Tettenérhető itthon a kiskereskedelem koncentrációja

Az utóbbi években és hónapokban több ok miatt is látókörbe került a hazai és a nemzetközi kiskereskedelmi szektor. A 2020-ban kezdődött új típusú koronavírus-járvány miatt látványosan visszaesett, majd újjáéledt a forgalom, először csökkentek az árak (például üzemanyag), majd a gazdaságok nyitásával növekedésnek indultak. Egyszerre jelentkeztek keresleti és kínálati hatások, amelyek eredményeképpen megváltozott az inflációs környezet.

Magyar Nemzet
2023. 08. 15. 14:15
20230727 Kaposvár Augusztus elsejétől kivezetik az árstopot, amelyet a kormány 2021 őszén vezetett be. Az élelmiszerboltokban nőtt a kereslet a tarts élelmiszerek és a húsáruk iránt. Hiába van hó vége, aki teheti mindenből egy kicsit többet vásárol. Fotó: Lang Róbert lr Somogyi Hírlap Fotó: Lang Róbert
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több hír és közgazdasági elemzés szól a nagyvállalatok „kapzsiságáról”, amit a 2020-as évek válságai kapcsán megjelenő bérnövekedésből adódó nagyobb vásárlóerő, ebből fakadón a nagyobb megszerezhető profit generált. Az ennek nyomán megjelent inflációs környezetet látva sokan vetették fel, hogy a nagyvállalatok áremelései nem minden esetben voltak megalapozottak. Idehaza is láthattuk ennek az érvnek a megjelenését, például a Magyar Nemzeti Bank a 2023 márciusában készített inflációs jelentésében – írta az Oeconomus Gazdaságkutató friss elemzésében. Az érvelés tehát az, hogy a vállalatok növekvő profitjának komoly szerepe volt az árak növekedésében. Valójában sok esetben az történt, hogy a pandémia hónapjai alatt elvesztett profitot jóval hamarabb és nagyobb mértékben kívánták visszaszerezni a cégek. 

Kérdés, hogy ebben milyen szerepe volt a nagyvállalatok egyes piacokon történő egyeduralmának?

Ahhoz, hogy meghatározzuk egy iparágon belül a verseny tisztaságát és hatékonyságát érdemes a koncentrációs hányadot elemezni. Ennek meghatározása egyszerű, hiszen a mutató az adott iparágban a legnagyobb vállalatok piaci részesedésének százalékos összegét jeleníti meg. Az arányszám nulla és száz százalék között mozog, az ötven százalék alatti mutató a tökéletes versenyt az e fölötti szám az oligopol helyzetet jelenti. Ha a tankönyvi példa szerint egy ágazat négy legnagyobb vállalata a teljes piaci értékesítés több mint hatvan százalékát adja, akkor ez megvalósult.

A hazai infláció kapcsán felmerült túlárazások miatt adódhat a kérdés, mennyire koncentrált a hazai élelmiszer kiskereskedelem piaca? Az adatok sokszínűsége szűkíti a módszertani mozgásteret – írja a gazdaságkutató az elemzéseben, hiszen a legnagyobb szereplők piaci részesedése ismert, jól meghatározható, a kisebb (egyéb) kategória túl sok szereplővel működik, és a bruttó adatok miatt összességében nagyobb százalékos részarányt képviselne. Ennek tükrében érdemes lehet a koncentrációs hányad és a tankönyvi, négyvállalatos koncentrációs hányadoshoz mint megközelítéshez fordulni. 

A KSH kiskereskedelmi eladási forgalmi adataiba bekerül a dohányáru, a gyógyszer és a gyógyászati cikk, a használt cikk és az üzemanyag is, melyeket ezek a láncok nem feltétlenül vagy egyáltalán nem értékesítenek, így a teljesebb kép kialakításához érdemes ezekkel korrigálni a részarányokat.

A koncentrációs hányad az Oeconomus adatai szerint a tizenegy legnagyobb szereplőnél 2022-ben 55 százalék volt, a vizsgált időszakban a mérőszám hatvan százalék környékén mozgott. A tankönyvi koncentrációs hányad ugyancsak könnyen meghatározható, 2013 és 2022 között ugyan rendre 30 százaléknál magasabb értéket ért el, de meg sem közelítette a vízválasztónak számító 50, vagy 60 százalékot a négy vállalat esetében. Tehát sem az első tizenegy, sem az első négy esetében nincs szó oligopol helyzetről.

Az elvégzett számítások tükrében az a következtetés ugyanakkor levonható, hogy ugyan jelen van egy jól azonosítható nagyobb koncentráltság a hazai élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi forgalmat bonyolító üzletláncok esetében, ám ezen koncentráltsági fok kevésbé ad lehetőséget az árak együttes befolyásolására. A tanulmány arra nem tér ki, hogy a GVH által vizsgált árkövetés ilyen koncentrációs szint mellett hogyan működhet. De azt a tanulmány is megemlíti, hogy a piaci verseny erősítése és a koncentráció fokának enyhítése nagyobb árversenyt hozhat. Ezért például szükséges lehet olyan kormányzati intézkedéseket hozni, melyek képesek még nagyobb lendületet vinni a piaci folyamatokba. Erre lehet példa további szereplők bevonása, vagy a már bevezetett online ár-összehasonlító rendszer fejlesztése, amely átláthatóvá teszi a szereplők árképzési folyamatát.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Lang Róbert

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.