Elengedhetetlen az állami közszolgáltató cégeknél dolgozó munkavállalók keresetének felzárkóztatása a versenyszférához, ezért évente jóval a nemzetgazdasági átlagot meghaladó bérfejlesztésre tesznek javaslatot a szakszervezetek – derül ki a Magyar Nemzet birtokába került, Dávid Ilonának, a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (Stratosz) elnökének küldött levélből.
A postánál, az állami fenntartású vasúti és közúti személyszállításban és a szintén állami kezelésű víziközmű cégeknél jelenlévő munkavállalói érdekképviseletek kiemelték: továbbra is érdekeltek a középtávra szóló megállapodásokban, ugyanakkor a rövidtávú kihívások kezelésére mindenekelőtt 2020-ra és 2021-re a konkrét mértékeket is tartalmazó egyezség megkötését elkerülhetetlennek tartják.

Fotó: Bach Máté
Arra figyelmeztettek: ha nem zárkózik fel a versenyszektorhoz az állami vállalatok átlagkeresete, akkor a közszolgáltatások fenntartása veszélybe kerül, mivel a munkaerő elvándorol. A közszolgáltatások fenntartása pedig már ma is csak egyre növekvő nehézségek mellett garantálható.
A képviseletek a korábbi, hároméves egyezségtől eltérő, differenciáltabb jövedelempolitikát látnak indokoltnak, figyelembe véve az ágazatok eltérő helyzetét. Emellett a béralku kidolgozásánál figyelembe vennék a mai munkaerőpiaci helyzetet meghatározó szempontokat, a GDP-növekedést, az inflációt és egyéb makrogazdasági mutatókat is.
A tervek összhangban állnak a kormányzati szereplők korábbi nyilatkozataival is. A keresetek mielőbbi rendezése, valamint ennek mentén a munkavállalók kiszámítható jövőképének megteremtése érdekében még októberben kérik a szakszervezetek a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának összehívását.
A részletekkel kapcsolatban a közös álláspontjukban a munkavállalói oldal felidézte: a közösségi közlekedésben előtérbe kell helyezni a belső strukturális foglalkoztatási kihívásokat, kiemelt figyelmet fordítva a vállalaton belüli bérfeszültségekre és a munkaerőpiaci kihívásokra, a foglalkoztatási nehézségek kezelésére. Ennek megfelelően a közúti közlekedésben a 2020. évre olyan bérmegállapodásra van szükség, amely a belső bérfelzárkóztatásra külön forrást állapít meg.