Mélyrepülésben a fapados légitársaságok

A fapados légitársaságok sem úszták meg az év végi mélyrepülést, de gyors felépülést jósolnak az év közepére. Váradi József szerint a Wizzair nyárra már hozza a tavalyi számokat, míg O'Leary a Ryanairt Covid-túlélőnek nevezte.

2021. 01. 08. 6:18
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ryanair és a Wizz Air fapados fuvarozóknak a Mikulás decemberre súlyos forgalomcsökkenést hozott,

az utasok száma több mint nyolcvan százalékkal csökkent 2019 azonos hónapjához képest.

A két diszkont légitársaság volt az első Európában, amelyek forgalmi adatokat közöltek december hónapról, amikor az érintett társaságok a koronavírus-járványhoz kapcsolódó utazási korlátozások közepette is fenntartották járataikat, még ha durván visszavágott kapacitással is – tette közzé a Flightglobal.com.

A Ryanair az év utolsó hónapjában 1,9 millió utast szállított, ami 83 százalékos visszaesést jelent a 2019 azonos hónapjában szállított 11,2 millióhoz képest. A visszaesés meghaladta a novemberben regisztrált 82 százalékos csökkenést is. Az ír légitársaság a szokásos decemberi menetrend mindössze 22 százalékát 73 százalékos töltöttség mellett üzemeltette. Ezekkel a decemberi adatokkal nagyon rossz évet zár a Ryanair, az utasok száma kétharmaddal, 52,1 millióra csökkent a 2019-es 152,4 millióról.

A magyar gyökerű Wizzair decemberben 666 ezer utast szállított, ami nyolcvanszázalékos visszaesést jelent 2019 azonos hónapjához képest. A fuvarozó 56,1 százalékos töltöttséggel üzemelt, ami 33-mal alacsonyabb, mint a megfelelő tavalyi hónapban, és június óta a legalacsonyabb. A decemberi teljesítmény azonban enyhe javulást jelentett az előző hónaphoz képest, ahol az éves forgalom 85 százalékkal, 456 ezerre csökkent. A Wizz 16,6 millió utast szállított a naptári évben, ami 58 százalékkal kevesebb, mint a 2019-ben szállított csaknem negyvenmillió.

A Reuters idézte Váradi József vezérigazgatót, aki szerint az Egyesült Királyságban, amely Románia és Lengyelország mellett a Wizz három legnagyobb piacának egyike, az új vírustörzs miatti lezárások azt jelenthetik, hogy a kapacitás januárban 25 százalékra csökken. Váradi elmondta, hogy ennek ellenére a Wizz hosszabb távú növekedési kilátása sértetlen maradt, és a légitársaság működésének helyre kell állnia. – Úgy gondolom, hogy

ha a korlátozásokat nyárra megszüntetik, akkor 2021 nyara a mi szemszögünkből nem áll majd messze 2019 nyarától

– mondta. Ugyanakkor úgy látta, hogy ez sok más légitársaságnál nem fog történni. A Reuters emlékeztetett, hogy a Wizz az elmúlt öt évet a kelet-európai bázison túli terjeszkedéssel töltötte: az Egyesült Királyságban és Nyugat-Európában a járvány ellenére is tovább bővítette a flottáját. Tavaly március óta kétszázhatvan új útvonalat és 13 bázist nyitott meg, köztük egyet Gatwickben, London második legnagyobb repülőterén, ahol ambiciózusan terjeszkedik.

A jövő héten pedig megkezdi működését a Wizz Air Abu Dhabi, az Öbölvidéket és Európát összekötő légitársaság.

A Ryanair vezérigazgatója a Express.co.uk portálnak adott nyilatkozatában a koronavírus elleni oltási program felgyorsításának szükségességét hangoztatta.

Michael O’Leary azt állította, hogy a Ryanair a Covid–19 egyik túlélője lesz.

Megjegyzései akkor hangzottak el, amikor az ír társaság kénytelen volt erőteljesen csökkenteni a járatszámát a zuhanó utasszám miatt. A vezérigazgató igyekezett megnyugtatni a részvényeseket, hogy a Ryanair erőteljes fellendülésre készül a korlátozások feloldása után. O’Leary úgy érvelt, hogy a piaci folyamatok túlmutatnak a rövid távú hírek ciklusán. A részvényárfolyam ideiglenes, felfelé és lefelé mozog. Helyre fog állni, amint a Covid-korlátozásokat megszüntetik. Rámutatott, hogy

a Ryanair az ünnepek előtt új szerződést jelentett be a Boeinggel további repülőgépek vásárlására.

Emlékezetes, hogy a Boeing 737-es flottát üzemeltető Ryanairt érzékenyen érintette, hogy csaknem két évig nem kaptak felszállási engedélyt a Max nevű keskeny törzsű gépek. A típus az óév utolsó napjaiban kapott felszállási engedélyt az USA légügyi hatóságától.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.