A Ryanair és a Wizz Air fapados fuvarozóknak a Mikulás decemberre súlyos forgalomcsökkenést hozott,
az utasok száma több mint nyolcvan százalékkal csökkent 2019 azonos hónapjához képest.
A két diszkont légitársaság volt az első Európában, amelyek forgalmi adatokat közöltek december hónapról, amikor az érintett társaságok a koronavírus-járványhoz kapcsolódó utazási korlátozások közepette is fenntartották járataikat, még ha durván visszavágott kapacitással is – tette közzé a Flightglobal.com.
A Ryanair az év utolsó hónapjában 1,9 millió utast szállított, ami 83 százalékos visszaesést jelent a 2019 azonos hónapjában szállított 11,2 millióhoz képest. A visszaesés meghaladta a novemberben regisztrált 82 százalékos csökkenést is. Az ír légitársaság a szokásos decemberi menetrend mindössze 22 százalékát 73 százalékos töltöttség mellett üzemeltette. Ezekkel a decemberi adatokkal nagyon rossz évet zár a Ryanair, az utasok száma kétharmaddal, 52,1 millióra csökkent a 2019-es 152,4 millióról.
A magyar gyökerű Wizzair decemberben 666 ezer utast szállított, ami nyolcvanszázalékos visszaesést jelent 2019 azonos hónapjához képest. A fuvarozó 56,1 százalékos töltöttséggel üzemelt, ami 33-mal alacsonyabb, mint a megfelelő tavalyi hónapban, és június óta a legalacsonyabb. A decemberi teljesítmény azonban enyhe javulást jelentett az előző hónaphoz képest, ahol az éves forgalom 85 százalékkal, 456 ezerre csökkent. A Wizz 16,6 millió utast szállított a naptári évben, ami 58 százalékkal kevesebb, mint a 2019-ben szállított csaknem negyvenmillió.
A Reuters idézte Váradi József vezérigazgatót, aki szerint az Egyesült Királyságban, amely Románia és Lengyelország mellett a Wizz három legnagyobb piacának egyike, az új vírustörzs miatti lezárások azt jelenthetik, hogy a kapacitás januárban 25 százalékra csökken. Váradi elmondta, hogy ennek ellenére a Wizz hosszabb távú növekedési kilátása sértetlen maradt, és a légitársaság működésének helyre kell állnia. – Úgy gondolom, hogy
ha a korlátozásokat nyárra megszüntetik, akkor 2021 nyara a mi szemszögünkből nem áll majd messze 2019 nyarától
– mondta. Ugyanakkor úgy látta, hogy ez sok más légitársaságnál nem fog történni. A Reuters emlékeztetett, hogy a Wizz az elmúlt öt évet a kelet-európai bázison túli terjeszkedéssel töltötte: az Egyesült Királyságban és Nyugat-Európában a járvány ellenére is tovább bővítette a flottáját. Tavaly március óta kétszázhatvan új útvonalat és 13 bázist nyitott meg, köztük egyet Gatwickben, London második legnagyobb repülőterén, ahol ambiciózusan terjeszkedik.
A jövő héten pedig megkezdi működését a Wizz Air Abu Dhabi, az Öbölvidéket és Európát összekötő légitársaság.