállítása során. Ezzel szemben egy átlagos olajfinomító 533 tonna szén-dioxidot bocsátott ki azonos mennyiségű üzemanyag megtermelése alatt. 

Ez azért aggályos, mert 2007-ben a kongresszus előírta, hogy a bioüzemanyagokat, például a kukoricaalapú etanolt az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése céljából keverjék a benzinhez, így mérsékelve az energiahordozó környezeti terhelését. Az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége, az EPA a kongresszus megbízásának megfelelően olyan szabályozást dolgozott ki, amely szerint ezeknek az üzemeknek olyan kibocsátásszabályozási eljárásokat kell alkalmazniuk, amelyek a benzin előállításánál alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményeznek. Az ügynökség azonban az etanolüzemek több mint 95 százalékát mentesítette a követelmény alól egy rendelkezés révén, amely felmentette a jogszabály elfogadása előtt vagy az alatt épült üzemeket, így azokra nem vonatkoztak a szigorúbb környezetvédelmi szabályozások. Ezek az üzemek ma az Egyesült Államok etanoltermelésének több mint nyolcvan százalékát állítják elő. 

Az EPA szerint a környezetvédelmi előírások alól mentesített üzemek mintegy harmada egyébként is megfelel a szabványnak, de összességében 

a mentességet élvező üzemek átlagosan mintegy negyven százalékkal több szennyezést termeltek egy egységnyi üzemanyag előállítása során, mint azok az üzemek, amelyeknek be kellett tartaniuk az előírásokat. 

Az EPA elismerte, hogy a környezetbarát üzemanyag károsanyag-kibocsátási aránya – ezekben az esetekben – magasabb, mint a benziné, de hangsúlyozta, hogy az etanol összességében tisztább üzemanyag. Az ügynökség az etanol nemzetbiztonsági és vidéki gazdaságokra gyakorolt előnyeit is megemlítette. A megújuló üzemanyagok segítenek diverzifikálni nemzetünk energiaellátását, javítva az energiafüggetlenséget és az energiabiztonságot – mondta az ügynökség, hozzátéve, hogy a bioüzemanyagok jól fizető munkahelyeket és jövedelmet biztosítanak a mezőgazdasági közösségeknek. 

Miközben a bioüzemanyagokkal foglalkozó kutatók kiemelik, hogy az etanolnak a benzinnel szemben az a legfontosabb környezeti előnye, hogy tisztábban ég el az autókban, megjegyzik, hogy aggályos a kukorica ültetésének és betakarításának, valamint a finomítási folyamatnak a károsanyag-kibocsátása. 

A kutatók igyekeztek nyomon követni a szennyezést az üzemanyag teljes életciklusán keresztül, és a tudósok egyre növekvő többsége arra a következtetésre jutott, hogy az etanol összességében több káros anyagot szabadít fel a teljes életciklusa során, mint a benzin. Ezt alátámasztja az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia által közzétett tanulmány is, amely szerint a kukorica ültetésétől az etanol elégetéséig 24 százalékkal több káros anyag szabadul fel, mint a benzin esetében.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Oláh Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.