A 150 céget felölelő kutatásból kiderül, hogy a hazai iparági szereplők maguk is elkötelezettnek mondták magukat a fenntartható működés iránt: közülük minden második szabályozza is a szén-dioxid-kibocsátását, és többen alkalmaznak naperőművet a megújulóenergia-termeléshez. Azonban kevés információval és az átállást levezénylő emberi erőforrással rendelkeznek, így sokaknak jelen pillanatban csak pluszfeladatot jelentene a váltás, melynek gazdasági oldalról is meg kell térülnie.
Érdekes kutatás látott napvilágot
Az árufuvarozás zöldítése megkerülhetetlen, és ötéves távlatban növekedni fog az e-járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Balasa Levente, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure üzletágának vezetője a közleményben elmondta: bár már vannak zöldkiszállítást vállaló logisztikai cégek, az érintett vállalatok zöme még kivár a fejlesztéssel. A következő néhány évben szinte biztosan nagy változások jönnek, egyre több e-furgon fog megjelenni a városi áruszállítás terén. Ehhez a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, annak hatékony üzemeltetésére, valamint kiszolgáló megoldásokra lesz nagyon hamar szükségük a vállalatoknak – tette hozzá.
A felmérésben részt vevő vállalatok csaknem tizede használ elektromos járműveket, ezek is főként a céges személyautó-állományban, az ügyintézőflottában vagy a telepen belüli árumozgatásban vannak jelen. A várható növekedést ugyanakkor jól jelzi, hogy a vállalatok 20 százalékának vannak az e-mobilitást érintő, határozott fejlesztési elképzelései, és közülük minden második cég már három éven belül tervezi a megvalósítást.
Erősíthetik az e-mobilitási fejlesztési terveket az állami támogatások. Azon vállalatok fele, amelyeknél az átállásnak pénzügyi akadályai vannak, azt nyilatkozták, hogy megfelelő támogatás elnyerése esetén megfontolnák a fejlesztést. Ennek nagyságát a rendszerkiépítési költség kétharmadában jelölték meg a válaszadók.
A fenntarthatósági vállalások mellett szintén motiválhatja a fejlesztésre a vállalatokat, hogy többen is arról számoltak be, a naperőműveik által termelt és a közcélú hálózatra vissza nem tölthető villamos energiát nem tudják teljes mértékben kihasználni. Az e-töltőinfrastruktúra ebben jelenthetne előrelépést, különösen olyan technológiával párosítva, mint a mikrogrid.
További Gazdaság híreink
A kutatás rámutatott: az elektrifikáció elsődleges fókusza nem a hosszú távú, nehéz tömegű áruszállítás lesz. Jelenleg ugyanis a városi, tehát a gyakori megállást és újra elindulást igénylő, rövid távú szállítmányozásban a kifizetődőbb az e-haszonjárművek használata. Ráadásul a városok légszennyezettségét, zajterhelését is e szegmens karbonmentesítése javítaná.
Legnagyobb visszatartó erőnek a megkérdezettek túlnyomó többsége a magas beruházási költségeket tartotta, amelyeket jellemzően nem tudnak beépíteni a szolgáltatásaik árazásába. Többnyire csak a multinacionális ügyfelekkel rendelkező cégeknél merül fel, hogy a partnerek akár többletköltséget is vállalnának a környezetkímélőbb fuvarozás érdekében, hiába elkötelezettek a hazai megrendelők a fenntarthatóság mellett. Szintén elriaszthatják a vállalatokat a töltőinfrastruktúra-telepítés és -üzemeltetés technikai kihívásai, az üzemeltetési költségek alakulása. A megtérülési idő is kiemelten fontos a cégek döntéshozói számára.
A kutatást a Trend International Market Research Kft. végezte a Siemens Zrt. megbízásából 2024. augusztusban, mélyinterjúk és telefonos kérdőíves megkérdezés mellett, a hazai szállítmányozó cégek e-mobilitásban érintett döntéshozóinak bevonásával.
A 2023. szeptember 30-án zárult pénzügyi évben a Siemens-csoport 74,9 milliárd eurós árbevételt és 8,5 milliárd eurós adózás utáni nyereséget ért el, valamint világszerte mintegy 305 ezer munkavállalót foglalkoztatott.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kisalföld/Nagy Gábor)
További Gazdaság híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezÚjabb mérföldkőhöz ért az állami támogatási program
Már több mint négyezer cég pályázott elektromos gépjárművek beszerzésére.
Péntek éjjel nagyon fontos bejelentés történt Londonban
Megerősítette változatlan stabil kilátással az Európai Unió lehetséges legjobb Aaa adósosztályzatát a Moody’s Ratings.
Nem csak a magyarok nem költenek eleget
A megtakarítások értéke magasabb, mint a koronavírus-járvány csúcsa idején.
Kölcsönös referencia az atomenergetikában Üzbegisztán és Magyarország
Üzbegisztán magyar mintára épít kis méretű reaktorokat, ilyenek pedig jó szolgálatot tehetnek majd Magyarországon is.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen
Magyar csatár gólpassza miatt extázisba került az edző Németországban
Magyar sízőt gázoltak el a tiroli hegyen
Tévedés áldozata lett a BDPST Group: nagy balhé lett belőle – Magyar Péter is felült a vonatra
Rossz híreket közölt Németh Lajos, brutálisan kemény tél várható
Újabb fejlemények a Lakatos-ügyben
Nagy bajban van Lakatos Márk, még a születésnapi show-t is lemondta
7 krémes vendégváró süti a hosszú hétvégére
Szentkirályi Alexandra fontos döntést hozott a magánéletével kapcsolatban + videó
Ezért váltott oldalt Elon Musk édesanyja
A szörnyek tényleg köztünk járnak
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezÚjabb mérföldkőhöz ért az állami támogatási program
Már több mint négyezer cég pályázott elektromos gépjárművek beszerzésére.
Péntek éjjel nagyon fontos bejelentés történt Londonban
Megerősítette változatlan stabil kilátással az Európai Unió lehetséges legjobb Aaa adósosztályzatát a Moody’s Ratings.
Nem csak a magyarok nem költenek eleget
A megtakarítások értéke magasabb, mint a koronavírus-járvány csúcsa idején.
Kölcsönös referencia az atomenergetikában Üzbegisztán és Magyarország
Üzbegisztán magyar mintára épít kis méretű reaktorokat, ilyenek pedig jó szolgálatot tehetnek majd Magyarországon is.