Leáll a Dunaferr nagyolvasztója

Határozatlan időre leáll a Dunaferr nagyolvasztója, mert tevékenysége gazdaságtalanná vált a jelenlegi acélárak mellett. A döntést azonban sajtóértesülésekkel ellentétben nem a vasmű majdani tulajdonosa, a Liberty Steel hozta, hiszen az még nem is gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat.

Magyar Nemzet
2023. 08. 09. 17:04
Dunaújváros, 2021. augusztus 7. Az ISD Dunaferr Zrt. a köztudatban a Dunai Vasmû - az 1950-es években létrehozott kohászati-gépészeti komplexum - fõbejárata a Vasmû tér 1-3. szám alatt. A dunaújvárosi székhelyû ISD DUNAFERR társaságcsoport Magyarország egyik legnagyobb ipari termelõ vállalata, amely melegen hengerelt, pácolt, hidegen hengerelt, horganyzott szalagokat és táblalemezeket, valamint nyitott és zárt hidegen hajlított idomacélokat gyárt elsõsorban gépipari, jármûipari, építõipari termékekhez, acélszerkezetek, háztartási berendezések és egyéb alkatrészek elõállításához. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Határozatlan időre leállítják a Dunaferr nagyolvasztóját – olvasható az Argus cikkében. Az Argus állításával szemben azonban fontos kiemelni, hogy a döntést nem hozhatta a vasmű majdani tulajdonosa, a Liberty Steel, mert még nincs birtokon belül, nem gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat – hívja fel a figyelmet a hír kapcsán a Világgazdaság. Emlékeztetnek: még zajlik az ügylet brüsszeli fúziókontrollja. 

A Világgazdaság úgy értesült, hogy a lépés nem lepte meg az ügyben érintett hazai döntéshozókat, mert gazdaságilag racionálisnak tartják a nagyon alacsony világpiaci acélárak ismeretében. Forrásuk emlékeztetett, hogy a Liberty eladásakor hivatalos körökben már egyébként is jelezték, hogy „innen nem lesz leányálom a történet”. Azt is kiemelték, hogy a mostani lépés nem hat sem a munkavállalókra, sem  a Dunaferr hosszú távú biztonságára, jövőképére. Csak átmeneti leállásról van szó, szükség volt rá, gazdasági kár viszont nem keletkezik.  

Ha átmeneti is a leállás, rövid távú következményének mégis kell lennie. A Hvg.hu felsorolja, hogy holnaptól emiatt az acélmű nem kap vasat a nagyolvasztóból, így a vasból nem készül acél az öntőmű számára, amely viszont nem tud bugát gyártani. Ha pedig nincs buga, a meleghengermű sem gyárt melegen hengerelt tekercset eladásra vagy hidegen hengerlésre. Mindez a lap szerint legalább ezer ember munkáját érinti a négy-öt ezer fős Dunaferrnél.

Míg áprilisban még 850 euró felett volt egy tonna melegen hengerelt tekercs ára, augusztus elején csak 634 euró, ráadásul az ukrajnai háború miatt kiesett két nagy vevő, Ukrajna és Oroszország. Közben Kína is igyekszik egyre inkább saját maga megoldani az acélgyártását – írja a lap.

A DUOL korábbi híradása szerint a Dunaferr 100 ezer tonna bugát hoz a romániai Liberty Galati gyárából: az első szállítmány már el is indult, és elvileg augusztus 13-án érkezik meg Dunaújvárosba. Ez a HVG forrása szerint leginkább csak tűzoltásra elég, mert a Dunaferr meleghengerművi kapacitása évi kétmillió tonna. Ráadásul a Galatiban működő gyár évente csak 500-600 ezer tonna bugát képes gyártani. A Dunaferr nagyolvasztójának éves kapacitása másfél millió tonna nyersvas feldolgozására elég.

Borítókép: A Dunai Vasmű bejárata (Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.