Az EU Weekly Oil Bulletin kimutatásai alapján szeptemberben a 95-ös oktánszámú benzin átlagára Magyarországon 585 forint volt, ami húszforintos csökkenést jelent az előző haviadatokhoz képest. Ez azt jelenti, hogy a benzin átlagára két forinttal, vagyis 0,3 százalékkal alacsonyabb volt a szomszédos országok 587 forintos átlagánál. A dízel üzemanyag szeptemberi átlagára 592 forint volt hazánkban, ami 19 forintos mérséklődést jelent augusztushoz képest. Ennek eredményeként a dízel is egy forinttal, 0,2 százalékkal volt kedvezőbb, mint a környező országokban – közölte a Nemzetgazdasági Minisztéeium.
A szomszédos országok közül szeptemberben Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában, Szlovéniában és Szlovákiában is magasabb átlagos benzinár volt megfigyelhető, míg a dízel átlagára Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában haladta meg a magyar értéket.
– A háború hatására megemelkedett üzemanyagárak letörésének, a kormány intézkedéseinek köszönhetően a magyar lakosság jelenleg 66 forinttal olcsóbban tankolhat benzint, és 71 forinttal kedvezőbb áron juthat dízelhez, mint azok áprilisi és februári csúcsértékeinek idején. Az üzemanyagkereskedők felelősségteljes árpolitikája, valamint együttműködésük jelentős szerepet játszik abban, hogy a magyar családok továbbra is kedvező áron vásárolhatnak üzemanyagot, elkerülve azt az igazságtalan helyzetet, hogy magasabb árat kelljen fizetniük az üzemanyagért, mint a szomszédos országokban – ismertette a minisztérium.
A Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutasok Szövetségének kezdeményezésére, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával, júliusban finomhangolták az üzemanygárak elemzési módszertanát. Az új rendszer szerint az árak nyomon követése havi adatszolgáltatás alapján történik, a korábbi heti összehasonlítások helyett, amely csökkenti az egyes országokra jellemző eltérések torzító hatását.
A KSH jelentése nyomán a Nemzetgazdasági Minisztérium megerősítette, hogy a magyar üzemanyagárak továbbra is versenyképesek és belesimulnak a szomszédos országok átlagába, összhangban a kormány céljaival. – A kormány továbbra is bízik az üzemanyagkereskedők együttműködésében – tette hozzá a minisztérium.
Az olaj ára egyébként ö százalékkal megugrott a minap, miután Joe Biden kijelentette, hogy az Egyesült Államok tárgyalásokat folytat Izrael esetleges támadásairól Irán olajipara ellen. Az amerikai elnököt korábban egy látogatás során megkérdezték, hogy támogatná-e Irán olajlétesítményeinek megtámadását, amire így válaszolt: „szóba került már”. Irán a világ hetedik legnagyobb olajtermelője: termelésének mintegy felét külföldre exportálja, főként Kínába. Azóta, hogy Irán hétfőn rakétatámadást indított Izrael ellen, a Brent nyersolaj ára tíz százalékkal, 77 dollárra emelkedett hordónként, bár ez még mindig alacsonyabb az év elején tapasztalt szinteknél.
Az energiaárak hosszabb távú emelkedése esetén nagyobb esély van a magasabb üzemanyagárakra, valamint a gáz- és villanyszámlák növekedésére, ami inflációs nyomást eredményezhet.
Eddig az évben a kínai gyenge kereslet és Szaúd-Arábia bőséges kínálata kordában tartotta az olajárakat. Az olajpiacok reakciója eddig sokkal enyhébb volt, mint például Oroszország 2022-es ukrajnai inváziója idején. Azonban a közel-keleti erőszak fokozódása és a további akciók fenyegetése most aggasztja a piacokat. Különösen aggasztó, hogy bármilyen eszkaláció blokkolhatja a Hormuzi-szorost, amelyen keresztül a világ olajszállítmányainak harmada és a cseppfolyósított földgáz (LNG) egyötöde halad át – írta a BBC.