Az olajtársaság közleménye szerint az együttműködésnek köszönhetően a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti finomítóiban az alternatív kőolaj mennyiségét. Mindkét cég a Baku–Tbiliszi–Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül szállítja a törökországi Ceyhan terminálra a Kaszpi régióból származó nyersolaját, amely onnan kerül tovább Mol-csoport piacaira.
A Mol évek óta dolgozik azeri kőolajjal, 2020-ban szerzett részesedést az Azeri–Chirag–Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly ötmillió hordó nyersanyagot szállított a régióba. Az MVM 2024-ben lépett be befektetőként az azeri térségbe, a Shah Deniz földgáz és kondenzátum (kőolaj) mező termelési megosztási megállapodás ötszázalékos részesedésének megvásárlásával.
Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőben talált kőolajból minden hónapban átlagosan százezer hordónyi mennyiséget vásárol a Mol, hogy tovább diverzifikálja a régió ellátását. A két cég kereskedelmi együttműködése éves szinten körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat jelent a régió számára – azon a havi egy szállítmányon felül, amit a Mol eddig is behozott régióba. A két nagy magyar energetikai vállalat külföldi együttműködésének a pénzügyi előnyök mellett stratégiai jelentősége is van, mivel a közösen megtöltött hajók a magyar energiabiztonságot is szolgálják.
Martini Rékát, az MVM-csoport stratégiai és tranzakciós igazgatóját idézve azt írták: az MVM Shah Denizben megszerzett részesedése nem csupán egy kiváló pénzügyi befektetés, hanem közvetve segíti a régió energiaellátását is. Az MVM és Mol összefogása kölcsönösen előnyös Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára – tette hozzá.
Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream ügyvezető igazgatója a közlemény szerint kifejtette:
a Mol álláspontja világos: minél több forrásból tudunk behozni kőolajat a régió tengertől elzárt országaiba, annál biztonságosabbá és megfizethetőbbé válik az üzemanyag-ellátás.
A Mol évek óta törekszik a régió ellátási portfóliójának diverzifikálására: a vállalat már 2022 előtt 170 millió dollárt költött az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésébe, hogy legalább két működőképes ellátási útvonallal erősítse a régió energetikai pozícióját. Az azóta eltelt időszakban a vállalat 14 különböző alternatív kőolajfajtát tesztelt, és folyamatosan dolgozik azon, hogy finomítóiban növelje a technológiai rugalmasságot – áll a cég közleményében.
A Mol-csoport évek óta dolgozik azeri kőolajjal a finomítóiban: a vállalat 2023 márciusában szállított először Azeri Light típusú kőolajszállítmányt a Slovnaft finomítójába az ACG mezőről. A 80-90 ezer tonnás szállítmány a törökországi Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is többféle, a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát teszteltek sikeresen, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkövet jelentett a vállalat életében – írták.