Kilóg a sorból a Spar vesztesége

A tavalyi eredmények még nem ismertek, lassan csepegnek majd az adatok. Az azonban tény, hogy 2022-ben nem minden nemzetközi hátterű élelmiszer-kereskedelmi boltlánc mutatott veszteséget, sőt komoly nyereségek is képződtek, így nem egészen világos, hogy a Spar hogyan hozott össze 13 milliárd forint mínuszt.

2024. 04. 03. 5:21
Nem világos, hogyan hozott össze a SPAR 13 milliárdos mínuszt. Fotó: MTVA/Róka László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar élelmiszer-kereskedelmi piacon a nettó árbevételre vetített nyereség aránya 1-2 százalék között kifejezetten jónak számít. A hat nemzetközi hátterű magyarországi boltlánc közül négy 2022 előtt ennél nagyobb rátával dolgozott. A két keménydiszkont-lánc például hatalmas, négy százalék körüli rátát is elért, a Lidl például még 2022-ben is két százalék felett volt.

A kiskereskedelmi adó 2022-ben százmilliárd forint árbevétel felett 2,7 százalékra nőtt, amely már meglátszott a cégek nyereség szerkezetében is, így például az Auchan 2022-ben 1,8, a Penny 0,2, a Spar pedig 13,1 milliárd forint veszteséget halmozott fel. Ez a negatív összeg nagyon kilóg a sorból, annak tükrében, hogy például az Aldi 6, a Lidl 25,3 és a Tesco 19,6 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el. (Le kell szögezni, hogy a Spar 2022-ben már a második legnagyobb árbevételű élelmiszer-kereskedelmi lánc volt Magyarországon.) A három nyereséges cég bizonyította, hogy nem csak profitábilisan, hanem jelentős nyereségtömeggel lehetett a kereskedelmi adó mellett is üzleteket működtetni Magyarországon. 

A történeti hűség kedvéért, a Tesco a nyereségének jelentős részét ingatlan bérbeadásból hozta, így a cég hatalmas nyeresége ugyanúgy kilóg kicsit a sorból, mint a Spar tetemes vesztesége.

Ugyanakkor való igaz, hogy 2022 volt az a teljes év, amikor a kereskedelmi adó 12 hónapon keresztül csilingelt az állami kasszában. Így ebben az évben a becslések szerint az Aldi 13,3, az Auchan 12,6, a Lidl 36,9, a Penny 13,1, a Spar 26,7, a Tesco pedig hozzávetőleg 25 milliárd forint kereskedelmi adót fizetett. Ezekből a számokból jól látszik, hogy mindegyik multiboltlánc tetemes adót fizetett az államkasszába, de egyiknek sem nőtt a Sparéhoz hasonló méretűre a vesztesége.

Nagy kérdés, hogy ezt mi okozhatta mindezt. Nem szabad elfelejteni, hogy 2022-ben energiaválság volt, az áruházak energiaigénye pedig hatalmas. Egy gyengébb energiaellátási szerződéssel nagyon sokat lehetett bukni. 

Továbbá ebben az időszakban lódult meg az infláció, ami jelentős hatással volt az árbevétel növekedésekre (az Auchant kivéve) az öt multinak átlag 20 százalék felett nőtt a nettó árbevétele. 

Ugyanakkor a jelek szerint az árak növekedésébe nem mindenki tudta elbújtatni a nyereségét, még a GVH is úgy nyilatkozott, hogy a 2022-es pénzügyi év vizsgálata során kiderült, a kereskedők csak átvették az ipar által felnyomott árakat. 

Jóllehet a Magyar Nemzet is foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy 2023-ban a kiskereskedelmi árak sokkal lassabban csökkentek, mint a termelői árak, tehát ekkor már a nyereséget is be tudták építeni az egyébként kirívóan gyors árnövekedésbe. (Ebben akkor látni majd tisztábban, ha megjönnek az első 2023-as pénzügyi adatok, ezek lassan elkezdnek csepegni.)

Ami a 2022-es évet illeti a Spar vélhetően az energiaárakon csúszott meg, illetve azon, hogy egy egészen más üzleti koncepciót követ, mint a keménydiszkontok. A hiper- és szupermarket-kategória nagy áruválasztékot igényel, míg a keménydiszkont jóval kevesebbet. A számok tükrében ez úgy néz ki, hogy míg a diszkont 1200-1800 terméket listáz be egyes áruházaiba, addig a szupermarket minimum duplaannyit, a hipermarket pedig akár tízezret is. Mindez a költségek miatt érdekes. Minél nagyobb a szortiment, annál nagyobb a termék fajlagos költsége, hiszen azt raktározni, szállítani, kezelni kell. Ugyanakkor még ez sem magyarázat a Spar veszteségére, hiszen az Auchan azonos árbevétel mellett, nagy kínálattal is kevesebb mint kétmilliárd forint veszteségig szaladt el. A hab a tortán pedig az, hogy 2021-ben a cég még ötmilliárd forint nyereséggel zárt és tízmillió euró osztalékkifizetéséről is határozott, bár ennek nem látni nyomát az egyszerűsített mérlegben.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Róka László)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.