Nyolcvanöt éve még két és fél óra alatt volt a menetidő, mára a leggyorsabb vonatok is több mint két és fél óra alatt teszik meg a Kolozsvár és Nagyvárad közötti 152 kilométeres távolságot, a 42 megálló mindegyikében fékező leglassúbbaknak pedig 3 óra 50 percre van szükségük. Mindez az év végéig érvényes, 2024. január elsejétől ugyanis három évre megszűnik a közvetlen vasúti összeköttetés az erdélyi, illetve a partiumi nagyváros között – tette közzé a hírt Hotnews.ro hírportál a román állami vasúttársaság (CFR) közleménye alapján.
A Nagyvárad–Kolozsvár vasútvonal átadása után több mint 150 évvel némul el a mozdonyfütty a Király-hágón, elkezdődnek ugyanis Románia egyik legfontosabb személy- és teherszállítási vonalának villamosítási és felújítási munkálatai.
A szakaszon jelenleg 19 személyszállító szerelvény közlekedik, kétharmadukat a CFR, a többit magántársaságok működtetik. A beruházás során a pályaszakasz 89 kilométerén teljesen lezárják a forgalmat, 28 kilométeren egyetlen sínpáron közlekednek a vonatok, 22 kilométeren pedig vonatpótló buszok szállítják az utasokat a 2026 végéig tervezett munkálatok ideje alatt. Az építkezés a Nagyváradtól Biharpüspökiig és a magyar határig tartó szakaszra is kiterjed, így a felújítandó össztáv 166,2 kilométerre nő. Az ügy roppant fontos eleme, hogy miként érintik a lezárások a Romániából a Kolozsvár–Nagyárad–Biharpüspöki útvonalon Magyarország felé haladó nemzetközi járatokat. Minden bizonnyal Érmihályfalva felé terelik azokat, ami jelentős menetidő-növekedéssel jár. A tehervonatokat is más útvonalakra terelik.
A rendkívül forgalmas és fontos vasútvonal villamosítása kimaradt a kommunizmus éveiben zajló korszerűsítésből, és azóta is megragadt a tervezés szintjén. A nehéz, hegyes terepen a 100 kilométer/órás sebesség elérése is ritka, a leggyorsabb vonatok is legfeljebb 60 kilométeres átlagsebességre képesek. A nagyberuházást csaknem 1,9 milliárd euróból készülnek megvalósítani, a pálya átadása után a személyszállító vonatok helyenként 160 kilométer/órás sebességgel is közlekedhetnek majd, a tehervonatok pedig 120-szal.
A jövőben két óra alatt lehet megtenni a Kolozsvár–Nagyvárad-távot, de a leggyorsabb járatok megközelíthetik az 1 óra 45 perces menetidőt is.
A négy szakaszra osztott korszerűsítési munkálatokra egyaránt hat hónapos tervezési és 36 hónapos kivitelezési határidőt szabtak meg 60 hónapos jótállási időszakkal.