Az Egyesült Államok etanolgyárai több mint kétszer annyi éghajlat-károsító szennyezést termelnek, mint az ország olajfinomítói – írja a Reuters szövetségi adatokra hivatkozva. A hírügynökség az elemzésében részletezi:
egy átlagos etanolüzem 2020-ban 1187 tonna szén-dioxidot bocsátott ki egymillió gallon adalékanyag előállítása során. Ezzel szemben egy átlagos olajfinomító 533 tonna szén-dioxidot bocsátott ki azonos mennyiségű üzemanyag megtermelése alatt.
Ez azért aggályos, mert 2007-ben a kongresszus előírta, hogy a bioüzemanyagokat, például a kukoricaalapú etanolt az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése céljából keverjék a benzinhez, így mérsékelve az energiahordozó környezeti terhelését. Az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége, az EPA a kongresszus megbízásának megfelelően olyan szabályozást dolgozott ki, amely szerint ezeknek az üzemeknek olyan kibocsátásszabályozási eljárásokat kell alkalmazniuk, amelyek a benzin előállításánál alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményeznek. Az ügynökség azonban az etanolüzemek több mint 95 százalékát mentesítette a követelmény alól egy rendelkezés révén, amely felmentette a jogszabály elfogadása előtt vagy az alatt épült üzemeket, így azokra nem vonatkoztak a szigorúbb környezetvédelmi szabályozások. Ezek az üzemek ma az Egyesült Államok etanoltermelésének több mint nyolcvan százalékát állítják elő.
Az EPA szerint a környezetvédelmi előírások alól mentesített üzemek mintegy harmada egyébként is megfelel a szabványnak, de összességében
a mentességet élvező üzemek átlagosan mintegy negyven százalékkal több szennyezést termeltek egy egységnyi üzemanyag előállítása során, mint azok az üzemek, amelyeknek be kellett tartaniuk az előírásokat.
Az EPA elismerte, hogy a „környezetbarát” üzemanyag károsanyag-kibocsátási aránya – ezekben az esetekben – magasabb, mint a benziné, de hangsúlyozta, hogy az etanol összességében tisztább üzemanyag. Az ügynökség az etanol nemzetbiztonsági és vidéki gazdaságokra gyakorolt előnyeit is megemlítette. „A megújuló üzemanyagok segítenek diverzifikálni nemzetünk energiaellátását, javítva az energiafüggetlenséget és az energiabiztonságot” – mondta az ügynökség, hozzátéve, hogy a bioüzemanyagok jól fizető munkahelyeket és jövedelmet biztosítanak a mezőgazdasági közösségeknek.
Miközben a bioüzemanyagokkal foglalkozó kutatók kiemelik, hogy az etanolnak a benzinnel szemben az a legfontosabb környezeti előnye, hogy tisztábban ég el az autókban, megjegyzik, hogy aggályos a kukorica ültetésének és betakarításának, valamint a finomítási folyamatnak a károsanyag-kibocsátása.
A kutatók igyekeztek nyomon követni a szennyezést az üzemanyag teljes életciklusán keresztül, és a tudósok egyre növekvő többsége arra a következtetésre jutott, hogy az etanol összességében több káros anyagot szabadít fel a teljes életciklusa során, mint a benzin. Ezt alátámasztja az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia által közzétett tanulmány is, amely szerint a kukorica ültetésétől az etanol elégetéséig 24 százalékkal több káros anyag szabadul fel, mint a benzin esetében.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Oláh Tibor)