Hatalmas vámot vet ki Brüsszel a kínai autókra

Számos elektromosautó-gyártónak megemelte a vámtarifáját Brüsszel. Kína azonnal jelezte, hogy kész a megtorlásra.

2024. 06. 12. 13:22
A világ legnagyobb e-járműgyártója, a kínai BYD Szegeden építi fel első európai gyárát
Illusztráció Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió a jövő hónaptól 38,1 százalékos további tarifákat vet ki a Kínából származó elektromos járművekre, ami fokozza a globális kereskedelmi háborút – írja a Bloomberg cikke alapján a Világgazdaság.

Ennek értelmében a BYD 17,4 százalék, a Geely húsz százalék, a SAIC pedig 38,1 százalék fizetésére kötelezett. Az adókulcs hozzáadódik a járművekre érvényes tízszázalékos importvámhoz július 4-től.

Habár az Európai Bizottság vizsgálata és intézkedése elsősorban a kínai gyártókat célozza, az más nemzetek autógyártóit, például a Teslát is érinti. 

A tarifákat súlyozva emelik, így az olyan európai gyártók – például a Renault –, amelyek a kínai üzemeikből importálják az autókat, kisebb vámteherrel szembesülhetnek.

Az European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) tudomásul veszi, hogy az Európai Bizottság a tavaly kezdeményezett szubvencióellenes vizsgálat első megállapításai alapján úgy döntött, hogy ideiglenes kiegyenlítő vámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára. Az ACEA következetesen megerősítette, hogy a szabad és tisztességes kereskedelem alapvető fontosságú a globálisan versenyképes európai autóipar megteremtéséhez, miközben az egészséges verseny ösztönzi az innovációt és a fogyasztók választási lehetőségeit.

A szabad és tisztességes kereskedelem egyenlő versenyfeltételek biztosítását jelenti minden versenytárs számára, de ez csak egy fontos része a globális versenyképességi kirakós játéknak. – Az európai autóipari ágazatnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen – jelentette ki Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója. Hozzátette:

Ez a kritikus anyagokhoz és megfizethető energiához való hozzáférés biztosítását, koherens szabályozási keretet, elegendő töltő- és hidrogéntöltő infrastruktúrát, piaci ösztönzőket és még sok minden mást jelent.

A vizsgálat még több hónapig tart, amíg a bizottság eldönti, hogy javasol-e végleges szubvencióellenes intézkedéseket. A tagállamok ezt követően szavaznak majd egy ilyen javaslatról.

Kína jelezte, hogy kész a megtorlásra, és jelezte, hogy válaszlépéseket hoz a mezőgazdaság termékek és a légi közlekedés területein, valamint a nyugati nagy teljesítményű autók gyártói is nehézségekre számíthatnak a kínai exportjukban. Peking már vizsgálatot indított egyes európai szeszesital-típusok ügyében, ami kifejezetten nagy arányban érintené a francia konyak kínai behozatalát – tájékoztatott a Bloomberg hírügynökség.

Lin Csian, a kínai külügyminisztérium szóvivője protekcionizmusnak minősítette a bizottság szerdai intézkedését, és felszólította az EU-t, hogy tartsa be a kötelezettségvállalását a szabad kereskedelem támogatására. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.